Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Via Pomerania. Poparcie wojewody i pytania do marszałka

Dodano: 30.11.2024 | 12:00

Na zdjęciu: Czy obwodnica Inowrocławia stanie się częścią "Via Pomeranii"?

Fot. KPUW/archiwum

„Via Pomerania” to w ostatnich dniach temat poruszany przez bydgoskich polityków, lecz w odróżnieniu od wielu spraw łączy on Koalicję Obywatelską z Prawem i Sprawiedliwością. Bez względu na legitymację partyjne, wbrew planom rządu i stanowisk ekspertów bydgoscy radni miasta, sejmiku czy wojewoda chcą podjąć starania o inwestycję.

O realizację drogi ekspresowej łączącej Bydgoszcz, Chojnice, Bytów, Słupsk i Ustkę apelują przede wszystkim przedsiębiorcy (m.in. Kaszubski Związek Pracodawców) i politycy z Pomorza. Inicjatorzy „Via Pomeranii” argumentują, że obszar nadmorski jest tłumnie odwiedzany przez turystów, którzy muszą korzystać z dróg wojewódzkich o zróżnicowanej jakości. Przedstawiono też propozycję przebiegu trasy: od Bydgoszczy miałaby biec ona DK25 na północ, ale za Sępólnem Krajeńskim odbić na wschód w stronę Chojnic. Następnie biegłaby po śladzie dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 212 do Bytowa i Słupska, a opcjonalnie do Ustki.

Ministerstwo Infrastruktury, jak i eksperci od inwestycji twierdzą, że wobec budowy tras S6 i S11 oraz prognoz demograficznych realizacja nowej trasy ekspresowej nie jest konieczna. – Priorytetem resortu infrastruktury jest ukończenie budowy docelowego układu dróg szybkiego ruchu w Polsce poprzez realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Postulowana droga ze Słupska przez Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie do Bydgoszczy nie jest uwzględniona w obecnie obowiązującym rozporządzeniu RM w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych ani w żadnym programie rządowym. Nie ma też zapewnionego źródła finansowania – stwierdził sekretarz stanu Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację posła Zbigniewa Konwińskiego z Koalicji Obywatelskiej.

CZYTAJ WIĘCEJ: Nowa droga ekspresowa z Bydgoszczy nad morze? Apelują o nią politycy PiS i KO

Starania dotyczące realizacji „Via Pomeranii” są ostatnio jednym z ważniejszych tematów poruszanych przez lokalnych polityków Prawa i Sprawiedliwości – na ostatnim kongresie okręgowym struktury partii podjęły uchwałę ws. jej budowy, a za sprawą środowiska politycznego związanego z liderem bydgoskiego PiS Łukaszem Schreiberem pojawiły się inicjatywy, które mają na celu „zmiękczenie” stanowiska ministerstwa; dodajmy, że w ostatnich dniach prezydent Inowrocławia Arkadiusz Fajok zapowiedział skierowanie pisma do premiera Donalda Tuska, by pomorska droga objęła też kujawskie miasto.

Via Pomerania. Bydgoscy radni apelują o budowę, wojewoda pozytywnie odnosi się do tematu

W środę, 27 listopada bydgoscy radni miasta przyjęli apel w sprawie budowy „Via Pomeranii”. Z inicjatywą wyszli przedstawiciele klubu Bydgoskiej Prawicy. Zarówno radni rządzącej koalicji KO-Lewica, jak i radni Trzeciej Drogi i Bydgoskiej Prawicy jednogłośnie opowiedzieli za pracami nad nową „ekspresówką”.

– Z uznaniem odnosimy się do inicjatywy budowy drogi ekspresowej roboczo nazwanej „Via Pomerania”. Projekt ten, obejmujący trasę Ustka–Słupsk–Bytów–Chojnice–Sępólno Krajeńskie–Bydgoszcz–Inowrocław, z możliwością dalszego połączenia z autostradą A2, może stać się kolejnym ważnym elementem rozwoju infrastrukturalnego regionu. Droga ta nie tylko poprawi komunikację pomiędzy Pomorzem a Kujawami, ale również wzmocni strategiczne znaczenie Bydgoszczy oraz regionu w wymiarze gospodarczym i obronnym – podkreślili radni, apelując również o „jak najszybsze dokończenie budowy drogi ekspresowej S10”.

WIĘCEJ MATERIAŁÓW O TYM, CO DZIEJE SIĘ W BYDGOSZCZY ZNAJDZIESZ NA INSTAGRAMIE: @metropoliabydgoska.pl

 

Dobre słowa o „Via Pomeranii” powiedział też wojewoda kujawsko-pomorski. – Uważam, że warto poczynić zabiegi, by wpisać ją do programu budowy dróg krajowych. Inowrocław jako istotne miasto naszego województwa powinien być bliżej jego stolicy – stwierdził obecny na sesji Michał Sztybel. W swoim wystąpieniu zwrócił też uwagę na planowane inwestycje na DK25 Bydgoszcz – Inowrocław: budowę obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej i Brzozy (ta ostatnia powstaje w ramach rozpoczętej realizacji odcinka S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy) i otwartą kilka lat temu obwodnicę miasta nad Notecią.

Pytania o „Via Pomeranię” do marszałka Piotra Całbeckiego

Znamy stanowisko wojewody, nie wiadomo jednak, co o „Via Pomeranii” sądzi marszałek województwa. Na ostatniej sesji sejmiku (25 listopada) radny Jarosław Wenderlich zaproponował przyjęcie stanowiska w sprawie realizacji inwestycji. – Ku naszemu wielkiemu zdziwieniu radni Koalicji Obywatelskiej i Trzeciej Drogi głosowali przeciw. Jest to działanie jawnie sprzeczne z interesem naszego województwa. Co na to ci, którzy ich wybrali? – poinformował przewodniczący klubu radnych PiS Marek Gralik. – Małe pocieszenie, że sprawa stanie na Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury – uzupełnił natomiast Wenderlich. Następnie złożył on interpelację do Piotra Całbeckiego – z odpowiedzi na niej będzie można wywnioskować, jak podchodzi on do planów dotyczącej zachodniej części województwa.

Sprawa budowy trasy łączy wszelkie środowiska polityczne – w temat zaangażowali się politycy, bez względu na jakiekolwiek partyjne barwy. Interpelację do Ministra Infrastruktury skierował Przewodniczący Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej Zbigniew Konwiński, pytania do Komisji Europejskiej wystosowali Posłowie do PE Piotr Müller oraz Kosma Złotowski, pozytywnie o trasie wypowiada się poseł na Sejm RP Marek Biernacki. W sprawie budowy drogi stanowiska wystosowało wielu samorządowców – przypomniał bydgoski radny sejmiku, wskazując na to, ze „Via Pomerania” może mieć znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa i obronności kraju. Pytania Wenderlicha do marszałka brzmią następująco.

1) Czy Zarząd Województwa poprze prace nad koncepcją budowy nowej drogi ekspresowej w wariancie Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice-Sępólno-Krajeńskie-Bydgoszcz-Inowrocław, a nawet rozważenie połączenia jej dalej z autostradą A2?

2) Czy Województwo nawiąże dialog na rzecz budowy drogi z innymi osobami i podmiotami, w tym jednostkami samorządu terytorialnego przebiegającymi wzdłuż wskazanej trasy?