Ratusz prosi o zmiany w programie kolejowym CPK. „Kolej dużych prędkości nie może omijać Bydgoszczy”
Dodano: 10.03.2020 | 11:37Na zdjęciu: W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowana jest budowa i modernizacja wielu linii kolejowych.
Fot. archiwum
Urząd miasta zgłosił uwagi w ramach konsultacji koncepcji tras kolejowych i drogowych, które mają powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Propozycja budowy linii kolejowych w standardzie powyżej 200 km/h nie może pomijać Bydgoszczy – podkreśla ratusz i apeluje do rządu o modernizację linii kolejowej nr 18 łączącej Bydgoszcz z Toruniem i Włocławkiem oraz Piłą w standardzie 200km/h.
We wtorek, 10 marca kończą się trwające miesiąc konsultacje społeczne Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak szczegółowo informowaliśmy na MetropoliaBydgoska.PL, koncepcja tras kolejowych zaproponowana przez rząd wzbudziła kontrowersje wśród lokalnych działaczy społecznych, którzy postanowili przedstawić w konsultacjach zupełnie inny kształt linii.
Program kolejowy CPK zakłada bowiem budowę „szprychy” nr 1, łączącej nowy port komunikacyjny trasą przebiegającą przez Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Nakło nad Notecią, Piłę i dalej do aż do Koszalina i Kołobrzegu. W jej ramach miałaby powstać linia łącząca okolice CPK z Płockiem oraz Płock z Włocławkiem, modernizację przebiegającej przez Bydgoszcz linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła oraz budowę linii kolejowej nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek (okolice Szczecinka).
Zobacz również:
Uwagi Samorządnej Bydgoszczy do programu kolejowego CPK
Najszybszą trasą, przebiegającą przez województwo kujawsko-pomorskie ma być nowa linia nr 5, która ma prowadzić przez rejony Lipna, Golubia-Dobrzynia i Wąbrzeźna aż do Grudziądza. Z koncepcją rządowych planistów nie zgadza się Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz, podkreślając, że ten wariant jest wyjątkowo niekorzystny dla województwa kujawsko-pomorskiego, gdyż biegnie tranzytem, a realizacja inwestycji wymaga wywłaszczeń na terenach bogatych rolniczo. Społecznicy twierdzą, że kolejną szkodliwością jest stworzenie lepszego skomunikowania mieszkańców Grudziądza z Gdańskiem, co w ich opinii dezintegruje województwo.
W uwagach do programu kolejowego CPK Samorządna Bydgoszcz proponuje rezygnacje z budowy linii do Grudziądza. W zamian postuluje budowę odnogi CPK – Płock – Włocławek i modernizację istniejących linii nr 18 i 131 do standardu umożliwiającego osiągnięcie prędkości 250 km/h, a także późniejszą możliwość jej zwiększenia. Stowarzyszenie chce jednak połączyć Grudziądz z CPK. – Wnioskujemy o modernizację odcinka linii kolejowej nr 208 na odcinku Laskowice Pomorskie – Grudziądz do prędkości 100 – 120 km/h i przesunąć tam początek połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z CPK i Warszawą, które to obecnie wykonywane są z Bydgoszczy (Kujawiak, Rejewski, Brda) – przekazała w uwagach Samorządna Bydgoszcz. Odcinek miałby zostać zelektryfikowany.
Najważniejszym dla Bydgoszczy postulatem Samorządnej Bydgoszczy jest wpisanie do programu kolejowego CPK budowy łącznicy pomiędzy linią kolejową nr 131, która ma zaczynać się w Trzcińcu i przebiegać przez Port Lotniczy Bydgoszcz, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny do linii kolejowej nr 18 w okolicach Solca Kujawskiego.
– 15 km nowej linii kolejowej Solec Kujawski – Trzciniec jest potrzebne dla płynnego przejazdu przez Bydgoszcz dla relacji Toruń – Gdańsk. Ma ona również olbrzymie znaczenie regionalne, udostępnia ona regionalny port lotniczy oraz największy w województwie kujawsko-pomorskim park przemysłowy. Jej budowa jest wpisana do strategii rozwoju województwa i zwiększałaby dostępność pasażerską obydwu tych ważnych dla województwa ośrodków – argumentuje Samorządna Bydgoszcz.
Zgodnie z naszymi informacjami, uwagi w konsultacjach studium lokalizacyjnego CPK przekazał też urząd miasta. – Propozycja budowy linii kolejowych w standardzie powyżej 200 km/h nie może pomijać Bydgoszczy. Studium lokalizacyjne Centralnego Portu Lotniczego przedstawia nie tylko bezpośrednie zadania związane ze skomunikowaniem portu z różnymi częściami kraju, ale również całościową koncepcję przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego. Jednym z jej elementów jest wyznaczenie szkieletu linii dla systemu kolei dużych prędkości w Polsce. W Kujawsko-Pomorskiem koncepcja rządowej spółki zakłada budowę nowej linii o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 250 km/h pomiędzy Włocławkiem i Grudziądzem i pomija Bydgoszcz w bezpośrednim połączeniu z CPK jak i Warszawą – czytamy w komunikacie prasowym bydgoskiego magistratu.
– Może to znacząco wpłynąć na obniżenie konkurencyjności Bydgoszczy (wykluczenie transportowe), w stosunku do innych aglomeracji
– mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
UMB zaznacza, że programy budowy kolei dużych prędkości muszą uwzględniać włączenie Bydgoszczy w ten system. I wylicza, że Bydgoszcz to ósme pod względem ludności miasto w kraju, ważny węzeł transportowy i logistyczny, miasto pełniące szereg funkcji ponadregionalnych i metropolitalnych, wzmocniony potencjałem całego obszaru metropolitalnego przemawia za koniecznością włączenia Bydgoszczy w program budowy kolei dużych prędkości.
– Stąd wniosek o modernizację linii kolejowej nr 18 łączącej Bydgoszcz z Toruniem i Włocławkiem oraz Piłą w standardzie 200km/h. Prezydent Bydgoszczy zaproponował ponadto objęciem zakresem inwestycji linii 203 (Piła-Krzyż) co pozwoli na stworzenie nowoczesnego szlaku kolejowego z portu lotniczego przez Bydgoszcz i inne duże miasta regionu ze Szczecinem – przekazuje ratusz.
Urzędnicy, którzy mieli okazje poznać stanowisko Samorządnej Bydgoszczy uwzględnili więc postulaty stowarzyszenia dotyczące modernizacji linii nr 18 i ciągu Piła – Krzyż. W uwagach ratusza nie znalazła się jednak wzmianka o budowie linii kolejowej z Solca Kujawskiego przez Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i port lotniczy.
Ponadto w konsultacjach miasto zwróciło uwagę, że wśród inwestycji drogowych powiązanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym mówi się wyłącznie o odcinku drogi ekspresowej S10 pomiędzy planowaną obwodnicą Warszawy i Toruniem.
Jako drogowa inwestycja towarzysząca powinna zostać wpisana budowa drogi ekspresowej S10 na całym odcinku od Warszawy, przez Toruń, Bydgoszcz, Piłę aż do Szczecina. W ten sposób droga skomunikuje wszystkie największe miasta z portem komunikacyjnym i stolicą. Znacząco poprawi to skomunikowanie Warszawy z północno zachodnią częścią kraju. W ten sposób poprawi się też dostępność Bydgoszczy, największego miasta, obecnie bez dogodnego dojazdu do autostrady A1 i A2.
– proponuje UMB.
Uwagi do studium CPK złożyło też stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych. Wpisują się one w postulaty Samorządnej Bydgoszczy. – Proponujemy wytrasowanie zmienionego przebiegu szprychy do Trójmiasta poprzez budowę łącznika z Solca Kujawskiego przez Port Lotniczy Bydgoszcz i stację Bydgoszcz Błonie do dworca Bydgoszcz Główna. Pozwoli to na obsługę kolejową trzech ważnych punktów dla całego regionu: Portu Lotniczego Bydgoszcz (torem przelotowym, co jest wpisane w strategiach wojewódzkich), Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz planowanego bydgoskiego węzła multimodalnego nad Wisłą – czytamy w uwagach organizacji.
Społeczny Rzecznik Pieszych podkreśla jednak w swoich uwagach, że koncepcja tras kolejowych nie zakłada usprawnień połączeń w sieci kolejowej, jeśli nie przechodzą one przez CPK. Zdaniem stowarzyszenia koncepcja tras skupia się na dojeździe do CPK zamiast na dojeździe głównie do Warszawy z dodaniem CPK, gdyż stolica jest głównym celem podróży wielu pasażerów.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024