GDDKiA przygotowuje się do poszerzenia A1 w regionie. Kiedy rozpoczną się prace?
Dodano: 05.05.2023 | 13:46Na zdjęciu: A1 Toruń - Włocławek zyska trzeci pas, ale dopiero za kilka lat.
Fot. GDDKiA
GDDKiA wybrała wykonawcę dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU) dla rozbudowy o trzeci pas ruchu 35-kilometrowego fragmentu autostrady A1 między Toruniem i Włocławkiem.
W styczniu 2022 roku minister infrastruktury podpisał Program Inwestycji obejmujący proces przygotowawczy dla poszerzenia autostrady A1. – Realizacja inwestycji zapewni zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady. Umożliwi też efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego na trasach dojazdowych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje GDDKiA.
Inwestycja przyczyni się także do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu. – Będzie on spowodowany m.in. przejęciem w przyszłości ruchu relacji Szczecin – Warszawa na obecnej autostradzie A2, przez drogę ekspresową S10, która na odcinku Włocławek – Toruń będzie miała wspólny przebieg z A1 – dodają drogowcy. I przedstawiają dane, wedle których średnie natężenie ruchu na odcinku S10 od A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w 2050 roku wyniesie nawet 67,2 tysięcy pojazdów na dobę.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Co z budową S10 Włocławek – Warszawa?
Na początku stycznia dyrekcja ogłosiła drugi przetarg na opracowanie dokumentacji dla poszerzenia autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Pierwszy, przeprowadzony jesienią ubiegłego roku, zakończył się unieważnieniem postępowania. – W kolejnym postępowaniu wprowadziliśmy szereg zmian w opisie przedmiotu zamówienia. Po zmianach, w drugim przetargu oferty złożyło aż dziewięciu wykonawców – zaznacza GDDKiA.
W toku weryfikacji ofert, wybrano najlepszą propozycję firmy Vosessing Polska o wartości niespełna trzech milionów złotych. W przypadku braku odwołań i wniesieniu przez wybraną firmę gwarancji należytego wykonania umowy, GDDKiA będzie mogła podpisać podpisać umowę. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie materiałów do wniosku o DŚU dla poszerzenia autostrady A1. – Uzyskanie tej decyzji otworzy drogę do realizacji zadania. Docelowo rozbudowa o trzeci pas w obie strony obejmie około 35 km autostrady A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ – dodaje Generalna Dyrekcja.
Kiedy można spodziewać się poszerzenia A1 o trzeci pas? GDDKiA przyznaje, że roboty rozpoczną się dopiero za kilka lat: planowany termin realizacji prac budowlanych przypada na lata 2029-31.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Koniec zbierania nakrętek? Unia zmienia przepisy