Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Z okazji stulecia portu w Gdyni mówiono o terminalu w Emilianowie. Podbydgoski „suchy port” to szansa na rozwój

Dodano: 24.09.2022 | 08:32

Na zdjęciu: Pierwsze wizualizacje platformy multimodalnej w Emilianowie

Fot. PKP

W dniach 22-23 września, z okazji stulecia portu w Gdyni, odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Podczas niego dyskutowano między innymi o planowanym terminalu intermodalnym w Emilianowie.

23 września 1922 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni –  ta data uznawana jest za jego formalny początek. W rzeczywistości prace nad jego powstaniem zaczęły się już znacznie wcześniej. Były one owocem działania przedstawicieli polskiego rządu po ponownym uzyskaniu przez Polskę dostępu do morza. Jednym z elementów świętowania setnych urodzin portu było IX Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, którego znaczącym ośrodkiem jest właśnie Gdynia.

Podczas forum nie zabrakło tematów związanych z Bydgoszczą, a konkretnie z Emilianowem. To na południe od granic miasta, na przecięciu planowanej S10 i linii kolejowej nr 201 (magistrali węglowej) ma powstać terminal multimodalny. Będzie to „suchy port”, czyli węzeł przeładunkowy dla portów morskich w Trójmieście, oparty o transport kolejowo – drogowy. We wrześniu 2019 roku podpisano porozumienie intencyjne w sprawie realizacji inwestycji. Jego sygnatariuszami byli: PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i gmina Nowa Wieś Wielka.

W piątkowej części wydarzenia dyskutowano o inwestycjach intermodalnych w Polsce. Głównym reprezentantem województwa kujawsko-pomorskiego był wicemarszałek województwa Sławomir Kopyść. W swoim wystąpieniu podkreślił on rolę Kujaw i Pomorza jako potencjalnego zaplecza portów morskich – Dla nas niezwykle ważne jest, abyśmy te atuty wykorzystali dla naszego rozwoju gospodarczego. Od wielu lat prowadzimy działania, aby dokonać rewizji sieci TEN-T, aby Bydgoszcz stała się węzłem sieci bazowej – podkreślał.

Jak relacjonuje stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, Kopyść zaznaczył, że województwo zmodyfikowało swoje plany dotyczące realizacji platformy multimodalnej w Solcu Kujawskim, nastawionej – z uwagi na bliskość Wisły – na obsługę żeglugi śródlądowej. Inwestycje w ten rodzaj transportu nie są jednak brane pod uwagę przez Unię Europejską. Tego typu inwestycje, z uwagi na zmiany klimatyczne, budzą też wiele wątpliwości – w ostatnich miesiącach Wisła ma rekordowo niski stan. Wicemarszałek podkreślił, że urząd chce jednak utwardzić nabrzeże w Solcu Kujawskim: pozwoli to na dokonywanie operacji przeładunkowych, ale jednocześnie zamrozi na długie lata pomysł realizacji portu rzecznego.

Skoro o portach mowa – Kopyść dodał, że urzędowi marszałkowskiemu zależy na wykorzystaniu potencjału bydgoskiego lotniska. Na razie słyszymy jednak o nowych połączeniach pasażerskich z Wielką Brytanią: w tym tygodniu Ryanair poinformował o uruchomieniu lotów do Bristolu, a WizzAir wkracza do Bydgoszczy oferując na razie rejsy do Londynu Luton. Szansą na rozwój cargo była linia kolejowa przez lotnisko, która byłaby też połączeniem Emilianowa z portem Paderewskiego.


CZYTAJ WIĘCEJ O KONCEPCJI LINII KOLEJOWEJ PRZEZ LOTNISKO I PARK PRZEMYSŁOWY


Organizacja walcząca o wzmocnienie znaczenia Bydgoszczy na logistycznej mapie Polski dodaje jednak, że nie wszyscy przedstawiciele urzędu marszałkowskiego mają świadomość rozmiarów inwestycji. – Skandaliczną wypowiedź podczas ostatniego panelu forum wygłosił wicedyrektor departamentu współpracy międzynarodowej Rafał Modrzewski, delegowany do promowania naszego województwa. Przy obecności wielu gości wydarzenia, w tym przedstawicieli z zagranicy, powiedział, że terminal Emilianowo będzie „małym terminalem” – wyraża oburzenie Nowy Bursztynowy Szlak. Należy podkreślić, że ostatnie analizy planowanych przeładunków towarów przewidują, że w 2029 roku przekroczą one milion ton, a dwa lata później sięgną nawet 1,5 miliona ton.

Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla, że podczas IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk o Emilianowie mówiono w kilku wystąpieniach, m.in. na czwartkowych panelach o potencjale rozwoju krajowej infrastruktury w czasie kryzysu, związanego z wojną na Ukrainie. Wspominał o tym chociażby prof. Mirosław Antonowicz, w przeszłości członek zarządu PKP SA, a także przedstawiciele portów w Gdańsku i Gdyni.

Warto dodać, że 10 października w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbędzie się II Forum Bursztynowego Szlaku. Hasłem przewodnim wydarzenia organizowanego przez bydgoskie stowarzyszenie będzie „Między Bałtykiem i Adriatykiem”. W ramach forum przewidziano m.in. prezentację koncepcji Parku Przemysłowego Emilianowo czy omówienie potencjału współpracy m.in. z portem w słoweńskim Koprze. Więcej o wydarzeniu napiszemy w najbliższych dniach.

PRZECZYTAJ NASZĄ RELACJĘ Z I FORUM BURSZTYNOWEGO SZLAKU

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments