Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przedłużenie tramwaju z Kapuścisk i nowa linia kolejowa. Trzecia Droga i jej pomysły na transport

Dodano: 26.03.2024 | 13:16

Na zdjęciu: Konferencja Trzeciej Drogi - Temat: transport publiczny w Bydgoszczy oraz województwie kujawsko-pomorskim

Fot. Julia Januszewska

Transport publiczny w Bydgoszczy oraz województwie kujawsko-pomorskim to temat poruszany na ostatniej konferencji Trzeciej Drogi. W dyskusji wzięła udział Joanna Czerska-Thomas, kandydatka na urząd Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Jakie są pomysły i propozycje jej komitetu?

Kolej jako najlepszy środek transportu, który ma rozwiązać problemy związane z komunikacją publiczną w Bydgoszczy: taką wizję przedstawiają kandydaci Trzeciej Drogi, startujących w tegorocznych wyborach samorządowych. Ich koncepcja opiera się na pomyśle Bydgoskiej Średnicy Kolejowej przedstawionym przez Łukasza Kubiaka, który jest współautorem Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Metropolii Bydgoszcz. To długoterminowa strategia planowania przyjaznego transportu oraz efektywnego wykorzystania infrastruktury dostępnej w gminach.

W ostatnim czasie bardzo głośno było o Programie Kolejowym CPK, w ramach którego m.in. w województwie kujawsko-pomorskim planowane są koleje dużych prędkości. Wzbudza to jednak dużo kontrowersji w regionie – szczególnie odcinek, który przecina województwo po stronie północno-wschodniej, pomijając wszystkie większe ośrodki miejskie. Nasza propozycja wpisuje się kierunkowo w założenia związane z korytarzem linii kolejowej, która przebiega przez największe miasta naszego regionu, takie jak Bydgoszcz, Toruń czy Włocławek – mówił Kubiak.

Zgodnie z założeniami projektu średnicy, należałoby wybudować kilometrowy odcinek linii kolejowej na trasie Bydgoszcz Żółwin (w obrębie terenów dawnego Zachemu) – Otorowo. Zdaniem autorów koncepcji, jest to lepszy pomysł niż budowanie 17-kilometrowej linii kolejowej na trasie Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski. Ważne jest również przekierowanie pociągów łączących Bydgoszcz z Toruniem i Inowrocławiem na trasę przez Bydgoszcz Żółwin, czyli na magistralę węglową.

CZYTAJ TAKŻE: Czego potrzebują Kapuściska, Glinki i Wyżyny? Trzecia Droga przedstawiła swój plan

Przyniesie to z pewnością korzystniejsze efekty przy dużo mniejszym zakresie inwestycyjnym. Proponowana budowa 17 kilometrów linii kolejowej miałaby także negatywne konsekwencje dla trasowania pociągu, poprzez rozproszenie ruchu w ramach bydgoskiego węzła kolejowego, co wpłynęłoby też na mniejszą częstotliwość kursów – dodał twórca koncepcji.

Kubiak zaproponował też zwiększenie koordynacji działań między szczeblami miejskim, wojewódzkim i krajowym, wznowienie ruchu pasażerskiego na odcinku linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz Wschód – Nowa Wieś Wielka, a także podjęcie działań organizacyjnych dotyczące m.in. integracji biletowej oraz wytyczenia możliwie dużej liczby połączeń kolejowych przez Bydgoszcz.

Joanna Czerska-Thomas o dojeździe do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego

Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny daje wiele możliwości, jednak jest pewien problem. Potencjalni pracownicy z podbydgoskich miast, miasteczek i wsi nie mogą dojechać, np. kiedy praca jest zmianowa. Nie mogą dojechać np. w weekendy, ponieważ te połączenia, które w tej chwili mamy, są szyte często pod osoby uczące się – mówiła kandydatka na prezydenta z ramienia Trzeciej Drogi Joanna Czerska-Thomas.

W ramach poprawy dojazdu do BPPT komitet proponuje przedłużenie linii tramwajowej z Kapuścisk do przystanku kolejowego Bydgoszcz Żółwin, a także uruchomienie linii autobusowej nr 70, która łączyłaby przystanek kolejowy z lotniskiem. Wymagałaby ona jednak budowy obwodnicy południowo-wschodniej, która łączyłaby węzeł przy porcie lotniczym z Kapuściskami, Fordonem czy Osielskiem.

Kandydaci Trzeciej Drogi o transporcie publicznym w Bydgoszczy oraz województwie kujawsko-pomorskim

W dyskusji na temat rozwoju komunikacji publicznej wzięli udział również inni kandydaci Trzeciej Drogi do rady miasta: Marika Miechowicz (liderka listy w okręgu nr 1), Tomasz Hoppe (lider w okręgu nr 3 – Fordon), Adam Hoffmann (nr 5 w okręgu nr 2) oraz Radosław Rataj, kandydat na radnego sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego.

Na co dzień moi uczniowie zgłaszają się przede wszystkim z prośbą o zmianę planu, ponieważ nie są w stanie dojechać i wyjechać z Bydgoszczy. Często o godz. 15:00-16:00 wyjeżdża ostatni autobus do danej miejscowości, podobnie pociągi – mówił Rataj.

To, że rozmawiamy o tych planach, na realnych scenariuszach, to już jest początek sukcesu. Oczywiście musi się jeszcze wiele zadziać, ale wierzę w to, że my jako Trzecia Droga jesteśmy w stanie realnie wpływać i zagwarantować, że w perspektywie lat zostanie to dostarczone – przekonywał Hoppe. Adam Hoffmann, zgodnie z programem komitetu zaznaczył, że kolej musi stać się komponentem transportu zbiorowego w Bydgoszczy. – Jest to kwestia, która dla nas jest bardzo ważna, ale także dla mieszkańców. W Bydgoszczy mamy bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę kolejową, która nie jest w pełni wykorzystywana – dodał.

Myślę, że mi pozostaje się jedynie zgodzić, Trzecia Droga zdecydowanie wie jak ważna jest częstotliwość, punktualność i przede wszystkim, wie jak to zrobić. Mamy wspaniałe rozwiązania i zachęcam do szczegółowego poznania naszego programu – skomentowała Miechowicz.

Julia Januszewska