Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Niezmienność. Ministerstwo odpowiada na petycję ws. przebiegu S10 między Emilianowem a Solcem.

Dodano: 20.05.2024 | 11:39

Na zdjęciu: Budowa S10 może rozpocząć się w tym roku, lecz do tej pory wykonawcy nie uzyskali decyzji o zezwoleniu na rozpoczęcie prac.

Fot. Alicja Chrobak

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na petycję dotyczącą zmiany przebiegu odcinka S10 Emilianowo – Solec, by nie przebiegał on przez Źródliska na Wypaleniskach. Resort, podobnie jak podległa mu GDDKiA uważa, że korekta trasy nie jest rozważana. Sama inwestycja wciąż czeka na właściwy start: do tej pory żaden z odcinków inwestycji nie ma wydanej decyzji ZRID, która umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych. 

We wrześniu 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła kontrakt z firmą PolAqua na budowę niespełna dziewięciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S10 Emilianowo – Solec Kujawski. Stanowić on będzie element trasy z Bydgoszczy do Torunia. W czerwcu 2021 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla tego etapu.

Wybrany przebieg drogi Emilianowo – Solec budzi emocje. Ekolodzy oraz działacze społeczni z Solca Kujawskiego i Bydgoszczy podkreślają, że wyznaczenie ekspresówki przez użytek ekologiczny „Źródliska na Wypaleniskach” doprowadzi do zniszczenia tamtejszych źródeł i drzew. Jako alternatywę zaprezentowali swój wariant, tzw. ECO, wedle którego S10 byłaby przeprowadzona nieco dalej, na południe od Źródlisk. GDDKiA nie przychyliła się jednak do propozycji i przekonywała, że wariant społeczny nie jest korzystniejszy dla środowiska.

W ramach walki o zmianę przebiegu trasy Bydgoszcz – Toruń, Renata Włazik i Daniel Kaszubowski – bydgoscy działacze zaangażowani m.in. w sprawę likwidacji zanieczyszczeń na terenach pozachemowskich – stworzyli petycję, w której domagali się modyfikacji w projekcie.

– Wbrew licznym opiniom specjalistów i renomowanych naukowców, planuje się jej przeprowadzenie przez unikalny obszar terenów wodonośnych, uczestniczących w zaopatrzenia w wodę mieszkańców Solca Kujawskiego i Bydgoszczy, w tym m. in. obszar najwyższej ochrony Głównego Zbiornika Wód Podziemnych GZWP nr 141, o dużej podatności na zanieczyszczenie. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć, jaki sens ma niszczenie unikalnych źródlisk w Wypaleniskach i Rudach, które są jedną z ważniejszych atrakcji Puszczy Bydgoskiej – napisali w petycji.


CZYTAJ WIĘCEJ: S10 ominie źródliska? Jest petycja o zmianę przebiegu trasy


Na złożone do władz państwowych pismo odpowiedziała Agnieszka Krupa, zastępczyni dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury. Podkreśla w nim, że odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń posiada decyzję środowiskową. – Należy podkreślić, że wyboru wariantu preferowanego, dla którego uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dokonano na podstawie przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, w której brane są pod uwagę oprócz aspektów środowiskowych również aspekty społeczne, techniczne i ekonomiczne, których skumulowana ocena przesądza o wyborze wariantu – podkreśla przedstawicielka MI.

Krupa dodaje, że dla odcinka od węzła Emilianowo do węzła Solec został opracowany raport oddziaływania na środowisko na etapie ponownej oceny, który 1 grudnia 2023 roku został złożony do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, łącznie z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). – W ramach procedury ZRID RDOŚ w Bydgoszczy przeprowadzi ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, w ramach której będzie oceniana zgodność opracowanego projektu budowlanego z wytycznymi DŚU – czytamy w odpowiedzi na petycję Włazik i Kaszubowskiego.

Ministerstwo odniosło się także do poruszonej w petycji kwestii zmiany przebiegu S10 na tzw. wariant ECO. – Ocena, w jakim stopniu byłby to wariant oddziaływujący na środowisko, byłaby możliwa dopiero po przeprowadzeniu całorocznej szczegółowej inwentaryzacji przyrodniczej – przekazuje zastępczyni dyrektora. W odpowiedzi na petycję Krupa zajęła się również kolizją z Głównym Zbiornikiem Wód Podziemnych (GZWP). – W zasięgu oddziaływania GZWP nr 141 zlokalizowane są odcinki sąsiednie S10 (odcinek 3 i 4), gdzie planowane jest pełne uszczelnienie rowów drogowych. Jednocześnie należy podkreślić, że na odcinku 2, tam gdzie droga ekspresowa S10 przebiega przez obszar GZWP nr 140 przewiduje się także pełne uszczelnienie rowów drogowych – informuje.

MI wskazuje, że nad zbiornikiem GZWP nr 140 zlokalizowana jest cała Bydgoszcz oraz gminy ościenne. Puentując: resort, podobnie jak podległa mu GDDKiA uważa, że ewentualna korekta przebiegu trasy odcinka Emilianowo – Solec według wariantu ECO nie wpłynęłaby na zmniejszenie odcinka kolizyjnego z tym zbiornikiem. – Na chwilę obecną nie przewiduje się zmiany wariantu przedbiegu drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń – kończy odpowiedź przedstawicielka ministra Dariusza Klimczaka.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Wykonawcy czekają na ZRID-y

Budowa odcinka ekspresówki między Bydgoszczą i Toruniem wciąż się nie rozpoczęła. Wykonawcy poszczególnych odcinków wciąż czekają na decyzje o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej. Najdłużej na zakończenie procedury będzie czekać wykonawca odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe –  konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner), ponieważ wniosek o wydanie decyzji trafił do wojewody w kwietniu. Dodajmy jednak, że na wybór firmy, która będzie odpowiedzialna za realizację odcinka czwartego czekaliśmy najdłużej.

Wojewoda nadal rozpatruje wnioski o ZRID dla odcinków 1, 2 i 3. Dla tych etapów uzyskano niezbędne uzgodnienia, w tym m.in. branżowe z gestorami sieci, a także z zarządcą terminala intermodalnego w Emilianowie. Wojewoda Michał Sztybel wspominał, że wnioski na odcinki 1 i 3 zostały złożone w lipcu, ale w następnych miesiącach trwało ich uzupełnianie. W rezultacie kompletne dokumenty trafiły do urzędu dopiero na przełomie listopada i grudnia.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rysio
Rysio
1 miesiąc temu

Łajzy polityczne hamują budowę tak ważnej trasy. Tam ludzie umierają a oni się z nami bawią. Politycy czy to kaczka czy to tusk to stare dziady którzy mają opuścić polski rząd i to w trybie natychmiastowym i dobrze byłoby by to zrozumiało polskie spoleczenstwo im szybciej tym lepiej

Piotr BZG
Piotr BZG
1 miesiąc temu

Dla mnie i podobnie myślących bydgoszczan połączenie z Rydzykowem nie jest ważne dla B-szczy, natomiast jest b. ważne dla Grajdołu, bo to dzięki wielkości B-szczy Grajdoł w ogóle egzystuje jako tako. Tej drogi potrzebują rydzykowi, bo co najmniej 30 tysięcy ich u nas pracuje, inaczej byłoby u nich 40% bezrobocie. Mimo to wciąż i politycy i mieszkańcy Toruniewa skaczą nam do gardła. To Metropolia B-szcz nie trzyma ich na uboczu na co zasługują. Do diabła z S10. Odkąd zorientowałem się, jak Grajdolani nas nienawidzą i podle traktują minęło ca. 15+ lat i przestałem tam jeździć i zostawiać u nich swoje… Czytaj więcej »

Dr wyspa
Dr wyspa
1 miesiąc temu

Nie zgodzę się z przedmówcą. Bardzo często jeżdżę na południe i odcinek S10 bardzo by ułatwił dojazd do A1. Natomiast Toruń należało by zburzyć i zaorać.

Piotr BZG @ Dr wyspa
Piotr BZG @ Dr wyspa
1 miesiąc temu

Oczywiście, że Twoja opinia jako bydgoszczanina jest ważna w ogóle i dla mnie osobiście. Przerysowuję z emocji z powodu naszej krzywdy. Ja po prostu zżymam się na tę mega-niesprawiedliwość, która niszczy wielkość B-szczy, bo lokalni politycy zachowują się tak, jakby brali pod stołem od Całbeckiego et consortes z Toruniewa za degradację naszego miasta! Jesteś dobrym przykładem , jednym z wielu, tego, jak dwakroć większe miasto pozbawiono dostępu do autostrady, bo ktoś z Całbeckowa postarał się, żeby A1 zamiast połączyć największe metropolie w PL Trójmiasto/porty-Bydgoszcz-Poznań-Wrocław, to >300km biegnie przez pola i nieużytki, żeby ledwo dotknąć ten Grajdoł z antybydgoskimi socjopatami! Żeby… Czytaj więcej »

Pomoc
1 miesiąc temu

Długo nic się nie działo i w końcu mówią o przebudowie drogi s10, tylko akurat dlaczego przez te tereny… Mam wrażenie, że chęci przyspieszenia przebudowy s10 przysłaniają zdrowy rozsądek.

Paul
Paul
15 dni temu

Ekolodzy to agenci, którzy mają zastopować rozwój. To samo robią z terminalem w Emilianowie.