Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W Bydgoszczy będą serwisowane samoloty bojowe dla armii. Podpisano umowę na realizację zadania

Dodano: 01.07.2024 | 11:19

Na zdjęciu: Na mocy podpisanego porozumienia, w WZL nr 2 serwisowane będą maszyny FA-50.

Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 Bydgoszcz / materiały prasowe

Samoloty wojskowe FA-50 będą serwisowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. WZL oraz Korean Aerospace Industries podpisały porozumienie na realizację polskiego programu FA-50.

Zawarte porozumienie przez polską i koreańską stronę ma na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej, która dotyczyć będzie programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, a w szczególności – jak informuje WZL nr 2 – zakresu kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji samolotów FA-50.

Maszyny FA-50 będą kolejnymi, które serwisowane będą w bydgoskich zakładach. – Serwisując samoloty FA-50, F-16, C-130, a w przyszłości F-35, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. staną się główną organizacją wspierającą eksploatację samolotów polskich sił powietrznych –mówi p.o. prezesa WZL nr 2 w Bydgoszczy Dariusz Sokólski.

Przypomnijmy, że umowy na zakup maszyn podpisano w połowie września br. w Mińsku Mazowieckim. Na mocy pierwszej umowy między stroną koreańską a polską Agencją Uzbrojenia, do naszej armii ma trafić dwanaście maszyn FA-50 (lekkie samoloty bojowe), wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 705 mln USD netto, a dostawy wszystkich elementów zostaną zrealizowane do końca 2025 r., z czego wszystkie samoloty trafić miały do Polski w II połowie 2023 r. Druga umowa to już dostawa 36 lekkich samolotów bojowych FA-50PL wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto, a dostawy samolotów, które zostaną skonfigurowane zgodnie z dodatkowymi wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne, rozpoczną się w 2025 r. i zostaną zrealizowane do końca 2028 r.

Zawarte w umowach pakiety przedstawiają podobne zakresy wyrobów i usług. Pakiet szkoleniowy obejmuje m.in. dostawę symulatorów lotu i misji (FMS – Flight Model Simulator oraz OFT – Operational Flight Trainer), szkolenie pilotów oraz personelu naziemnego w Republice Korei i w Polsce, natomiast pakiet logistyczny obejmuje zapas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

0 0 votes
Article Rating
Szymon Fiałkowski
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Polak
Polak
1 dzień temu

Ale fantazja, drony nie potrafią zrobić a gdzie większe samoloty