Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Raport z budowy S10. Odcinek Stryszek – Emilianowo będzie miał opóźnienie

Dodano: 16.06.2024 | 10:28

Na zdjęciu: Przebudowa odcinka DK10 Stryszek - Emilianowo na standard drogi ekspresowej nastąpi z opóźnieniem. Za dwa lata zamiast znanego z wypadków skrzyżowania "krajówki" z drogą do parku przemysłowego, kierowcy będą korzystać z bezkolizyjnego węzła.

Fot. Alicja Chrobak

– Jeszcze w tym roku wystartuje budowa 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń – zapewnia bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycja wciąż czeka na wydanie przez wojewodę Michała Sztybla decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedury trwają długo, a w tym tygodniu dowiedzieliśmy się, że poślizg zanotuje odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo.

W latach 2022/23 GDDKiA podpisała cztery umowy na projekt i budowę odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. Za odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 odpowiada firma Intercor; za Emilianowo – Solec firma Polaqua, za Solec – Toruń Zachód – konsorcjum Kobylarnii i Mirbudu a za etap Toruń Zachód – Toruń Południe – konsorcjum Rubau i Poltores. Trasa z Bydgoszczy do Torunia będzie miała 50 kilometrów (plus 5 km obwodnicy Brzozy w ciągu DK25). Jak wyglądają przygotowania do budowy na poszczególnych odcinkach „eski’?

S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową DK25

Umowa z Intercorem na realizację odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo została zawarta przez GDDKiA w maju 2022 roku. W lipcu 2023 roku złożono wniosek o ZRID, lecz jak mówił wojewoda Michał Sztybel zawierał on wiele błędów i musiał być na bieżąco uzupełniany. Z tego powodu start prac jest już opóźniony o kwartał, lecz w tym tygodniu dowiedzieliśmy się, że przygotowania do budowy zostaną przedłużone. Jak poinformował pan Tomasz, prowadzący fanpage S10 Bydgoszcz – Toruń wojewoda obwieścił ponowne przystąpienie do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko. GDDKiA wyjaśniła przyczynę tej decyzji.

 

Ponowna ocena wpłynie jednak na termin startu prac budowlanych o kolejne trzy miesiące. Wszyscy liczą, że wojewoda Sztybel jak najszybciej wyda decyzję ZRID, ale i tak maszyny budowlane wjadą na plac budowy dopiero jesienią. Drogowcy zapewniają, że na obszarze przyszłej S10 niedawno zakończono badania archeologiczne – nie odnaleziono na nim zabytków archeologicznych.

Warto przypomnieć że odcinek S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Emilianowo. DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem po wschodniej stronie miejscowości, dzięki czemu ruch tranzytowy z obecnie mocno obciążonego jednojezdniowego odcinka przeniesie się na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza. Łączna długość odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo to 8,9 km (a nowego fragmentu DK25 – 5,4 km). Wartość umowy to 411 milionów złotych.

S10 Emilianowo – Solec

Drugi odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń o długości 8,6 km rozpocznie się za projektowanym węzłem Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec. W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Drogi oraz węzeł Makowiska. – Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy – informuje dyrekcja. Umowa z wykonawcą – spółką PolAqua – została podpisana we wrześniu 2022 roku, a wniosek o ZRID złożono w grudniu ubiegłego roku.

Obecnie wykonawca opracowuje projekty techniczne i wykonawcze. Trwa uzyskiwanie ZRID, w tym procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko – czytamy w komunikacie GDDKiA. Podobnie jak w przypadku odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo, podczas badań archeologicznych nie odnaleziono żadnych zabytków. Wartość kontraktu z PolAqua opiewa na 240 milionów złotych.

Przypomnijmy, że trasa tego odcinka drogi ekspresowej budzi emocje – przebiega ona bowiem przez użytek ekologiczny „Źródliska na Wypaleniskach”. Część mieszkańców obawia się, że prace doprowadzą do zniszczenia tamtejszych źródeł i drzew. Działacze ekologiczni i społecznicy, m.in. z Solca Kujawskiego zaprezentowali swój wariant – tzw. ECO – wedle którego S10 biegłaby na południe od Źródlisk. GDDKiA nie przychyliła się jednak do propozycji przekonując, że wariant ECO nie jest korzystniejszy dla środowiska. Dyskusje o zmianie przebiegu ucina też odpowiedź na petycję bydgoskich działaczy Daniela Kaszubowskiego i Renaty Włazik


CZYTAJ WIĘCEJ: Niezmienność. Ministerstwo odpowiada na petycję ws. przebiegu S10 między Emilianowem a Solcem.


S10 Solec – Toruń Zachód

Najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń (21,2 km) wykona konsorcjum Kobylarnii i Mirbudu za prawie 430 milionów złotych. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy węzeł Solec, para MOP-ów w Cierpicach oraz przejście dla zwierząt – łącznie powstanie 12 obiektów inżynierskich. Wniosek o ZRID dla tego fragmentu trasy złożono w sierpniu zeszłego roku.

Pod koniec lutego zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania ZRID. Wykonawca odpowiada na wezwania do złożenia wyjaśnień, przesłane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Kontynuuje też prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych – opisuje dyrekcja.

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

Czwarty odcinek S10 z grodu nad Brdą do grodu Kopernika obejmuje przebudowę obecnych węzłów i budowę dwóch nowych: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Wykonawca – konsorcjum Rubau/Poltores – wybuduje łącznie 11 obiektów inżynierskich. W ramach prac obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia zyska pełny przekrój 2×2. Wniosek o ZRID został złożony w kwietniu. – Obecnie w ramach przygotowań trwa też rozbiórka SPO Czerniewice. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych – przekazuje GDDKiA. Przebudowany fragment obwodnicy Torunia będzie miał niespełna 12 km długości, a koszt inwestycji to 340 milionów złotych.

Trasą S10 Bydgoszcz – Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku, a w przypadku odcinka toruńskiego – na początku 2027

– dodaje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji. I przypomina, że z rządowych środków przeprowadzane są inwestycje również na drogach krajowych.

Pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa drogi krajowej nr 91 z okolic Świecia do Chełmna (z wyłączeniem mostu na Wiśle). Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu (2+1). Inwestycja kosztowała ponad 67 milionów złotych. W podobnym czasie zakończyliśmy też budowę sześciokilometrowego ciągu pieszo-rowerowego DK25 Brzoza – Nowa Wieś Wielka (za przeszło 12 milionów) oraz remont ponad trzech kilometrów DK80 w Górsku i Przysieku za niemal 13 milionów – informują drogowcy. Obecnie w realizacji jest rozbudowa DK55 w miejscowości Mokre niedaleko Grudziądza – powstanie tam nowe rondo.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
12 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Bart
Bart
8 dni temu

Obstawiam, że S10 z Bydgoszczy do Torunia pojedziemy w 2030 r.
Za chwilę wykonawcy złożą roszczenie o wydłużenie czasu na ukończenie i zwiększenie wynagrodzenia itd.
Powtórka z rozrywki jak przy S5.

krzysztof
krzysztof
8 dni temu

Sztybel bardzo się stara żeby PiS wróciło do władzy praktykował u pana Bruskiego gdzie raczej nigdy nic nie udawało się zrobić w terminie i wkórwieni ludzie znowu zagłosują na PiS.

krzysztof
krzysztof
8 dni temu

Dodam że trzeba zbadać wpływy Rosji na Sztybla. Może dostał jakieś wytyczne od prezydenta Putina żeby opóźniać. Chyba gorszy jeszcze od tego z Kruszwicy.

Bodzio
Bodzio
8 dni temu

Mieszkam niedaleko Brzozy. Żadnego ciągu pieszo-rowerowego przy DK25 w kierunku Nowej Wsi Wielkiej nie zauważyłem. Może coś jest w okolicach Chmielnik.

Tomas
Tomas
8 dni temu

Nie no. W Polsce miało by coś być oddane w terminie. Chyba tylko w alternatywnej rzeczywistości. P. Całbecki a jak tam prom, kursuje?

Jacek
Jacek
8 dni temu

Droga rowerowa zaczyna się za Brzozą koło stacji Lotos i leci do Nowej Wsi. Była budowana rok i z 2 miesiące temu zakończono. Brzoza-Chmielniki po lewej stronie, Chmielniki – Nowa Wieś po prawej stronie. Dodatkowo już wykarczowano lasy na obwodnicę Brzozy od Stryszka do stacji Lotos za Brzozą (pewnie dlatego ścieżki rowerowej do samej Brzozy nie ma bo tam jakieś rondo powstanie niedługo połączenia obwodnicy ze starą DK25). Lasy pod S10 też już wykarczowano, więc po 20 latach, nareszcie coś się dzieje, to inwestycja rządowa GDDKiA , więc jak już ruszy to się zakończy. Ostatnie jechałem nową S11 Bobolice -Koszalin… Czytaj więcej »

Tomasz
Tomasz
8 dni temu

@Jacek,stacji paliw Lotos w Brzozie Chmielnika ch już dawno nie ma. Od kilku miesięcy to stacja MOL. Lotos jako koncern paliwowy to historia. Nie ma już takiej firmy. To taki szczegół.

Mikolek
Mikolek
8 dni temu

Najważniejsze że tysiące drzewa wycięli i sprzedali chinolam

Certa5
Certa5
8 dni temu

Calbecki do więzienia za kasę utopiona w promie , a Bruski za parkingi

Jacek
Jacek
8 dni temu

Tą ścieżka pieszo rowerowa to nieporozumienie. Poprowadzona jest po tzw. leśnej stronie drogi, co powoduje, że mieszkańcy, którzy chcą się na nią dostać muszą najpierw przeżyć przejście przez bardzo ruchliwą DK 25, potem przeprawić się przez metrowy rów i wspiąć się po skarpie na ścieżkę. Masakra!

Jacek2
Jacek2
6 dni temu

Do Tomasz: Może i Mol ale jakoś mi się te nowe logo nie rzuciło w oczy, ta stacja od dawna „staro wygląda” i tankuje na Orlenie przed Nową Wsią.

Co do ścieżki.. nie narzekajcie, ważne że jest i można dojechać.
Ścieżka Bydgoszcz-Tryszczyn-Samociążek jest w samym lecie, tam jest tłuczeń betonowy i często na nich liście i inne igły sosnowe są a masa ludzi sobie na Pieczyska wycieczki robi.
DK 25 Koronowo – Mąkowarsko to masakra dla rowerzystów a przydałaby się ścieżka.

Donek
Donek
5 dni temu

Jak sie Pełowcy za to wzieli to nic z tego nie bedzie-banda nieudacznikow