Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaFOTORELACJEGalerieTramwajowa „sypialnia” zyskuje nowy wygląd. Składy będą naprawiane szybciej
02.10.2025 | 19:35

Tramwajowa „sypialnia” zyskuje nowy wygląd. Składy będą naprawiane szybciej

Zdjęcia: Szymon Fiałkowski

Zaawansowanie modernizacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej wynosi 70%. Przed spółką Mirbud jeszcze kilka miesięcy prac, lecz serce bydgoskiej sieci tramwajowej potrzebuje kolejnych inwestycji. W planach Miejskich Zakładów Komunikacyjnych jest remont hali przeglądów i zadaszenie placu, na którym „nocują” tramwaje.

W lutym 2024 miasto Bydgoszcz zawarło kontrakt o wartości 100 milionów złotych na modernizację zajezdni tramwajowej z wykonawcą – spółką Mirbud. Dla niej to szczególna umowa.

Rozbudowę niemal 70-letnich obiektów zajezdni zdeterminowały dostawy nowych tramwajów z Pesy, które mają inną specyfikę obsługi – większość aparatury znajduje się na dachu. Miasto nie zawarłoby kontraktu z Mirbudem, gdyby nie dotacja z programu rządowego „Polski Ład” w wysokości 65 milionów złotych. Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz przyznał, że to właśnie dzięki Polskiemu Ładowi (podczas rządów PiS władze miasta obarczały ten program winą za brak środków na inwestycje) „pieniądze się znalazły”.


CZYTAJ TAKŻE: Pardubice – idealne miejsce na weekendowy wypad z Bydgoszczy. Jedynie sześć godzin jazdy pociągiem!


Modernizacja obiektów przy Toruńskiej obejmuje wymianę torowisk we wschodniej (dojazd do torów odstawczych) i zachodniej części zajezdni (od bramy wjazdowej do hal), budowę budynku tokarki podtorowej, budynku służb eksploatacyjnych i portierni (te zostały już oddane do użytku) obiektu myjni oraz przy zbiornikach na potrzeby jego technologii. W pierwszych etapach zadania przebudowano też wszystkie instalacje.

Prezes MZK Piotr Bojar chwalił się zakupem tokarki podtorowej, dla której zrealizowano jeden z nowych budynków. – Zainstalujemy ją na początku przyszłego roku. Usprawni ona nasze funkcjonowanie oraz poprawi komfort życia mieszkańców. Kształt obręczy w znacznym stopniu wywołuje hałas związany z eksploatacją tramwajów. Do tej pory ich naprawę realizowaliśmy w Łodzi: skład był podnoszony, a wózki wyosiowywane. Transport wózków i zestawów kołowych oraz ich montaż i demontaż jest procesem bardzo skomplikowanym, który trwa dwa tygodnie dla jednego tramwaju – przekazał szef Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. W 2026 roku nastąpi wielka zmiana.

– Wyposażenie zajezdni w tokarkę sprawi, że ten proces skróci się do ośmiu godzin

– zapowiedział Bojar. Umożliwi to szybszy powrót tramwajów na bydgoskie tory.

Trwająca modernizacja zajezdni Toruńska, mimo sporej wartości zamówienia, nie rozwiąże wszystkich problemów związanych z eksploatacją Swingów. W przygotowaniu jest drugi etap zadania – dopiero w trakcie jego realizacji nowy wygląd zyska hala przeglądów, w której przecieka dach, a kanały nie są dostosowane do sprawdzania stanu technicznego pojazdów z Pesy. MZK ubiega się też o pożyczkę z Banku Gospodarstwa Krajowego na termomodernizację budynków przy Toruńskiej i Inowrocławskiej.

Ważnym zamówieniem miejskiego przewoźnika jest zakup podbijarki torowej wraz z zestawem do unoszenia i nasuwania toru oraz układem pomiarowym geometrii toru. Przyda się ona przy naprawach torowisk, m.in. na linii do Fordonu, na której jest wiele miejsc wymagających pilnej interwencji. – Zastanawiamy się nad modernizacją podstacji. Ich technologia jest przestarzała, część awarii występuje z powodu problemów z napięciem sieci – powiedział Bojar.

Obecnie na etapie przygotowania i realizacji znajdują się następujące inwestycje związane z siecią tramwajową w Bydgoszczy:

  • przebudowa torowiska wzdłuż Toruńskiej (Trakcja modernizuje odcinek do Mostu Kazimierza Wielkiego do ulicy Równej, niebawem rozpoczną się prace na fragmencie do pętli Stomil)
  • budowa linii na Szwederowo (trwa przetarg na roboty, otwarcie ofert zaplanowano na październik, ale firmy budowlane zadają sporo pytań – zgodnie z przewidywaniami termin zostanie przesunięty)
  • przebudowa wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego (podpisano umowę z Mostostalem Kielce; po wykonaniu projektu rozpoczną się prace budowlane – w czasie prac ruch tramwajowy ma zostać utrzymany dzięki ułożeniu tymczasowego torowiska na jednym bądź obu wiaduktach drogowych)
  • modernizacja pętli Las Gdański (trwa przetarg na roboty budowlane, które miałyby się zacząć w styczniu)
  • zaprojektowanie trasy tramwajowej w ciągu alei Wyszyńskiego (ZDMiKP czeka na oferty firm, które zajęłyby się dokumentacją)
  • przebudowa Mostu Pomorskiego (przedsiębiorstwo Drosystem opracowuje koncepcje inwestycji)
  • zakup jednego, a następnie pięciu nowych tramwajów. Po ich dostawie miasto będzie dysponowało 83 (wliczając Tramicusy z 2008 roku) pojazdami niskopodłogowymi