ZDMiKP zamawia projekt rozbudowy odcinka Kamiennej. Będzie estakada i tunele dla pieszych
Dodano: 10.08.2023 | 12:10Na zdjęciu: ZDMiKP zleci projekt przebudowy trasy W-Z na odcinku Lelewela - Łęczycka.
Fot. Kinga Ściesińska
Po ogłoszeniu przetargu na przebudowę Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich, ZDMiKP zleca opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka trasy W-Z przebiegającego m.in. przez osiedle Bartodzieje. Rozpoczęcie inwestycji będzie możliwe po uzyskaniu zewnętrznego dofinansowania.
Trasa W-Z w Bydgoszczy to ciąg ulic Pileckiego, Artyleryjskiej i Kamiennej. To niespełna dziewięć kilometrów drogi, która na całym odcinku ma zostać rozbudowana o drugą jezdnię. Poszerzenie „wuzetki” jest planowana od kilku lat: efektem przygotowań jest opracowana koncepcja, która była konsultowana z mieszkańcami. Ostatecznie wybrany wariant zakłada rozbudowę trasy do przekroju dwujezdniowego z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami z ulicą Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Jej częścią będzie też nowy wiadukt łączący ulicę Kamienną z Lewińskiego.
W czerwcu drogowcy ogłosili przetarg na projekt pierwszego ważnego elementu rozbudowy „wuzetki” – przebudowę Węzła Wschodniego (Fordońska/Kamienna/Sporna/Przemysłowa) wraz z budową nowych Wiaduktów Warszawskich. Teraz ZDMiKP zamawia dokumentację projektową rozbudowy odcinka ulicy Kamiennej od Lelewela do Łęczyckiej. – Wykonawca będzie miał około dwa lata na przygotowanie kompletu materiałów wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik prasowy zarządu dróg.
Koncepcja zakłada rozbudowę odcinka W-Z, na którym występują największe natężenia ruchu do dwóch jezdni (nowa zostanie zrealizowana po stronie północnej, co będzie wiązało się m.in. z wyburzeniem zabudowań przy Pułaskiego czy Lelewela). Nad aleją Wyszyńskiego powstanie estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd na kierunku wschód-zachód. Planowane jest także wybudowanie tuneli dla pieszych na wysokości ulic Lelewela oraz Gajowej i rozbudowa kładki przy przystanku kolejowym Bydgoszcz Bielawy także o przejście nad Kamienną. Skrzyżowanie W-Z z Łęczycką stanie się natomiast rondem turbinowym.
– Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego. Rozbudowana zostanie niezbędna infrastruktura towarzysząca: oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa z systemem odwodnienia, elementy związane z transportem publicznym, ruchem rowerowym i pieszym czy ustawienie ekranów chroniących przed hałasem. Dla przygotowanej koncepcji rozbudowy trasy W-Z Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową – przypomina Okoński.
Miasto zabezpieczyło środki finansowe na dokumentację. Nie wiadomo jednak, czy prace budowlane rozpoczną się w okolicach 2026 roku; ratusz zapowiada, że równocześnie z pracami nad projektem będą składane wnioski o zewnętrzne środki na realizację prac budowlanych.
PRACE NA JAGIELLOŃSKIEJ – WIĘCEJ NA NASZYM TRAFFICU
- Psy ratownicze z OSP Solec Kujawski otrzymały wsparcie finansowe od Orlenu - 25 września 2025
- Bydgoskie Dni Projektowe 2025: Festiwal pod hasłem RE: - 25 września 2025
- Kierunek lekarski na Politechnice Bydgoskiej z pozytywną oceną ekspertów od kształcenia - 25 września 2025