Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycje w BydgoszczyPrzebudowa ronda Jagiellonów: jest przetarg na projekt. Znamy możliwy termin prac [WIZUALIZACJE]
10.07.2024 | 13:14

Przebudowa ronda Jagiellonów: jest przetarg na projekt. Znamy możliwy termin prac [WIZUALIZACJE]

Zdjęcia: Szymon Fiałkowski

Za ponad dwa lata ma rozpocząć się przebudowa ronda Jagiellonów. Bydgoscy drogowcy szukają projektanta inwestycji, której zarys zmienił się po konsultacjach społecznych. Dzięki aktywności mieszkańców, zejścia od strony hotelu Focus i Banku Pocztowego będą pochylniami, co umożliwi bezpieczną komunikację rowerzystom, osobom z niepełnosprawnościami czy rodziców z wózkami dziecięcymi.

W tym miesiącu mija 50 lat od otwarcia Ronda Jagiellonów w obecnym kształcie – z uwagi na to, że zostało ono udostępnione w 30. rocznicę ogłoszenia manifestu komunistycznego Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, zostało nazwane XXX-lecia PRL. Po pięciu dekadach „pudrowania”, obiekt wymaga całkowitej przebudowy. Prace nad nią rozpoczęły się kilkanaście miesięcy temu – w 2021 roku drogowcy poprosili o sporządzenie analizy trzech wariantów zmian w centrum Bydgoszczy. W 2023 roku odbyły się konsultacje społeczne, po których ostatecznie wybrano wizję modernizacji.

Zgodnie z nią, rondo Jagiellonów będzie posiadać dwie łagodne pochylnie. Tym samym urzędnicy zaakceptowali propozycję lansowaną przez stowarzyszenie Bydgoszcz G10. Odrzucono jednak pomysł realizacji przejścia naziemnego po zachodniej stronie, przy ulicy Konarskiego. Nie powstanie też przejście przez ulicę 3 Maja.

Przetarg na projekt modernizacji 50-letniego ronda został ogłoszony 8 lipca. ZDMiKP oczekuje, że ma on być gotowy w przeciągu 26 miesięcy – z czego 20 ma zostać przeznaczone na prace nad dokumentacją, a przez kolejne pół roku wykonawca ma udzielać wyjaśnień dotyczących przyjętych rozwiązań projektowych. Drogowcy zakładają bowiem, że po niespełna dwóch latach uruchomią procedurę przetargową na prace budowlane.

Wstępna data otwarcia ofert to 9 sierpnia, lecz termin zapewne ulegnie zmianie. Przy ich ocenie zarząd dróg weźmie pod uwagę cenę (60% wagi) oraz doświadczenie projektanta (40%).

Zgodnie z powstałą wcześniej koncepcją, przejście podziemne pod skrzyżowaniem zostanie zachowane. Dostęp do przystanków oraz wyjść z przejścia dla osób poruszających się na wózkach ma zostać zapewniony poprzez windy. Wejścia od strony Banku Pocztowego oraz hotelu Focus zostaną wyposażone w pochylnie – przy Banku zastąpi ona całkowicie schody, a w rejonie hotelu będzie uzupełnieniem schodów. Zejścia ułatwią przemieszczanie się rowerzystów czy rodziców z dziećmi; będą wyposażone w poręcze i zieleń pnącą. Powstaną też wyjścia na przystanki tramwajowe po wschodniej stronie ronda. Wszystkie schody zostaną wyposażone w  rynny dla rowerów.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Sypie się kolejny symbol Fordonu. Znak na Górze Szybowników potrzebuje odnowienia


Po przebudowie rondo Jagiellonów zostanie wyposażone w nowe wiaty, wokół których także zostanie ulokowana zieleń pnąca. Wymienione zostaną wszelkie elementy małej architektury, oświetlenie i instalacje. Plan zakłada całkowitą zmianę układu przejścia podziemnego – dotychczasowe boksy zostaną zlikwidowane (nowe planuje się ulokować tylko od strony ulicy Bernardyńskiej), a zamiast dwóch pod płytą prowadzić będzie jeden szeroki ciąg pieszy; powstanie też parking dla 10 rowerów oraz miejsca pod instalacje artystyczne.

W ramach zadania zaplanowano też m.in. poszerzenie buspasów na Bernardyńskiej i wyznaczenie pasów rowerowych w ciągu Jagiellońskiej po obu stronach. Nowa infrastruktura na rondzie będzie połączona z traktem spacerowym prowadzącym w kierunku bulwarów.

W dokumentacji przetargowej możemy również przeczytać, że pusta działka przy Sułtan Kebab ma zostać zabudowana. – Spółdzielnia Mieszkaniowa SIM planuje zabudowę całej linii pierzei od ul. Jagiellońskiej 22 do Bernardyńskiej 16. Obowiązkiem Wykonawcy będzie konieczność koordynacji prac projektowych z projektantami SIM ze względu na posadowienie przyszłego budynku w rejonie wyjścia z przejścia podziemnego – zapisano w opisie przedmiotu zamówienia.

Mimo szeroko zakrojonych zmian, najważniejsze skrzyżowanie w Bydgoszczy – tak jak do tej pory – nie będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z zakładanymi terminami, przebudowa może rozpocząć się za ponad dwa lata i potrwać tyle samo czasu. Jej efekt ujrzymy zatem najpewniej w 2028 roku. Szacunkowy koszt określa się – na teraz – na około 50 milionów złotych, z czego znaczną część będą stanowiły środki unijne.