Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wiemy, kto dokończy prace na najkrótszym odcinku drogi S5. To firma z regionu

Dodano: 09.01.2020 | 17:43

Decyzję w sprawie rozstrzygnięcia przetargu podjęła w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Na zdjęciu: Odcinek pomiędzy Białymi Błotami a Szubinem w dalszym ciągu przypomina wielki plac budowy. Ma się to zmienić za sprawą konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.

Fot. GDDKiA

Konsorcjum złożone ze spółek: Kobylarnia oraz Mirbud wygrało przetarg na dokończenie robót na odcinku drogi ekspresowej S5 pomiędzy węzłem Bydgoszcz Błonie a Szubinem. O swoim wyborze poinformowała w czwartek po południu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wygrana tego właśnie konsorcjum nie jest zaskoczeniem – zaproponowało ono bowiem najniższą cenę spośród sześciu uczestniczących w postępowaniu podmiotów. Za wykonanie prac, których nie zrealizowała włoska Impresa Pizzarotti, oczekiwało 360 milionów złotych. Konkurenci proponowali stawki od kilkudziesięciu do nawet 200 mln złotych wyższe.

Wątpliwości wiązały się jednak z tym, że nawet najniższa oferta – właśnie Kobylarni oraz Mirbudu – przekraczała budżet drogowców. Po rozliczeniu robót wykonanych przez Impresę Pizzarotti do ich dyspozycji było niespełna 300 mln złotych. Konieczne było zatem nie tylko przeanalizowanie dokumentacji złożonej w przetargu, ale ponadto zabezpieczenie brakujących 60 mln złotych.

Kobylarnia, która de facto należy do grupy Mirbud, ma już za sobą realizację jednego odcinka drogi S5 w regionie kujawsko-pomorskim. I to tego, który jako pierwszy został oddany do użytku. Mowa o fragmencie trasy pomiędzy węzłem Żnin Północ (Jaroszewo) a granicą województwa, który otwarto tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Aktualnie realizowane są tam jeszcze prace wykończeniowe w Miejscu Obsługi Podróżnych w rejonie Żnina, w branży melioracyjnej, a także nasadzenia zieleni.

Na niespełna 10-kilometrowym odcinku od węzła Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) do Szubina do zrealizowania pozostały blisko dwie trzecie zaplanowanych prac. Nadal trwa również postępowanie, które ma wyłonić wykonawców dla odcinków: Nowe Marzy – Świecie Południe (Dworzysko) oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Tam zaawansowanie nie przekracza jednak 30 procent, a GDDKiA do każdej z najniższych ofert musi dołożyć po około 140 mln złotych. We wtorek podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister Rafał Weber zapewnił, że termin podpisania nowych kontraktów na odcinki położone na północ od Bydgoszczy nie uległ zmianie – ma to nastąpić w marcu.

Wszystkie odcinki, które pierwotnie realizowała Impresa Pizzarotti (zerwano z nią umowy w czerwcu ubiegłego roku), mają zostać zrealizowane do połowy 2022 roku.