Wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego do remontu. Składy pojadą jezdnią
Dodano: 21.11.2024 | 13:19Na zdjęciu: Podczas remontu wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego tramwaje mają poruszać się torowiskiem objazdowym.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
3,3 miliona złotych – tyle środków zamierza przeznaczyć miasto w 2025 roku na przygotowania do przebudowy wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego. W trakcie inwestycji drogowcy będą chcieli zachować przejezdność pojazdów szynowych na ważnej trasie.
We wrześniu tego roku Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wprowadził ograniczenie prędkości do 10 km/h dla tramwajów na wiadukcie na alejami Jana Pawła II w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Jak wyjaśniali drogowcy, przyczyną tej decyzji jest stan techniczny przeprawy.
– Ograniczamy prędkość przejazdu tramwajów w celu zmniejszenia drgań konstrukcji przedłużając jej żywotność. W najbliższym czasie planujemy zlecić opracowanie dokumentacji technicznej przebudowy tego obiektu, aby w najbliższych latach zbudować go od nowa. Obecne ograniczenie prędkości ma charakter utrzymaniowy – zaznaczył zarząd dróg. Dodajmy, że obiekt z lat 80. XX wieku przebudowano 20 lat temu, a obecnie – z uwagi na uruchomienie trasy przy Kujawskiej – na tym odcinku kursują linie 2, 9 i 11, co wpłynęło na zwiększenie obciążenia ruchem. Wcześniej przez laty kursowała tam jedynie „dwójka”.
CZYTAJ WIĘCEJ: Tramwaje zwalniają na Wojska Polskiego. Znamy powód ograniczenia prędkości
Przygotowania do modernizacji konstrukcji rozpoczną się w przyszłym roku. W opublikowanym tydzień temu projekcie budżetu na 2025 rok na ten cel zapisano 3,3 miliona złotych. Na co konkretnie trafią środki? Celem ZDMiKP jest przebudowa wiaduktu tramwajowego w celu podniesienia klasy jego obciążenia z C (300 KN) do A (500 KN) oraz przywrócenie sprawności technicznej.
W projekcie uchwały przeczytamy listę uszkodzeń obiektu. Wśród nich są rysy i spękania filarów wiaduktu, korozja zbrojenia podpór, uszkodzenia mat z włókien węglowych wzmacniających rygle podpór oraz występowanie rys belek kablobetonowych.
3,3 miliona mają zostać wydane w pierwszej kolejności na wykonanie dokumentacji związanej z przygotowaniem Tymczasowej Organizacji Ruchu oraz z przygotowaniem torów objazdowych wraz z zasilaniem na sąsiednich obiektach drogowych. To oznacza, że drogowcy zamierzają zapewnić przejezdność składów na trasie Szarych Szeregów – rondo Kujawskie.
CZYTAJ WIĘCEJ: Budżet Bydgoszczy 2025. Co planuje ratusz? [LISTA INWESTYCJI + KWOTY]
– Ruch tramwajowy zostanie poprowadzony oboma mostami drogowymi po jednym torze na każdym z tych mostów. Tym samym ruch samochodów będzie zawężony prawdopodobnie do jednego pasa na każdym z wiaduktów drogowych. Szczegóły dopiero przed nami, ponieważ ostateczne rozwiązanie będzie wynikało z projektów, a te zlecimy dopiero w 2025 roku – tłumaczy Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka ZDMiKP.
Na przyszły rok planowane jest również przygotowanie i przeprowadzenie postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy obiektu tramwajowego (zarząd dróg liczy, że wybrana firma rozpocznie już prace) oraz uzyskanie pozwolenia na przebudowę. Roboty budowlane mogą zatem zacząć się najwcześniej w 2026 roku; wcześniej zostanie ogłoszony przetarg na ich realizację.
- Carrefour Glinki zostanie zamknięty. Galerię widmo czeka przebudowa - 18 kwietnia 2025
- „Kieszonkowa metropolia”. Nie przewodnik, a książka wzbudzająca emocje - 18 kwietnia 2025
- Autostrady Polska o S10 Bydgoszcz – Toruń i odcinkach do Szczecina i Warszawy [WIDEO] - 18 kwietnia 2025