Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Ministerstwo Infrastruktury o Via Pomeranii. Jest też ocena resortu obrony

Dodano: 10.02.2025 | 10:21

Na zdjęciu: Taka droga z Bydgoszczy nad morze to na razie melodia przyszłości.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Po jasnym stanowisku p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ws. braku prac nad „Via Pomeranią”, znamy też stanowisko Ministerstwa Infrastruktury. Wiceminister Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację Pawła Szrota przyznaje, że inwestycja nie jest priorytetem, lecz w ocenie Ministerstwa Obrony Narodowej może stać się częścią dróg istotnych dla Sił Zbrojnych RP.

Politycy rządzącej koalicji, jak i PiS lansują pomysł realizacji nowej drogi pomiędzy Koninem, Inowrocławiem, Bydgoszczą, Chojnicami, Bytowem, Słupskiem i Ustką. Według ich koncepcji ma ona biec po śladzie DK25, a następnie odbić na wschód w stronę Chojnic. Żadna z nich nie ma jednak spójnego planu. Poparcie dla inwestycji wyraził Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel, a apele o jej budowę przyjęli radni miasta Bydgoszczy i sejmiku województwa.

Stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest jasne: „Via Pomerania” nie znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033). Jak powiedział tydzień temu p.o. dyrektora GDDKiA Paweł Woźniak, na ten moment „nie było żadnych wskazań odnośnie Via Pomeranii”. – To funkcjonuje w otoczeniu medialnym. Nie wykonywaliśmy żadnych analiz, nie było potrzeb w tym kierunku. Niewykluczone, że zrobimy je w przyszłości – przekazał MetropoliaBydgoska.PL.


CZYTAJ WIĘCEJ: „Via Pomerania” nie jest przedmiotem analiz. Tylko u nas stanowisko szefa GDDKiA


Pytania o „Via Pomeranię” regularnie kierują posłowie PiS. W listopadzie zeszłego roku Paweł Szrot skierował interpelację, w odpowiedzi na którą chciał dowiedzieć się, czy rząd Donalda Tuska podejmie działania na rzecz budowy nowej drogi ekspresowej Ustka-Bydgoszcz i jakie jest stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczące wskazanej trasy. Stanowisko przedstawił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Resort infrastruktury o „Via Pomeranii”: Nie jest priorytetem, ale MON uważa, że może być istotna dla sił zbrojnych

Przedstawiciel rządu zaznacza – tak jak w poprzednich pismach kierowanych przez GDDKiA, że „Via Pomerania” nie znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, a priorytetem jest realizacja inwestycji zapisanych w tym dokumencie.

Równocześnie w korytarzu postulowanej nowej drogi ekspresowej Ustka – Bydgoszcz podejmowane są działania na istniejącej sieci dróg krajowych niższych klas polegające na przebudowie istniejących ciągów drogowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. lub też budowy obwodnic w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i ww. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych – pisze Bukowiec. I wylicza listę zadań zrealizowanych lub w trakcie realizacji:

  • rozbudowa trzynastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk, której koszt wyniósł ok. 190 mln zł.
  • planowana budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla tej inwestycji, a zakładany koszt budowy to ok. 290 mln zł.
  • trwają również prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 25 na prawie dziesięciokilometrowym odcinku od Człuchowa do granicy województwa, której koszt wynosi ok. 143 mln zł.
  • kontynuowana jest kompleksowa rozbudowa tej drogi w ramach siedmiu zadań na ponad 37 km odcinku od granicy województwa do Bydgoszczy – koszt powyższych zadań to ponad 640 mln zł.
  • budowa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 oraz obwodnica Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22 i nr 25. Dla budowy obwodnic Sępólna i Kamienia podpisana została umowa na realizację.

W wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna i infrastruktura drogowa. Powyższe pozwoli na płynny ruch pojazdów, w tym pojazdów o charakterze militarnym, przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki – zaznacza Bukowiec. Wiceminister uzupełnia, że dzięki inwestycjom – także w budowę dróg ekspresowych S6, S10 i S11 –  nastąpi inny rozkład ruchu drogowego na sieci, odciążając drogi o niższych parametrach technicznych.

Przedstawiciel MI przekazał też informacje z Ministerstwa Obrony Narodowej. –  W ocenie resortu, droga z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie do Bydgoszczy, po wybudowaniu, może stać się częścią dróg istotnych dla Sił Zbrojnych RP. Należy jednakże podkreślić, iż z uwagi na wyznaczone limity finansowe, inne zadania, jak np. przedmiotowa droga, będą mogły zostać podjęte po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację – kończy Bukowiec.