Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rządowe pieniądze na drogi. Bydgoszcz ma szansę na dotację

Dodano: 29.07.2024 | 13:18

Na zdjęciu: Podczas konferencji wojewoda zaznaczył, że każdy samorząd będzie mógł ubiegać się o uzyskanie dotacji na dwa zadania, z czego jedno ma zostać określone jako priorytetowe.

Fot. IN/archiwum

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Obecna ekipa kontynuuje program poprzedników; Bydgoszcz nadal będzie mogła ubiegać się o maksymalnie 30 milionów dotacji. Każdy z samorządów może zgłosić dwa projekty; jeden z nich ma być wskazany jako priorytet. 

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (dawniej Fundusz Dróg Samorządowych) to program wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Do 2022 roku środki były przyznawane wyłącznie gminom i powiatom, ale poprzedni rząd PiS rozszerzył w końcu program o miasta wojewódzkie. Dwa lata temu Bydgoszcz otrzymała 30 milionów złotych – warunkiem ich pozyskania było jednak przedstawienie pozwolenia na budowę, stąd zgłoszono zadania z dokumentacją: m.in. trwające roboty na uliczkach Starego Miasta.

W poniedziałek, 29 lipca wojewoda Michał Sztybel wraz z kierownikiem oddziału Rozwoju Regionalnego i Kontroli KPUW Katarzyną Szpakowską poinformował, że 25 lipca urząd wojewódzki ogłosił nabór wniosków na dotacje dla zadań, które rozpoczną się w 2025 roku. – Pula dla naszego województwa to 152 miliony złotych, a około 62 miliony to kwota na zadania wieloletnie na 2025 rok – podał wojewoda, który jest zadowolony z utrzymania rządowego funduszu.

Środki, które trafiły do naszego województwa są podobne jak przedtem. Program jest umocowany ustawowo i ma ścisły harmonogram. Cieszę się, że w tym zakresie nie doszło do rewolucji, bo te środki trafią na budowę i remont dróg w gminach i powiatach, a także do lokalnej gospodarki – kwota pozwala na realizację inwestycji przez mniejsze, regionalne firmy – dodał.

Sztybel podkreślił, że realizacja Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg od strony formalnej, zarówno na poziomie urzędu wojewódzkiego, jak i Kancelarii Premiera przebiegała dobrze. – Jest jednak aspekt moralno-polityczny. Na poziomie KPUW wszystko było w porządku, ale problem zaczął się na poziomie Kancelarii Premiera. Program ma mechanizm wkładu własnego; określa się go na podstawie dochodu gmin. Największe możliwe dofinansowanie to 80%, ale na poziomie KPRM – już po rozstrzygnięciu – w niektórych województwach niektóre samorządy otrzymywały wyższe dotacje. Formalnie wszystko było w porządku – dodał.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Kryteria

Podczas konferencji wojewoda zaznaczył, że każdy samorząd będzie mógł ubiegać się o uzyskanie dotacji na dwa zadania, z czego jedno ma zostać określone jako priorytetowe. – Chcemy, by każda gmina czy powiat dostał środki chociaż na jedną inwestycję – wyjaśniał. Samorządy mogą otrzymać wspomniane już 80% wkładu na daną inwestycję; maksymalnie może być to 30 milionów.

Kierownik Szpakowska wyjaśniała natomiast kryteria oceny wniosków. Jest ich siedem: pierwszy to poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności niechronionych uczestników ruchu. – Preferowane są zadania, w ramach których powstają chodniki, drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych – dodała. Drugi – to spójność sieci dróg publicznych, zatem premiowane są te, które łączą się z drogami wyższego rzędu. Trzeci i czwarty to podniesienie standardu dróg oraz zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych (np. czy jeździ do niej transport publiczny). Kolejne to poprawa dostępności terenów inwestycyjnych, przygotowanie inwestycji do realizacji oraz okres realizacji (urząd preferuje zadania przygotowane do budowy i jednoroczne).

Termin składania wniosków mija 26 sierpnia. Dotowane zadania muszą rozpocząć się w 2025 roku