Sztybel o połączeniach kolejowych przy budowie CPK. Jesienią odbędą się konsultacje dotyczące horyzontalnego rozkładu jazdy
Dodano: 26.07.2024 | 07:50Na zdjęciu: O planach rozkładów kolejowych, Michał Sztybel mówił podczas konferencji prasowej w urzędzie wojewódzkim.
Fot.
Wojewoda Michał Sztybel zapowiedział na jesień konsultacje w sprawie horyzontalnego rozkładu jazdy będącego podstawą rozkładów kolejowych. Tymczasem przedstawiciele lokalnych struktur Tak dla Rozwoju kontynuować będą dzisiaj i jutro zbiórkę podpisów pod obywatelskim projektem Tak dla CPK.
– Nie organizuję konferencji prasowych chwalących działania rządu premiera Tuska, bo jako pracownik premiera mogę być mniej wiarygodny w tym temacie – tymi słowami Sztybel zaczął czwartkowe (25 lipca), przedpołudniowe spotkanie z dziennikarzami w urzędzie wojewódzkim i dodał, że do zwołania briefingu zmusił go zamazywany przez polityków PiS obraz dotyczący Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz budowy linii kolejowych.
Sztybel nawiązał do ubiegłotygodniowej wizyty w Bydgoszczy byłego pełnomocnika rządu ds. budowy CPK Marcina Horały oraz Łukasza Schreibera, którzy zbierali podpisy pod projektem ustawy TakdlaCPK. – Tak naprawdę wprowadzali mieszkańców w błąd, de facto zbierają podpisy pod tym, aby wrócił szkodliwy dla województwa kujawsko-pomorskiego projekt – dodawał przedstawiciel rządu w terenie. Przypomniał przy tym, że nasz region został niespełna półtora roku temu jedynie marginalnie uwzględniony przy projektowaniu kolei dużych prędkości. – Było to tylko w postaci jednej szprychy przez Grudziądz i jej podziale – argumentował i podkreślał, że zbieranie podpisów pod przywróceniem poprzedniej wersji CPK to podpisy, które mają podzielić województwo i zaszkodzić samej Bydgoszczy. Wojewoda powtórzył deklarację premiera Tuska o tym, że lotnisko pod Baranowem zostanie wybudowane.
Jednocześnie przedstawił też grafiki pokazujące, jak negatywny wpływ miała mieć poprzednia wersja Kolei Dużych Prędkości dla naszego regionu. Wspomniana już szprycha, która miała przechodzić przez Grudziądz, była prowadzona – opisywał Michał Sztybel – w ten sposób, że dzieliła miasto z naszym województwem, a łączyła m.in. z Trójmiastem czy Warszawą i podawał dalsze przykłady, jak np. marginalizacja Włocławka, gdzie niedawno wyremontowano dworzec kolejowy, a mimo to dla miasta zaproponowano stację jak dla miast powiatowych, poza komponentem kolejowym CPK znalazłby się Inowrocław, a Bydgoszcz i Toruń byłyby dostępne, ale dla zmodernizowanej linii, którymi mogłyby się poruszać pociągi z prędkością nie większą niż 160 km/h i które obsługiwałyby także ruch regionalny i towarowy.
Nowa propozycja przedstawiona niedawno przez premiera Tuska i ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka uwzględnia modernizację linii kolejowych w znacznej części kraju. Co zmieniłoby się w naszym województwie? – Bydgoszcz i Toruń otrzymają ten sam standard modernizacji linii kolejowych z Warszawy przez Włocławek, dla Grudziądza priorytetem jest zapewnienie połączenia z głównymi liniami pociągów dalekobieżnych, a także planowana jest poprawa połączeń z Gdańskiem i Poznaniem, które wcześniej nie były uwzględniane w planach w standardzie ekspresowym – wyjaśnia biuro prasowe urzędu wojewódzkiego. Wojewoda podkreślił, że poprzednie plany „szprychowe” pod kątem terminowym były nierealne, o czym świadczy brak wydanych warunków przyłączenia do sieci trakcji elektrycznej.
Podczas konferencji, wojewoda kujawsko-pomorski mówił, że we wrześniu odbędą się konsultacje w sprawie przedstawionego projektu. Michał Sztybel rozmawiał o tym z Piotrem Całbeckim i już zaprosił na nie wspomnianych ministrów Horałę i Schreibera. – Wcześniej nie uczestniczyli w konsultacjach marszałka i nie brali pod uwagę głosu stron lokalnych. Nierealne terminy rzucać każdy może, a to, co zostało przedstawione przez premiera Tuska, wynikało z długich analiz – mówił dalej Sztybel. Konsultacje będą prowadzone we wszystkich województwach.
Jednocześnie, już po południu rzecznik prasowa urzędu wojewódzkiego Natalia Szczerbińska przekazała komunikat, że przedstawione dzisiaj plany nie likwidują automatycznie dotychczasowych prac. – Nadal trwa przygotowywanie dokumentacji (STEŚ) na tzw. szprychę nr 1 biegnącą z Warszawy przez Grudziądz do Trójmiasta z wydłużoną perspektywą jej realizacji – powiedziała Szczerbińska. Równocześnie trwają rozmowy o właściwym skomunikowaniu Grudziądza z liniami dalekobieżnymi do momentu uruchomienia docelowego układu.
Tak dla Rozwoju chce budowy CPK. Kontynuuje zbiórkę podpisów
Radny miejski i jednocześnie koordynator lokalny „Tak dla rozwoju” Wojciech Bielawa zapowiedział w mediach społecznościowych kolejną akcję zbiórki podpisów pod obywatelskim projektem Tak dla CPK. Te będą zbierane w piątek i sobotę (26 i 27 lipca) na trzech targowiskach: w piątek od 9:00 na Kapuściskach, a w sobotę na Szwederowie (9:00) i Błoniu (10:30). – Ten ważny dla Polski projekt potrzebuje Waszego wsparcia – napisał Bielawa w mediach społecznościowych.