Terminal Emilianowo do likwidacji. To porażka bydgoskich elit politycznych
Dodano: 30.08.2024 | 10:20Na zdjęciu: Tu - miejmy nadzieje - będzie terminal intermodalny.
Fot. Alicja Chrobak
Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo została poddana w stan likwidacji. Projekt węzła przeładunkowego dla polskich portów w świetnie skomunikowanym rejonie to idea społeczników, która zyskała uznanie PKP i władz Bydgoszczy oraz gminy Nowa Wieś Wielka. Koło zamachowe dla regionu zostało zatrzymane przez polityków PSL i słabość lokalnych elit, co zapewne cieszy innych polityków.
Cztery lata temu wizja terminalu przeładunkowego – pomysł lansowany przez stowarzyszenie Samorządna Bydgoszczy, później także przez Nowy Bursztynowy Szlak – wydawała się bliska realizacji. Powołano spółkę celową odpowiedzialną za przygotowanie inwestycji, na czele której stanął Paweł Bukowski. To człowiek z Torunia, ale walczący o rozwój zarówno Bydgoszczy, jak i całego regionu. Pod jego kierunkiem udało się wybrać technologię obsługi terminalu (suwnicę) oraz uzyskać niezwykle istotną decyzję środowiskową. Projekt zyskał też gotowość do aplikowania o środki unijne.
Problemy z Emilianowem rozpoczynają się po przejęciu władzy w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa przez polityków PSL. Na czele instytucji stanął Lucjan Zwolak – w okresie poprzednich rządów PO i ludowców pełnił funkcję m.in. prezesa Agencji Rynku Rolnego i hojnie wspierał fundusz wyborczy PSL. W kwietniu Zwolak uznał, że spółka TIBE nie zrealizowała celu, podczas gdy uzyskała decyzję środowiskową i była gotowa na ogłoszenie przetargu na projekt inwestycji. Winę zrzucono na poprzedni rząd, stąd też ludowcy zaczęli traktować bydgoskie zamierzenie jako niepotrzebne i nie zapewnili środków na kontynuację prac spółki. Chodziło o… pół miliona złotych.
Decyzji nie zmienił Jan Szopiński. Jako poseł dał się poznać jako walczący o rozwój miasta; stawał po bydgoskiej stronie w różnych sprawach – po przejęciu władzy przez koalicję KO-Lewica-Trzecia Droga otrzymał posadę zastępcy dyrektora KOWR. Liczyliśmy, że zabezpieczy interes Bydgoszczy – tak się nie stało. Dodajmy, że zarzuty Zwolaka obaliły wyniki kontroli NIK, która nie wykazała żadnych nieprawidłowości.
Upadek – oby nie ostateczny – inwestycji to jednak porażka bydgoskich elit politycznych. Za czasów PiS nie udało się zapewnić tego, by grunt pod nią był w rękach jednego podmiotu – PKP targowało się z Lasami Państwowymi, na co zwracał uwagę Bukowski – i nie wniosły aportem gruntu do spółki. Obecnie, mimo godnych docenienia działań, nie udało się przekonać rządu do postawienia na Emilianowo, mimo niepotwierdzonych niczym zarzutów peeselowców. To świadczy o słabej pozycji bydgoskich posłów i braku siły przebicia. Czy wicepremier i wiceminister w jego resorcie mają jakąkolwiek moc? Czy bliski współpracownik Mateusza Morawieckiego mógł rok wcześniej poprosić o przyspieszenie działań PKP?
Jeszcze Emilianowo nie zginęło, ale kiedy i czy w ogóle powróci nadzieja na realizację węzła? Jesteśmy jednym z dwóch województw, które nie ma terminala. Bez platformy przeładunkowej nie ma szans na przyciągnięcie wielkich inwestorów, takich jak Samsung – jej budowa otworzyłaby drogę do stworzenia nowego parku przemysłowego przy planowanej S10. Dyskutując wciąż o tym, kto komu zabrał w 2019 roku i skupiając się na didaskaliach, tracimy epokową szansę. Cieszy to, że parlamentarzyści czy lokalni radni stoją murem za inwestycją, że odbywają się narady, ale w Warszawie nikt na to nie zwraca uwagi.
- Kierująca autem uderzyła w łosia i wpadła do stawu. 25-latka nie żyje [AKTUALIZACJA] - 12 września 2024
- Ostatnie dni rekrutacji na UKW. Są jeszcze wolne miejsca - 12 września 2024
- Oddział urzędu miasta w Fordonie opuszcza ulicę Gierczak. Znamy nową siedzibę - 12 września 2024
Wstyd dla PLS i wstyd dla Lewicy z Bydgoszczy!
Hahaha wywalić wszystkich od politykow pisu do całej tej lewicy. Kujawsko pomorskie to jedno z najgorszych województw w kraju. I teraz wiemy dlaczego 🙂
W naszym województwie jest ze 300 politykow którzy kompletnie nic nie robią i snieja się nam w twarz zaczynając od kosmy złotowskiego kończąc na bruskim
I Wy aspirujecie do metropolii? Hahaha. Regionalny ośrodek to za dużo dla Was!
Poznań się cieszy!
Bieda Bydgoszcz!
A może by tak zrobić badanie rynku i sprawdzić, czy rzeczywiście jest potrzebny ten terminal zamiast bić pianę? Polityk to nie przedsiębiorca, nie wie co jest dobre dla biznesu, trzeba rozpytać rynek, czy jest realna potrzeba budowy. Osobiście w to wątpię, zważywszy, że port ew Gdańsku jest o 2 h drogi od nas i to drogami szybkiego ruchu…
Odpowiedź jest w zalinkowanym tekście, w Sejmie Paweł Bukowski ujawnił m.in. slajd z tajnej prezentacji PKP.
Podziękować należy Janowi Szopińskiemu (Lewica), który jako zastępca dyrektora KOWR nie był w stanie lobbować za utworzeniem portu. Mając tak nieskutecznych i nic nie mogących polityków nigdy nic nie zbudujemy.
Dzwońcie do chińczyków oni wam postawią terminal, dla nich poza ekonomią liczy się również geopolityka.
Brawo mieszkańcy
Takich gamoni sobie wybraliśmy,a później płacz że to Toruń się liczy w świecie
Jak gość był z Torunia to wiadomo że to była v kolumna i nie mogło to się w Bydgoszczy udać ! Zaraz znajdzie zatrudnienie u Całbeckiego
Tak w ogóle to niech mi ktoś wyjaśni co niby mielibyśmy przeładowywać w tym terminalu ? Kontenery z tirów na wagony i odwrotnie , towary z Bydgoszczy pociągami wywozić przecież Bydgoszczy to nie Szanghaj, a najlepsza.jest gadka że jak będzie ten terminal to młodzież zostanie w Bydgoszczy
Redaktor takie bzdury pisze że ręce opadają. Po co mami Samsungiem. Wiemy dobrze że Bydgoszcz nie ma ani terenu ani dobrych uczelni które by dostarczały kadr dla tej firmy. Przykład Intela we Wrocławiu. Lobbowali w Warszawie podobnie jak Gdańsk. Wygrali bo jak sama firma Intel podkreśliła miasto oferuję odpowiednią ilość kadr, ma dobrze skomunikowane lotnisko, oraz świetne otoczenie pozabiznesowe ( np sport czy kultura na wysokim poziomie) A BZG? Lotnisko i połączenia to kolejny kamień u nogi miasta. Sport? Lepiej przemilczeć.
Bruski był wspólnikiem tej spółki poprzez BPPT i tak ją prowadził że doprowadził do likwidacji.
Dziadów mamy za gospodarzy, a nie liderów.
Prawda jest taka że nie mamy gospodarza na miarę dużego miasta, a Bruski czy Sztybel to nic nie znaczący i mogąc osiedlowi politycy.
Znajoma z BPPT opowiadała mi że maja na konie kilkanaście milionów tylko Wiatrowska nie chce budować Terminala.
Ktoś wie dlaczego?
Trudno liczyć że zrobi to za nas ktoś z Warszawy.
Bruski chciałby najlepiej nic nie robić tylko narzekać na Calbeckieg i Szopinskiego, a co miesiąc brać 20 tys i tak do emerytury.
O jakich wy politykach mowice ???? to sa wariaci i bandyci na wolnosci w doslownym tego slowa znaczeniu, te wszystkie wybory to wielki przekret bo jest to niemozliwe, ze wiekszosc Polakow to totalni idioci i glosuja na tych zwyrodnialcow
Znowu ten sam manewr i pułapka medialna. Zły PSl, zły Szopiński. Oni nie mają nic do powiedzenia. Najważniejsze – portu nie chce gracz najsilniejszy czyli PO. W d.. miał inwestycję Bruski oraz Sztybel. Żadnych działań rozwojowych od wielu lat. I co najważniejsze PiS od grudnia nie rządzi. Czyli alibi Bruskiego na wieloletnią bierność.
Dokładnie, Bruski to nierób i możliwe że sam tu wypisuje te głupoty że to wina Szopinskiego albo PiSu
A Sztybel niedawno konferencje urządzał w tym temacie i roztaczał wizję.
Niech teraz udowodni jaki jest skuteczny.
Robią z nas wała jak chcą.
„Elity polityczne:…” Co to takiego? Czy tymi „elitami” są złodzieje, oszuści i pasożyty na obcej, antypolskiej służbie? Nie można takiej sprzedajnej hołoty nazywać „elitą”…
Teraz Bruski będzie łaskawie przejmował aktywa upadłej spółki (swojej spółki), pewnie zejdzie mu z tym około roku. Później mianuje na to stanowisko jakiegoś figuranta i będzie snuł wizje wielkiego rozwoju. Wiwatowska z BPPT będzie organizowała konferencje i pokazy slajdów. Bruski będzie udowadniał, że PIS, Szopiński i Całbecki to całe zło. A ponieważ skończą się pieniądze z UE to projektu nie zrealizuje bo nie będzie finansowania. Coś w stylu CPK.
@MArek
co za gość, a może tak zbadać czy S10 jest potrzebne bo skoro żaden prywatny inwestor jeszcze tej drogi nie wybudował to może nie ma takiej potrzeby…
Gościu, na całym świecie infrastrukturę budują państwa lub samorządy!
@Michał
Bruski to taki gość któremu nic się nie opłaca. Jemu się tylko opłaca wypłacanie sobie pensji z naszych podatków. Wiwatowska zaraziła się tym samym jakieś 20 lat temu. Brać pieniądze z naszych podatków i robić prezentacje!
Będzie dobrze jak spoleczenstwo zrozumie że polityk nie jest żadnym Bogiem bo akurat ktoś dostał jakieś drobne pieniądze i teraz będzie go czcił xDDD idz i zapracuj i będziesz mieć głęboko w d… tego polityka ale… no właśnie jest ale bo ten cwany polityk za twoja ciężko pracę będzie Ci mnóstwo kłód dawał pod nogi by jak najbardziej Cie zdołować psychicznie.
Polityk to kłamca złodziej i morderca
W urzędzie wojewódzkim szykują konferencje Sztybla (petarda)
Proszę Państwa, terminy i budżet były nierealne, przewidywany termin budowy terminala to rok 2040.
Bruski, nadzór nad inwestycja powierza ZDMiKP w Bydgoszczy.
Minister Lasek przeprowadzi audyt.
a Wy Bydgoszczanie siedzieć cicho i nie dyskutować. Im bardziej od nas zależycie tym lepiej.
@Błażej Bembnista
Redaktorowi nie ma kaca że uprawia propagandę?
A co stało na przeszkodzie żeby się zabrać za realizacje Terminala skoro Bydgoszcz była udziałowcem spółki? Zganiane na PSL to głupi argument i chyba nie chce nas Pan tak traktować?
@Błażej
Weź chłopie napisz uczciwie kto za czym głosował, kto ma interes w tym żeby Terminal powstał, a nie uprawiasz propagandę.
no kto, miasto przecież mogło zwiększyć udziały, ale koalicyjne targi sprawiły, że mamy to, co mamy. KO też zawaliło temat, bo zamiast walczyć na samej górze, trwały jakieś wymiany pism, spotkania i deklaracje.
Miasto nadal może przejąć projekt i powinno do tego dążyć. Czas jednak na zdecydowaną postawę m.in. wiceministra Olszewskiego – chyba chce nam udowodnić, że coś może i znaczy w KO?
Bruski, ” Dysponowała jedynie decyzją środowiskową, której przejęcie zadeklarowałem wspólnie z Marszałkiem Województwa. Jesteśmy w tej sprawie w bieżącym kontakcie z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim. W najbliższym czasie uzgodniona zostanie nowa formuła prawna, która umożliwi kontynuację prac przygotowawczych.”
Czy on ma głowę pomiędzy ramionami, czy jest z nim coś nie tak? Przecież był udziałowcem tej spółki.
weź ty już Jacek Glugla zajmij się czymś innym:
„Prezydent Bydgoszczy bojkotuje spotkanie w Toruniu. Marszałek tłumaczy ideę wspólnej aglomeracji”
Ja mam wrażenie że oni wszyscy chcą za wszelką cenę zrobić z nas miasto powiatowe.
@Błażej Bembnista
Idź prostą drogą….
Kłopotkowej ani Szopińskiemu z tego powodu ani nie ubędzie ani nie przybędzie, a gospodarzem miasta jest jest Bruski i miał wszystkie narzędzia żeby ten projekt zrealizować.
Czy 8 miesięcy od przejęcia władzy przez PO to zbyt wiele czasu żeby wnieś na majątek spółki tereny od PKP? tym bardziej że od kilku lat jest się jej udziałowcem.
Oczywiście, że tak, ale póki co KOWR – opanowany przez PSL – zatrzymał wszystko, mimo heroizmu Pawła Bukowskiego. Niestety KO nie potrafiła zatrzymać ludowców i akolitę lewicowego, co też świadczy o słabości wicepremiera, jego wiceministra czy nowych władz wojewódzkich.
„ale koalicyjne targi sprawiły, że mamy to, co mamy.” masz na to jakieś potwierdzenie? Kto się z kim targował?
Nie było żadnych targów bo nikt się Terminalem nie interesował i nie interesuje w Warszawie. Po prostu zabrakło gospodarza tematu przy wieczni rozlazłym Bruskim i tyle. Wystarczyło odkupić udziały od KOWR i zacząć projekt.
„mimo heroizmu Pawła Bukowskiego” a możesz na powiedzieć na czym polegał ten heroizm bo Bukowski większość swojego czasu poświęcał na wikłaniu do budowy tego terminala polityki zamiast zająć się angażowaniu biznesu. Gdyby działał nie jak polityk to teraz trudniej by się było wycofać z tego projektu.
Wy tu o jakiś durnych terminalach a podobno nowego kebaba otworzyli! Tak jak na metropolię przystało.
Jakby PiS było przy władzy, to ten terminal by powstał. Tusk będzie likwidował wszystkie ważne dla Polski inicjatywy. Będą robione zasłony dymne, jakieś tam niby ważne inwestycje, itp, ale to wszystko będzie tak naprawde lipa.Kluczowe rzeczy dla Polski i dla obywateli nie będą robione. Zobaczycie że tak będzie, ale to dopiero będzie widać za dwa, trzy lata.
Platforma rządzi, więc uśmiechajmy się 🙂
Sztybel od grudnia szuka adresu PKP ” W pierwszej kolejności trzeba nawiązać rozmowy z PKP w zakresie przekazania gruntów. Zwrócę uwagę, że od ostatnich kilku lat, od momentu powstania tej spółki nie zrobiono nic, aby PKP przekazało te grunty. Takie rozmowy są jeszcze przed nami.”
Przypomnę że Bruski ze Sztyblem od kilku lat byli udziałowcami terminala i ….. jak przyznaje Sztybel nic nie zrobili aby PKP przekazało te grunty pod budowę terminala.
Jakby to było jakieś leśne centrum spotkań lgbt, albo klinika aborcyjna, to na pewno pieniądze by się znalazły i by to powstało. No niestety, to są czasy rządów Platformy i Koalicji Obywatelskiej, a oni rządzić nie umieją. Już kiedyś to pokazali i teraz też już zaczynają to pokazywać
Sztybel to jest pajac a nie wojewoda.
Nie wiem o co tyle krzyku. Terminal w Łodzi codziennie przyjmuje kilka pociągów z Chin. I żadnym kołem zamachowym nie jest. A tu takie wielkie słowa o kole zamachowym regionu. Ciekawe czy Trójmiejskie porty będą zainteresowane Emilianowem
Panie Błażeju…Dobrze Pan wie, że judaszowego pochodzenia oszust nazwiskiem Olszewski ( w rzeczy samej Kierbel), to wyjątkowy leń i pasożyt. Co potwierdza jego prawie żadna aktywność w pracach Sejmu. A odmóżdżeni de..le i tak go wybierają. Wybierają lewiznę z lewej (np. Szopińskiego), lewiznę z prawej (np. Króla), ZSL czy innych winowajców upadku Polski. Taka jest rzeczywistość, jeśli chodzi o stan psychiki większej części społeczeństwa. Serdecznie Pana pozdrawiam.
Po co nam terminal jak w Niemczech są terminale. CPK też pewnie nie wybudują, no bo przecież w Niemczech są takie. Jak coś jest w Niemczech, to już na mnie jest potrzebne. Tak twierdzą ludzie Tuska.
Trochę się zdenerwowałem na niekompetencję naszych władców ale już mi lepiej bo czytam: „Nowy McDonald’s w Bydgoszczy. Budowa szybko postępuje!”
Niestety nie dla nas, „Innym działaniem, poprzez które ministerstwo chce poprawić warunki prowadzenia kolejowych przewozów intermodalnych, jest skracanie „ostatniej mili” – odcinków, na których kontenery są przewożone ciężarówkami. Wymaga to ułatwienia funkcjonowania bocznic, szczególnie tych prowadzących do terminali kontenerowych. – Przeprowadzono w MI, wspólnie z UTK, CUPT, PKP SA oraz PKP PLK, analizę możliwości wsparcia rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy tej ważnej infrastruktury kolejowej. Wsparcie finansowe infrastruktury bocznicowej zapewniają instrumenty: działania 5.6. w Programie FEnIKS 2021-2027, komponent inwestycji E 2.1.3 na Projekty intermodalne w KPO na sieci TEN-T, a także instrument CEF („Łącząc Europę”) na działania związane z multimodalnymi sieciami oraz… Czytaj więcej »