Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rok tramwajów na Kujawskiej. ZDMiKP podkreśla, że po przebudowie nie było wypadków

Dodano: 06.12.2021 | 12:21

Na zdjęciu: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przyznaje, że po otwarciu zmodernizowanych skrzyżowań nie doszło na nich do żadnego wypadku; na rondzie Kujawskim odnotowano jedynie 33 niegroźne kolizje.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Dziś (6 grudnia) mija rok od uruchomienia trasy tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej. Inwestycji towarzyszyła przebudowa ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego z przyległymi ulicami. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przyznaje, że po otwarciu zmodernizowanych skrzyżowań nie doszło na nich do żadnego wypadku; na rondzie Kujawskim odnotowano jedynie 33 niegroźne kolizje.

Dokładnie rok temu rozpoczęła się liniowa eksploatacja torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej. Od 6 grudnia 2020 roku tym odcinkiem kursują trzy linie tramwajowe: 2 z Kapuścisk do Lasu Gdańskiego, 9 z Glinek do Rycerskiej i 11 z Wyżyn na Bielawy. – Przejazd między pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów zajmuje zaledwie 12 minut. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy – podkreśla ZDMiKP. Odcinek w ciągu Kujawskiej jest jednym z ciekawszych elementów bydgoskiej sieci tramwajowej – większość trasy poprowadzona jest w wykopie, który powstał w celu zredukowania nachylenia terenu. Betonowe ściany murów oporowych pokrył mural.

Tak wyglądało Rondo Kujawskie przed wielką przebudową [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Prace nad częścią drogową inwestycji zakończyły się w połowie tego roku. Bydgoscy drogowcy podkreślają, że przed rozbudową na samym rondzie Kujawskim każdego roku dochodziło do około 50 zdarzeń drogowych. Policyjne raporty odnotowywały wtedy średnio 42 kolizje i 4 wypadki. Skrzyżowanie było też uznawane przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze w Bydgoszczy miejsce dla rowerzystów.

W tym roku na rondzie Kujawskim nie doszło do żadnego wypadku, a tylko do 33 niegroźnych kolizji. Nikt nie został zabity ani ranny. Wypadków nie odnotowano również na rondzie Bernardyńskim – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.

Drogowcy przekonują także, że po rozbudowie Kujawskiej o drugą jezdnię zmniejszyły się opóźnienia autobusów miejskich jadących w kierunku ronda Bernardyńskiego. W parze z buspasem na Wałach Jagiellońskich pozwoliło to poprawić punktualność na wielu linii autobusowych: na linii 53 punktualność kursów wzrosła z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 (ZDMiKP zwraca też uwagę na istotną zmianę trasy tej linii), na 56 z 66% do prawie 80%, a na 64 z 84% do ponad 86%.

Rozbudowa Kujawskiej wraz z zakupem taboru pochłonęła 380 milionów złotych, z czego 168 milionów pokryło dofinansowanie z Unii Europejskiej, a 48 milionów z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.