Politycy PiS chcą budowy S15. Czy będą optować za rozbudową DK25 Bydgoszcz – Inowrocław?
Dodano: 17.07.2023 | 16:15Na zdjęciu: Kosma Złotowski wraz z radnymi województwa Jerzym Gawędą i Michałem Krzemkowskim będą zabiegać o rozbudowę DK15 na odcinku Toruń - Gniezno do standardu drogi ekspresowej.
Fot. Szymon Fiałkowski/zdj. ilustracyjne
Czy w nowej kadencji parlamentu uda się wpisać na listę priorytetów przebudowę krajowej „piętnastki” z Torunia do Gniezna do standardu drogi ekspresowej? O tę inwestycje zamierzają walczyć politycy PiS na czele z europosłem Kosmą Złotowskim. Zapowiadają oni również starania o realizację dwupasmowej trasy Bydgoszcz – Inowrocław.
O pomysłach na poprawę skomunikowania południowej części regionu – przede wszystkim Inowrocławia – politycy PiS mówili na poniedziałkowej (17 lipca) konferencji prasowej. Europoseł Złotowski nie ukrywał, że inicjatywa ma związek ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi; obecnie partia zbiera różne postulaty, które mają znaleźć się w programie przed jesiennymi wyborami. Jednymi z nich są te, zgłaszane przez mieszkańców Inowrocławia, które przedstawił radny województwa Jerzy Gawęda.
Według Gawędy, inowrocławianie oczekują budowy drogi ekspresowej S15, która połączyłaby Toruń z Gnieznem. – Byłby to ciąg łączący Polskę północno-wschodnią z Polską południowo-zachodnią – powiedział radny. Drugi postulat to budowa linii kolejowej Włocławek – Inowrocław, a trzeci przebudowa inowrocławskiego lotniska dla samolotów lekkich lub średnich.
– W okolicach Inowrocławia znajdują się strategiczne magazyny paliw, stąd też nasz nacisk na budowę linii kolejowej z Włocławka – zaznaczył Złotowski. Z jego perspektywy przebudowa DK15 do standardu drogi ekspresowej jest istotna, ponieważ Bydgoszcz praktycznie na pewno będzie uznana przez Komisję Europejską za węzeł sieci bazowej TEN-T. – To zdecydowanie ułatwi wszelkie inwestycje komunikacyjne w Bydgoszczy i okolicach – podkreślił europoseł, który mocno zabiegał o uznanie miasta za węzeł bazowy.
Radny sejmiku Michał Krzemkowski dodał natomiast, że budowa drogi ekspresowej S15 jest wpisana w strategię rozwoju województwa. – Nie ma w niej budowy linii kolejowej Włocławek – Inowrocław, ale uważamy, że taka inwestycja wpłynęłaby na rozwój Inowrocławia – mówił. Wyraził też nadzieję, że europoseł Złotowski, który „jest bardzo ważną osobistością w Parlamencie Europejskim”, będzie miał duże możliwości wpłynięcia na władze krajowe, by postulaty zostały wpisane w rządowe programy inwestycyjne.
Co z rozbudową DK25 Bydgoszcz – Inowrocław do standardu drogi ekspresowej?
Konferencja polityków PiS odbyła się w Bydgoszczy, zatem zapytaliśmy ich, czy zamierzają aktywnie działać na rzecz pełnej rozbudowy DK25 do Inowrocławia. Obecna jednojezdniowa trasa jest bardzo obciążona ruchem i przebiega przez centra miejscowości. W ostatnich latach pojawiły się „jaskółki” zmian na „dwudziestce piątce”: rząd w ramach programu budowy 100 obwodnic zamierza zrealizować obwodnicę Nowej Wsi Wielkiej, a w miniony piątek złożono wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej obejmującej powstanie pierwszego odcinka S10 ze Stryszka do Emilianowa, która obejmie rozbudowę DK25 do dwóch pasów wraz z ominięciem Brzozy.
– Ja myślę, że z całą pewnością rozbudowa DK25 nastąpi – i to wtedy, kiedy Bydgoszcz ostatecznie stanie się miastem węzłowym sieci bazowej TEN-T – wyraził nadzieję Złotowski. Jak wyjaśniał europoseł, rewizja sieci TEN-T niebawem trafi pod obrady Parlamentu Europejskiego. – Będzie to nasz następny postulat; trzeba pamiętać, że DK15 jest w znacznie gorszym stanie i dlatego jest priorytetem – uzupełnił Krzemkowski.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024