Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Trwa przebudowa drogi Brzoza – Łabiszyn. Co z modernizacją mostów?

Dodano: 02.08.2023 | 10:43

Na zdjęciu: Most w Antoniewie będzie przebudowany, ale dopiero w najbliższych latach.

Fot. ZDW

Od kilku miesięcy trwa przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy Brzozą a Łabiszynem. Nasz Czytelnik zwrócił uwagę, że znajdujące się na trasie mosty nad Notecią i Kanałem Górnonoteckim są w złym stanie. Czy zostaną przebudowane? Zapytaliśmy o to Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Z początkiem tego roku rozpoczęła się przebudowa 13-kilometrowego odcinka DW254 pomiędzy Brzozą a Łabiszynem. Prace są na półmetku: prowadząca modernizację firma Transpol złożyła jednak wniosek o przedłużenie terminu związania umową z uwagi na kłopoty w trakcie projektowania. Według majowych informacji na stronie urzędu marszałkowskiego, wykonawca zakłada jednak zakończenie większości robót jeszcze w tym roku, a prace wykończeniowe realizowane będą w pierwszej połowie 2024 roku.

Trwa przebudowa drogi Brzoza - Łabiszyn. Co z modernizacją mostów?

Zobacz również:

Znamy datę otwarcia Hali Targowej

Prace między Brzozą a Łabiszynem pochłoną 46 milionów złotych. Nasz Czytelnik zwrócił jednak uwagę na stan mostów w ciągu DW254. – Zauważyłem, że most między Obórznią a Smogorzewem jest uszkodzony. Widać na nim mocne pęknięcia – podobnie jak na moście w Antoniewie, gdzie zalano je betonem. Obiekt między Obórznią a Smogorzewem jest jednak mocniej popękany – napisał pan Tomasz, podsyłając zdjęcia przeprawy.

O stan obu przepraw, jak i perspektywy ich remontu zapytaliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich. – Na bieżąco monitorujemy stan wszystkich naszych obiektów inżynierskich. W przypadku mostów w Obórzni i Antoniewie oprócz naszych przeglądów dodatkowo zleciliśmy ekspertyzę techniczną Instytutowi Badań Dróg i Mostów. W ocenie specjalistów z branży mostowej możliwe jest jeszcze dalsze użytkowanie konstrukcji po dokonaniu remontu obiektów mostowych – wyjaśnia Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW.

Czy remont zostanie przeprowadzony podczas przebudowy trasy w kierunku Łabiszyna? – Podczas realizowanej obecnie przebudowy planujemy m.in. wymianę nawierzchni na obydwu obiektach. Jednak ze względu na fakt, że nie są przystosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu m.in pieszych i rowerzystów przygotowujemy się do ich całkowitej przebudowy – informuje Sitarek.

W przyszłym roku ZDW wstępnie planuje zlecenie prac nad dokumentacją projektową, która umożliwi w kolejnych latach przebudowę obiektów. – Zależeć będzie nam na tym, by z nowych konstrukcji w sposób bezpieczny mogli korzystać także piesi i rowerzyści. Samorząd województwa udostępnia gminom i powiatom wszystkie środki unijne z perspektywy 2021-27 pozyskane na drogi rowerowe i zakładamy, że docelowo taka infrastruktura powstanie także wzdłuż całej drogi wojewódzkiej nr 254 – podkreśla rzecznik prasowy ZDW. I dodaje, że obecnie w budowie jest infrastruktura rowerowa na odcinku Brzoza – Nowe Smolno; modernizowany jest także obiekt mostowy na Starej Noteci, na którym znajdzie się teraz miejsce dla pieszych i rowerzystów.

Przebudowa DW254. Prace również między Łabiszynem a Barcinem

W połowie lipca rozpoczął się kolejny etap przebudowy trasy z Brzozy do Wylatowa – konkretnie odcinka Łabiszyn – Barcin. Wykonawcą zarówno projektu, jak i prac budowlanych jest firma Drogomex. Prace w pierwszym etapie są prowadzone w sposób „połówkowy”: droga między Łabiszynem a Barcinem jest przejezdna, ale kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość.

Modernizacja odcinka DW254 zakłada między innymi wzmocnienie jezdni do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś. – To zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek – wyraża nadzieję Zarząd Dróg Wojewódzkich. W miejscowościach Kania i Augustowo planowane są wysepki, które poprawią bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. – Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone, dobudujemy także zatoki autobusowe. Na całej trasie planowane jest ułożenie tzw. „cichej nawierzchni”, która ograniczy hałas o kilka decybeli. Na koniec droga zyska nowe oznakowanie poziome i pionowe – wymienia ZDW.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Remont mostu w Samociążku. Jest nowa data zamknięcia przeprawy

Zakończenie prac budowlanych o wartości ponad 32,5 miliona złotych planowane jest w drugiej połowie 2024 roku. Szanowany koszt całego przedsięwzięcia (m.in. z wykupami gruntu, nadzorem, koncepcją) to niemal 50 milionów złotych.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments