Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rozbudowa DK 25 Mąkowarsko-Tryszczyn. Czy odbędą się spotkania z mieszkańcami?

Dodano: 08.02.2024 | 12:02

Na zdjęciu: GDDKiA zapewnia nas, że prace projektowe idą zgodnie z planem

Fot. IN

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do dużego zadania inwestycyjnego polegającego na rozbudowie drogi krajowej numer 25 Mąkowarsko-Tryszczyn. Niedawno w koronowskim ratuszu odbyło się spotkanie dotyczące rozbudowy drogi w Nowym Dworze. Mieszkańcy innych miejscowości pytają czy przeprowadzone zostaną podobne spotkania również dla pozostałych odcinków.

Cała sprawa zaczęła się dość nietypowo. Mieszkańcy Nowego Dworu zbierali podpisy w sprawie budowy ścieżki rowerowej z Nowego Dworu do Koronowa. Ruch na tej drodze jest spory. Dużo osób dojeżdża z tej wsi do miasta rowerami. Jazda jest jednak bardzo niebezpieczna. Zdarzały się nawet wypadki śmiertelne. Odzew ze strony mieszkańców Nowego Dworu był duży. Podczas spotkania w przedmiotowej sprawie poseł Piotr Król przekazał informacje, że „krajówka” zostanie kompleksowo przebudowana na odcinku od Buszkowa do Tryszczyna. Później pojawiły się informacje, że prace zostaną przeprowadzone również na trasie Mąkowarsko-Buszkowo. GDDKiA przygotowuje się też do rozbudowy drogi Obodowo-Mąkowarsko (przetarg na prace budowlane na tym odcinku ma być ogłoszony w tym roku). Oznacza to, że w najbliższych latach „25” zostanie przebudowana na odcinku od Obodowa aż do Tryszczyna.

Co w ramach prac?

W ramach prac ma zostać podniesiona nośność, mają być ścieżki rowerowe, chodniki, dodatkowe pasy, ekrany akustyczne i elementy poprawiające bezpieczeństwo. W planach jest niwelowanie niebezpiecznych skrzyżowań i łuków – w niektórych miejscach droga ma zostać poprowadzona nowym śladem. To nie wszystko. Na przykład w Nowym Dworze przy „krajówce” ma powstać droga serwisowa/wewnętrzna.

Spotkanie z mieszkańcami Nowego Dworu

Wśród części mieszkańców pojawiły się wątpliwości. Chodzi o burzenie budynków i wykupy gruntów. Dlatego niedawno w koronowskim ratuszu odbyło się spotkanie przedstawicieli GDDKiA i projektanta z mieszkańcami. Konkretnie mowa o odcinku przebiegającym przez Nowy Dwór. Mieszkańcom przedstawione zostały dwa warianty. Pierwszy z budową pasa środkowego i ingerencją w otoczenie drogi oraz drugi bez pasa środkowego i tym samym mniejszą ingerencją w otoczenie. Mieszkańcy mają zdecydować, który wariant wybierają.

Co z pozostałymi odcinkami?

Spotkanie odbyło się z inicjatywy mieszkańców Nowego Dworu. O zebraniu informował mieszkańców sołtys Nowego Dworu za pomocą grup i stron społecznościowych. Co ciekawe nie zrobił tego burmistrz np. poprzez stronę internetową urzędu. Po spotkaniu dopytywano czy odbędą się podobne rozmowy poświęcone pozostałym odcinkom. Zapytaliśmy o to GDDKiA. Odpowiedź jest krótka. – W odpowiedzi na pytania o rozbudowę DK25 Mąkowarsko – Tryszczyn z podziałem na 5 odcinków realizacyjnych nie ma na aktualnie w planach podobnych spotkań dot. pozostałych odcinków – przekazał nam Julian Drob rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Bydgoszczy.

Prace projektowe idą zgodnie z planem

Poniżej przedstawiamy podział na odcinki z wykonawcą projektu oraz kosztem prac projektowych.

Odcinek Mąkowarsko – Buszkowo – Value Engineering – koszt projektu 1 mln 300 tys. zł (data podpisania umowy październik 2023 roku)
Odcinek Buszkowo – Voessing Polska – koszt projektu 3 mln 500 tys. zł (data podpisania umowy koniec 2022 roku)
Odcinek Buszkowo – Koronowo – Egis Poland – koszt projektu 1 mln 900 tys. zł (data podpisania umowy wiosna 2023 roku)
Odcinek Koronowo – Stopka – Value Engineering – koszt projektu 2 mln 900 tys. zł (data podpisania umowy wiosna 2023 roku)
Odcinek Stopka – Tryszczyn – Road Design Polska – koszt projektu 2 mln 100 tys. zł (data podpisania umowy październik 2023 roku)

GDDKiA zapewnia nas, że prace projektowe idą zgodnie z planem. Realizacja inwestycji ma nastąpić do 2027/2028 roku (w zależności od odcinka).