Bydgoszcz
9C
Niebo częściowo zachmurzone
87% wilgotność
Wiatr: 6km/h WSW
H 9 • L 8
14C
Sr
14C
Czw
13C
Pt
15C
Sob
17C
Nd
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeWęzeł multimodalny potrzebuje przyspieszenia
Emilianowo-tory-kolej-03-SG
29.08.2019 | 09:35

Węzeł multimodalny potrzebuje przyspieszenia

Na zdjęciu: Nowoczesny terminal przeładunkowy ma powstać w rejonie stacji towarowej Bydgoszcz Emilianowo.

Fot. Stanisław Gazda

Dokładnie rok temu bydgoscy radni przyjęli stanowisko w sprawie zabezpieczenia terenu przy stacji Bydgoszcz Emilianowo w celu zbudowania tam platformy multimodalnej. Planowana inwestycja PKP S.A. ma mieć kluczowe znaczenie dla gospodarki miasta i wzmocnić jego potencjał logistyczny. Sprawdzamy, jak po dwunastu miesiącach od decyzji radnych i wielu latach walki o ulokowanie platformy wygląda kwestia jej realizacji.

Platforma multimodalna to węzeł umożliwiający przeładunek towarów z jednego środka transportu (np. z pociągu) na inny (np. na ciężarówkę). Z pojęciem multimodalności wiążę się też intermodalność – czyli przewóz towaru w tej samej jednostce ładunkowej przy udziale dwóch lub więcej rodzajów transportu. Przykładem takiej jednostki jest kontener, który można przewozić za pośrednictwem statku, a także koleją czy samochodem ciężarowym.

Co mają wspólnego przywożone statkami kontenery z Bydgoszczą? Ano to, że w obliczu spadającej zdolności przeładunkowej portów w Gdańsku i Gdyni, doskonałą lokalizacją do budowy platformy multimodalnej jest Bydgoszcz. Przez miasto przebiegają bowiem dwie linie kolejowe (131 i 201) prowadzące do portów na Wybrzeżu. Dodatkowymi atutami Bydgoszczy są realizowane i planowane inwestycje drogowe (S5, S10), port lotniczy oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i inne centra logistyczne w rejonie dawnego Zachemu.

22 sierpnia 2018 roku bydgoscy radni przyjęli stanowisko skierowane do marszałka województwa, w którym opowiedzieli się za utworzeniem centrum przeładunkowego w rejonie stacji Bydgoszcz Emilianowo. To pomysł zgodny z oczekiwaniami bydgoskich społeczników, którzy od lat walczyli o ulokowanie portu na stacji, przez którą przebiega magistrala węglowa. Ostatecznie do tego projektu udało się przekonać także urząd marszałkowski. „Suchy port” w Emilianowie ma powstać niezależenie od koncepcji marszałka zakładającej budowę portu dla barek nad Wisłą w rejonie Solca Kujawskiego.

Od czasu przyjęcia stanowiska przez radnych miasta minął rok. Inwestycji w Emilianowie na razie nie widać, ale warto przyjrzeć się prowadzonym przygotowaniom do jej realizacji. W kwietniu poseł Piotr Król złożył interpelację do ministerstwa gospodarki wodnej, w której pytał o stan prac nad budową portu. Jak odpowiedziało ministerstwo, spółka PKP S.A. opracowała program funkcjonalno-użytkowy dla realizacji inwestycji w Emilianowie oraz założenia do prognozy przeładunków na terminalu intermodalnym w Emilianowie wraz z wielowariantową prognozą ekonomiczną inwestycji. Spółka podkreślała, że względu na bliskość Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego budowa suchego portu jest szansą na przejęcie przez transport kolejowy części ładunków przewożonych z parku transportem samochodowym.

W lipcu poseł Król skierował kolejną interpelację w sprawie losów platformy multimodalnej. Odpowiadający na nią sekretarz stanu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Grzegorz Puda podał, że 10 lipca w resorcie odbyło się spotkanie w sprawie budowy portu. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele ministerstwa, PKP S.A. oraz szef parku przemysłowego Andrzej Półgrabski.

– Uczestnicy spotkania byli zgodni, że projekt jest bardzo ważny z punktu widzenia gospodarczego kraju, ponieważ platforma multimodalna w Bydgoszczy odciążyłaby porty morskie w Gdańsku i Gdyni. Terminal w Emilianowie przyczyniłby się do stworzenia nowego łańcucha logistycznego, a budowa wpłynęłaby prorozwojowo nie tylko na region, ale i na lokalną przedsiębiorczość – podkreśla Puda.

I dodaje, że z inicjatywy urzędu wojewódzkiego podjęto prace nad opracowaniem projektu „Porozumienia o współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz powstania terminala intermodalnego w Emilianowie k. Bydgoszczy”. Ma ono ustalić organy uczestniczące w tym przedsięwzięciu, a następnie doprowadzić do powołania spółki celowej i określenia zakresu działań. – Potencjalni interesariusze porozumienia, to m.in. Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PKP S.A. Porozumienie jest w fazie uzgodnień od grudnia 2018 roku – przekazał sekretarz stanu.

Warto dodać, że podczas lipcowego spotkania Małgorzata Zielińska – była już podsekretarz stanu w MIiR (obecnie członkini zarządu PKP S.A.) zaapelowała o zintensyfikowanie prac nad porozumieniem, tak by można było je jak najszybciej podpisać, a potem – rozpocząć inwestycję w Emilianowie. Resort inwestycji podkreśla, że źródłem finansowania portu w Emilianowie mają być przede wszystkim środki z UE – pozyskanie ich jak największej ilości na tego typu transport będzie jednym z priorytetów ministerstwa na najbliższe miesiące.

Uczestnicy spotkania zwrócili jednak uwagę, że szacunki PKP S.A., będące wnioskami z ankiet przeprowadzonych wśród lokalnych przedsiębiorców oraz na podstawie przewozów intermodalnych transportem samochodowym w województwie kujawsko-pomorskim są zaniżone i powinny być przeprowadzone ponownie. Z obliczeń wynika bowiem, że w początkowej fazie projektu terminal obsługiwałby 1 pociąg tygodniowo.

Przedstawiciele bydgoskiego ratusza, zapytani przez nas o działania w sprawie portu w Emilianowie, także wspominają o prowadzonych od początku tego roku rozmowach w sprawie utworzenia porozumienia na rzecz inwestycji. Ale jak się dowiadujemy, na początku lipca do urzędu wpłynęło pismo od wicemarszałka Zbigniewa Ostrowskiego w sprawie powołania Rady Interesariuszy Platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski, wraz z zaproszeniem do udziału w radzie i projektem listu intencyjnego. Miasto zareagowało na ten list.

– Wystosowano odpowiedź rezydenta Bydgoszczy do marszałka, w której zaproponowano bardziej ogólne podejście do zagadnienia i stworzenie Rady Interesariuszy węzła logistycznego Bydgoszcz. Cele działalności Rady nie byłyby zogniskowane tylko wokół reaktywowania śródlądowego transportu wodnego, ale problematyki dotyczącej wszystkich elementów platformy multimodalnej, a szczególnie utworzenia terminala intermodalnego w Emilianowie. Terminal będzie elementem powiązania portów morskich z zapleczem w głębi kraju – podkreśla Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści