Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Torowisko na Solskiego może powstać bez wyburzeń kamienic. Społecznicy przedstawiają alternatywę

Dodano: 24.07.2021 | 17:29

Na zdjęciu: Kamienica Ugory 43 należy do Administracji Domów Miejskich.

Fot. Ratujmy Bydgoskie Kamienice

Stanowcze “nie” mieszkańców Bydgoszczy dla wyburzeń kamienic przy skrzyżowaniu Solskiego i Ugory pod budowę linii tramwajowej nie przekonało bydgoskich drogowców, którzy pomimo wielu uwag w konsultacjach społecznych wciąż upierają się przy tym, by na gruzach zabytkowych budynków poprowadzić układ drogowy. Bydgoska Federacja Ruchów Miejskich, w skład której wchodzą m.in. Społeczny Rzecznik Pieszych i inicjatywa Ratujmy Bydgoskie Kamienice prezentuje alternatywę wobec zamiarów ZDMiKP. – Przesunięcie torowiska bliżej ulicy Konopnickiej pozwoli oszczędzić kamienicę: po drugiej stronie mamy sporą rezerwę terenu – przekonują. Zauważają też, że jeden z centralnych punktów Szwederowa wymaga nowej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej.

Zimą tego roku wielu mieszkańców rozgrzały konsultacje koncepcji budowy trzech nowych tras tramwajowych w Bydgoszczy. Największe emocje wzbudziły plany wyburzeń kamienic przy skrzyżowaniu Gdańskiej z Chodkiewicza i przy skrzyżowaniu Solskiego z Ugory. Do buntu przeciwko rozbiórkom przyłączyły się wszystkie znaczące bydgoskie organizacje społeczne, a także członkowie społecznej rady ds. estetyki miasta, lokalni miłośnicy zabytków czy eksperci w dziedzinie ich ochrony i historii, jak dr Agnieszka Wysocka z Pracowni Dziedzictwa Kulturowego KPCK w Bydgoszczy.

CZYTAJ WIĘCEJ: Społeczny bunt wobec planów wyburzeń na Gdańskiej. Zaprezentowano alternatywne rozwiązania

Podczas konsultacji stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych apelowało nie tylko o pozostawienie kamienic przy Gdańskiej, ale także budynków przy Ugory 43 i 60. – Przebieg ulicy należy zaprojektować z przesunięciem nowych jezdni i torowiska w kierunku ul. Konopnickiej, w miejscu nieużytków i parkingówproponowała organizacja. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przyjął uwagi: pod koniec czerwca, po kilku miesiącach poznaliśmy pierwsze odpowiedzi na wnioski mieszkańców.

Efekty konsultacji I etapu inwestycji na Szwederowie – obejmującego odcinek od ronda Kujawskiego do planowanej pętli przy ulicy Bielickiej – przedstawił na sesji rady miasta zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust. Jak przyznał, aż 58 wniosków dotyczących tego etapu dotyczyło zaniechania planu wyburzenia kamienic przy skrzyżowaniu Solskiego z Ugory. Był to drugi najczęściej pojawiający się wniosek w konsultacjach dotyczących tego odcinka trasy – najpopularniejszy dotyczył uwzględnienia w projekcie zielonych torowisk.




Podczas sesji Gust prezentował fragmenty obowiązujących planów miejscowych „Szwederowo-Stroma” i „Szwederowo-Nowodworska”, na których w miejscu wspomnianych kamienic zaplanowano korytarz transportowy. – Budynki Ugory 60 i 43 musimy wyburzyć – wprost przyznał zastępca dyrektora ZDMiKP, podkreślając, że powodem odrzucenia wniosków mieszkańców są wspomniane zapisy w planach miejscowych.

Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych nie zgadza się z argumentami drogowców, którzy opierając się na planie miejscowym chcą dokonać wyburzeń. Przewodniczący stowarzyszenia Paweł Górny zauważa, że plany weszły w życie kilkanaście lat temu: “Nowodworska” jest z 2006 roku, a “Stroma” jest z 2009 roku. – Od tego czasu zmienił się odbiór mieszkańców w sprawach wycinek zieleni czy wyburzeń kamienic – zaznacza Górny. I dodaje, że argumenty ZDMiKP, opierające się na zapisach planu miejscowego, są stosowane wybiórczo. – W przypadku skrzyżowania Gdańskiej z Chodkiewicza nikt się nimi nie przejmował. Do rozbiórki przeznaczono obie narożne kamienice, zapisane w tamtejszym planie jako „obowiązująca linia zabudowy” – podkreśla Górny.

Przewodniczący stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych dodaje, że budynki przy Ugory mają bogatą historię. Ich losy przedstawił twórca profilu Ratujmy Bydgoskie Kamienice Tomasz Nguyen-Xuan. – Zarówno kamienica Ugory 60, jak i Ugory 43 to obiekty zabytkowe. Pierwszy został postawiony w 1938 r. przez bydgoskiego przedstawiciela stylu modernistycznego, budowniczego Pawła Wawrzona na zlecenie ówczesnego właściciela parceli – Józefa Domańskiego. Drugi jest budynkiem jeszcze starszym i jest datowany na lata ok. 1900-1920. Kamienica, jak i cała parcela należała do Bolesława Dulli – opisywał na profilu. Nguyen-Xuan także uważa, że drogowcy wybiórczo posiłkują się planem miejscowym. – Porównanie sytuacji z ulicy Gdańskiej i Solskiego/Ugory jest najlepszym dowodem na to, że ZDMiKP używa planów miejscowych według własnego uznania, a nie zgodnie z przeznaczeniem – komentuje społecznik.

Jak dodaje Nguyen-Xuan, kamienica Ugory 60 w 2015 roku została umieszczona przez prezydenta Bydgoszczy w Gminnej Ewidencji Zabytków. – Jest to perła modernistycznej architektury, którą, gdyby nie wojna, rozbudowano by o drugie skrzydło – podkreśla.

Społeczny Rzecznik Pieszych i Ratujmy Bydgoskie Kamienice – zrzeszone w Bydgoskiej Federacji Ruchów Miejskich – mimo negatywnej opinii ZDMiKP, dalej walczą o zachowanie budynków na Szwederowie. Mają oni alternatywę wobec wyburzeń, polegającą na przesunięciu torowiska bliżej południowej strony ulicy Solskiego, co pozwoli zachować kamienice przy Ugory i wprowadzić perony przystankowe o długości 70 metrów (ten postulat padający w konsultacjach zyskał aprobatę drogowców).

Nasz pomysł był konsultowany ze specjalistą od projektów układu drogowego i jest w pełni możliwy technicznie do realizacji – podkreśla Górny. Warto dodać, że po południowej stronie ulicy Solskiego znajdują się parkingi i nieużytki, co znacząco ułatwia przesunięcie torów i jezdni. Propozycję można zobaczyć poniżej.

tramwaj solskiego bydgoszcz

Zdaniem przewodniczącego stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, takie rozwiązanie pozwoliłoby zachować kamienicę, które tworzą układ urbanistyczny skrzyżowania. – Budowa linii tramwajowej byłaby okazją do rozpisania przez urząd miasta konkursu architektoniczno-urbanistycznego na docelowy wygląd całego skrzyżowania z narożnikami, dominantami i pierzejami. Pozwoliłoby to nie tylko na odnowę kamienic, ale również na uporządkowanie przestrzeni. Musimy dążyć do zmiany jeszcze obowiązujących, ale przestarzałych w kontekście nowych wyzwań dla współczesnych miast planów miejscowych, których zapisy proponują powstanie kolejnych szerokich arterii, mimo deklaracji włodarzy o dążeniu do ograniczania intensywnego ruchu samochodowego w mieście, czyli budowę ulicy Nowo-Brzozowej tuż przy domach jednorodzinnych czy też Nowo-Stromej przez środek starego Szwederowa i burzenie kolejnych kamienic – komentuje Górny.

Nguyen-Xuan podkreśla, że drogowcy i urzędnicy, myśląc o wyburzeniu kamienic, zapominają o czynniku ludzkim. – Rozmawialiśmy z mieszkańcami jednej z kamienic i oni są zdruzgotani perspektywą wyburzenia ich domu. Choć elewacja wymaga remontu, to według lokatorów i dokumentów dostarczonych przez miejskiego konserwatora budynek jest w dobrym stanie. Niestety, w dzisiejszych czasach zakup własnego mieszkania wymaga ogromnego nakładu środków, a czynsze w blokowiskach nie są w zasięgu każdej bydgoskiej rodziny – wyjaśnia twórca inicjatywy Ratujmy Bydgoskie Kamienice.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Seba
Seba
2 lat temu

To sie mieszkancy blokow uciesza gdy im parkingi zlikwiduja 😛

zzz
zzz
2 lat temu

Uwielbiam jak ktoś pisze „mieszkańcy Bydgoszczy” a tak naprawdę to kilku krzykaczy.
Ogarnijcie się, a po tej ruderze nikt płakał nie będzie i pierwszeństwo powinna mieć optymalizacja tego jak tramwaj będzie biegł, bo to inwestycją na dziesięciolecia.

Adam
Adam
2 lat temu

Kolejny nawiedzony ,zlikwidować auta w mieście , likwidować parkingi. Jako społeczny rzecznik pieszych przede wszystkim winien zająć się chodnikami na ul. Ugory , bo są w fatalnym stanie. Zresztą ta ulica chluby raczej miastu nie przynosi. Czas tam się zatrzymał wiele lat temu.

Nick
Nick
2 lat temu

?????
Jeśli to są „perły architektury” to ja jestem niewidomy! Obskurne gmaszyska obwieszone bilboardami rekalmowymi – faktycznie ósmy cud świata!!!

xyz
xyz
2 lat temu

a jakie zapachy z toalet tej kamienicy wydobywają się….jak zimno jest- palą śmieci, że okna trzeba zamykać tak śmierdzą ib czarny dym leci

Last edited 2 lat temu by xyz
Szwederko
Szwederko
2 lat temu

Dziwna nowoczesność,wyciąć wszystkie drzewa i zalać betonami,chcemy nowoczesności a nie potrafimy odciąć się od staroci…Ludzie sami nie wiedzą czego chcą,a za chwilę miasto będzie jednym obozem betonowej zagłady!Więcej drzew i zieleni!!!

Piotr
2 lat temu

Za kilka lat te rudery się rozpadną, a zakrętasami będziemy jeździć kilkadziesiąt lat. Ulice to nie „slalom specjalny”. W pięćdziesiątych latach tak zbudowano linię tramwajową przez Babią Wieś i potem ją prostowano po wyburzeniu jakichś ruder. Jak mieszkańcy są tak przywiązani do swoich domów, to niech je remontują łącznie z modernizacją ogrzewania, ale po co, lepiej narzekać. A miasto powinno zaproponować im mieszkania o nie niższym standardzie w lokalizacjach przez nich zaakceptowanych i koniec. Nie czarujmy się – komu zależy na mieszkaniu, pod którego oknami cały czas stoją oczekujące na światłach i smrodzące spalinami pojazdy? A może tego nie czują… Czytaj więcej »

Tomasz
Tomasz
2 lat temu

Osoby które tak zacięcie walczą o niewyburzenie tych kamienic zapraszam do zamieszkania w którejkolwiek z nich! Stan techniczny opłakany popękane ściany ,grzyb ,smród i wszechobecna wilgoci!Wyburzenie tych ruin jest szansa dla mieszkańców na otrzymanie lokalu który będzie można żyć w godnych warunkach.Zadna z tych kamienic nie przechodziła remontów przez ostatnie 40lat,opalane piecami brak łazienek i ogólny bałagan ADM zapomniało o tych budynkach.Wiem co pisze mieszkałem tam blisko 35lat trzy w najgorszym stanie jest budynek o nr 58 który z tego co widzę nie jest ujęty w planie wyburzenia a powinien,jeśli zaczną jeździć w pobliżu tej ruiny tramwaje to sam się… Czytaj więcej »