Rząd chce zbudować 100 obwodnic. Na liście inwestycji są miasta z regionu
Dodano: 08.02.2020 | 14:30Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl
Na zdjęciu: Skrzyżowanie drogi krajowej nr 25 z drogą wojewódzką nr 254 w Brzozie (gmina Nowa Wieś Wielka). Obie trasy są bardzo mocno obciążone ruchem.
Fot. GDDKiA / archiwum
Sto w skali całego kraju, z czego sześć na terenie województwa kujawsko-pomorskiego – takie są założenia rządowego programu budowy obwodnic, który ma zostać zrealizowany do 2030 roku. Na przetargi na ich budowę w regionie będziemy musieli jednak poczekać jeszcze pięć lat.
Taki obraz wyłania się z harmonogramu zaprezentowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. Resort Andrzeja Adamczyka wskazał w naszym województwie sześć miast i gmin, które mają zyskać obwodnice – to Nowa Wieś Wielka, Kruszwica, Strzelno, Brześć Kujawski, Kowalewo Pomorskie oraz Lipno. Dla żadnej z nich nie były dotąd prowadzone żadne prace przygotowawcze. Dlatego też termin ich budowy to druga połowa przyszłej dekady. A same przetargi mają zostać rozpisane w ostatnim kwartale 2024 roku.
Założenia programu są oczywiste – ma on umożliwić wyprowadzenie ruchu, szczególnie tranzytowego, z małych miast i miejscowości w całym kraju. Dzięki temu, jak wskazuje ministerstwo, poprawi się z jednej strony bezpieczeństwo (z danych resortu wynika, że ponad dwie trzecie wypadków ma miejsce w terenie zabudowanym), z drugiej – jakość powietrza i życia mieszkańców. – Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas to codzienność wielu Polaków – podkreśla minister Adamczyk.
Zobacz również:
Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA odchodzi ze stanowiska. Co z przetargami na budowę S5?
Miasta i gminy w regionie, które na liście 100 obwodnic się znalazły, są pod tym względem przypadkami wręcz modelowymi. Choćby Strzelno, gdzie krzyżują się aż trzy drogi krajowe – nr 15, 25 i 62. Stanowią one ważny szlak – umożliwiają zarówno dojazd z Bydgoszczy, Torunia czy Włocławka, jak również kontynuację podróży w stronę Poznania i do autostrady A2. Ale to niejedyny przykład – doskonale znane są uciążliwości, z którymi zmagają się mieszkańcy Nowej Wsi Wielkiej czy pobliskiej Brzozy, od wielu lat apelujący o zmniejszenie ruchu przez środek miejscowości („Droga krajowa nr 25 jest to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie” – przyznaje ministerstwo). Codziennością jest także przeciskanie się samochodów przez wąskie ulice Kowalewa Pomorskiego (DK 15 na odcinku Toruń – Brodnica). W identyczny sposób można opisać pozostałe kujawsko-pomorskie punkty na mapie programu.
Budowy pierwszych obwodnic miałyby rozpocząć się już w tym roku. Dotyczy to miejsc, które posiadają już dokumentację projektową. To między innymi obwodnice Wąchocka, Gryfina czy Strzelec Krajeńskich. Łączna długość wszystkich zapisanych w programie obwodnic to około 820 kilometrów. „Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych (…) Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego” – czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury. W przypadku tych ostatnich chodzi między innymi o dokładne oświetlenie przejść dla pieszych.
Ministerstwo tłumaczy, że lista obwodnic powstała w oparciu o stan przygotowań do ich realizacji, a także o wyniki natężenia ruchu czy stanu bezpieczeństwa w poszczególnych miejscowościach. Koszt realizacji programu ma wynieść do 2030 roku 28 miliardów złotych i być finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, do którego trafiają pieniądze między innymi z opłaty paliwowej czy Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Rząd chce pozyskać również pieniądze na budowę obwodnic ze środków unijnych w nowej perspektywie 2021-2027.
- Brawurowa ucieczka ulicami i chodnikami miasta. Sprawca zmyślił historię o kradzieży auta - 28 kwietnia 2022
- Pijany motocyklista doprowadził do zderzenia w parku przemysłowym. Tragedia była o krok - 28 kwietnia 2022
- Zabytkowe kamienice w Bydgoszczy idą do renowacji. W tym roku tylko trzy - 28 kwietnia 2022