Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zespół roboczy ws. S10 omawiał odcinek Emilianowo – Solec. „Wdrożono szereg działań proekologicznych”

Dodano: 27.06.2025 | 10:52

Na zdjęciu: Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA Sebastian Borowiak podczas spotkania zespołu roboczego omawiał stan prac nad S10 Bydgoszcz - Toruń i jej dalszego przebiegu w kierunku Warszawy.

Fot. KPUW

W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się kolejne posiedzenie zespołu roboczego ds. S10, działającego przy Wojewodzie Kujawsko-Pomorskim. Głównymi tematami spotkania były aktualny stan realizacji inwestycji drogowej na poszczególnych odcinkach, działania proekologiczne podjęte w toku przygotowań, a także warianty przebiegu trasy w regionie.

Zespół roboczy ds. S10 został powołany przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego w celu usprawnienia współpracy i przyspieszenia uzgodnień między instytucjami zaangażowanymi w budowę drogi. W jego skład wchodzą m.in. przedstawiciele GDDKiA, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Lasów Państwowych i PKP. Zespół odpowiada za koordynację działań, ułatwienie przepływu informacji i skuteczne reagowanie na ewentualne przeszkody formalne i środowiskowe.

W trakcie czerwcowego spotkania omówiono m.in. postęp prac na poszczególnych odcinkach drogi S10 (Bydgoszcz – Toruń) oraz warianty przebiegu trasy przez Włocławek. – Szczególną uwagę poświęcono rozwiązaniom środowiskowym. Podkreślono, że zdecydowano się na szereg dodatkowych działań proekologicznych, które – choć wymagają większych nakładów finansowych – pozwalają minimalizować wpływ inwestycji na środowisko i podnoszą standardy budowy. W Polsce średnio 11% kosztów budowy autostrad i dróg ekspresowych to koszt urządzeń ochrony środowiska – czytamy w komunikacie urzędu.

S10 Emilianowo – Solec. KPUW podkreśla, że wdrożono „szereg rozwiązań środowiskowych”

Kwestie środowiskowe poruszono najprawdopodobniej z uwagi na rozpoczęcie prac na odcinku nr 2 – 17 czerwca wojewoda Michał Sztybel wydał decyzje umożliwiającą realizację odcinka Bydgoszcz Park Przemysłowy (Emilianowo) – Solec Kujawski. Przekazanie placu budowy zaplanowano na 25 czerwca: na stronie kontraktu czytamy, że wykonawca rozpoczął realizację mikrosiedlisk dla gadów; zakończono działania kompensacyjne związane z zawieszeniem budek dla ptaków i nietoperzy; trwa sporządzanie dokumentacji z wykonanych prac.

Realizacja odcinka nr 2 budzi emocje z uwagi na to, że „eska” będzie przebiegać przez Źródliska na Wypaleniskach. Przebieg trasy, mimo protestów organizacji ekologicznych oraz mieszkańców i społeczników z Bydgoszczy i Solca nie uległ zmianie. W wydanym oświadczeniu Nadleśnictwo Solec Kujawski podkreśla, że realizuje obowiązki wynikające z decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego.

Na jej podstawie, zgodnie z obowiązującym prawem, jesteśmy zobowiązani do przekazania terenu budowy Wykonawcy robót drogowych oraz uprzedniego usunięcia drzew kolidujących z inwestycją. Pragniemy również zaznaczyć, że w toku wcześniejszych konsultacji Nadleśnictwo wielokrotnie wyrażało zastrzeżenia wobec projektowanego przebiegu trasy S10, zwracając uwagę na jego negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze – podkreślają leśnicy. Wyrąb ok. 700-metrowego odcinka w rejonie źródlisk trwa.


BYLIŚMY NA BUDOWIE S10 BYDGOSZCZ – TORUŃ! ZOBACZ ZDJĘCIA Z PLACU BUDOWY


Urząd wojewódzki chwali się, że przy realizacji S10 Bydgoszcz – Toruń wdrożono „szereg rozwiązań środowiskowych”. Ogrodzenia trasy, by zapobiec kolizjom ze zwierzętami to jednak standard przy budowie dróg szybkiego ruchu; ponadto przewidziano działania kompensacyjne, m.in. montaż ponad 500 budek lęgowych dla ptaków, skrzynki dla nietoperzy, siedliska zastępcze dla płazów i mikrosiedliska dla gadów. KPUW podkreśla, że inwestycja jest pod stałym nadzorem środowiskowym (zespół specjalistów – m.in. ornitolog, botanik, entomolog, chiropterolog – specjalista od nietoperzy,  herpetolog  – badacz płazów i gadów – monitoruje teren przed rozpoczęciem prac i w ich trakcie, wskazując potrzebę dodatkowych zabezpieczeń) a przy przejściu nad Strugą Młyńską żaden element inwestycji nie wchodzi w teren użytku ekologicznego.

Warto zaznaczyć, że koszt budowy górnego przejścia dla zwierząt wynosi średnio 13 milionów złotych. Tylko na odcinku Emilianowo–Solec Kujawski (ok. 9 km) powstanie 7 takich przejść. KPUW przekazuje również, że dzięki korektom ograniczono również teren wycinki dla odcinka Bydgoszcz–Toruń o 1/3 – z pierwotnie zakładanych 758 do 429 ha.

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń rozkręca się

S10 połączy największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego, a docelowo stanie się ważnym korytarzem transportowym łączącym zespół portów Szczecin–Świnoujście z Warszawą. Poprawi płynność i komfort podróży na trasie Szczecin–Piła–Bydgoszcz–Toruń–Płock–Warszawa. Dodajmy, że we województwie zachodniopomorskim GDDKiA realizuje obecnie siedem odcinków tej drogi.

Budowa S10 w województwie obecnie trwa na odcinkach Bydgoszcz Południe – Emilianowo oraz Solec Kujawski – Toruń Zachód. W przygotowaniu znajduje się jeszcze dokumentacja dla odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe. Zakończenie budowy całego odcinka przewidziane jest na 2027.