S10 Bydgoszcz – Wyrzysk. Krok bliżej do przetargu na budowę
Dodano: 28.02.2024 | 14:29Na zdjęciu: Za kilka lat pojedziemy z węzła Bydgoszcz Zachód na zachód już nie DK10, a S10.
Fot. GDDKiA
Transprojekt Gdański przeprowadzi rozpoznanie i badanie podłoża dla drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Wyrzysk i opracuje elementy koncepcji programowej. Podpisanie umowy o wartości blisko ośmiu milionów złotych to kolejny krok do przetargu na realizację inwestycji.
Odcinek S10 między Bydgoszczą a Nakłem i Wyrzyskiem w 2022 roku uzyskał decyzję środowiskową. Na 40-kilometrowej trasie zaplanowano cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Dyrekcja zapowiadała, że budowa odcinka S10 Bydgoszcz – Wyrzysk rozpocznie się w 2026 roku, a droga ma zostać oddana do użytku dwa lata później.
Obecnie trwają przygotowania do realizacji inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji przygotowawczej poznaliśmy 8 lutego. Przy braku odwołań umowę z biurem projektowym udało się podpisać jeszcze w lutym.
– Transprojekt Gdański doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem opracowania będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy zadania, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego – zaznacza Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Wartość umowy z wykonawcą dokumentacji to niespełna osiem milionów złotych. Czas realizacji wyniesie 18 miesięcy, a ukończona dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.
CZYTAJ TAKŻE: Wyborcze otwieranie ulic. Prezes MWiK obiecuje marcowe zakończenie prac
– Podpisana umowa zbliża nas do kolejnego odcinka drogi S10, który za parę lat połączy województwo kujawsko-pomorskie z północną częścią województwa wielkopolskiego i województwem zachodnio-pomorskim, a przy tym będzie wpisywać się w całą przeszło 400-kilometrową drogę ekspresową, która połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej – powiedział Sebastian Borowiak, dyrektor oddziału GDDKiA w Bydgoszczy.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 odcinek drogi krajowej nr 10 Bydgoszcz – Nakło nad Notecią – Wyrzysk pokonuje średnio ok. 11,5 tysięcy pojazdów na dobę. Prognozowane natężenie na 2046 roku wynosi natomiast 30-35 tysięcy pojazdów na dobę, a w obrębie Bydgoszczy na poziomie 41 tys. poj./dobę.
Generalna Dyrekcja deklaruje, że inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Zgodnie z decyzją środowiskową, w celu ograniczenia hałasu będą wykonane m.in. ekrany akustyczne. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt, zostaną wybudowane przejścia dla płazów i zwierząt małych oraz dla zwierząt średnich i dużych. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków. Zadanie obejmuje także budowę zbiorników retencyjnych.
- Tramwaj i remont przez GDDKiA. Marszałek przedstawia stanowisko ws. mostu Fordońskiego - 15 lipca 2024
- Czyj to rower? Policjanci poszukują właściciela - 15 lipca 2024
- Wypadek w Fordonie. Kierujący autem wjechał pod tramwaj - 15 lipca 2024