Zajezdnia przy Toruńskiej zmieni się. W planach kompleksowa modernizacja
Dodano: 27.02.2018 | 12:49Zajezdnia przygotowuje się na eksploatacje kolejnych nowych tramwajów.
Na zdjęciu: Tory odstawcze zajezdni przy Toruńskiej.
Fot. BB
MZK przygotowuje się do przebudowy zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. W ramach inwestycji powstaną nowe budynki do obsługi taboru oraz zostanie przebudowany układ torowy.
Zajezdnia przy ulicy Toruńskiej została wybudowana w 1959 roku. W latach 80. XX wieku, w związku ze zwiększeniem liczby tramwajów i zakupem nowoczesnych na tamte czasy modeli 805Na, przeszła ona modernizacje. W 1997 roku, po zamknięciu warsztatów przy ulicy Zygmunta Augusta, na terenie zajezdni powstał budynek warsztatowy, a w 2002 zaadaptowano część hali na potrzeby działu torów i sieci, przeniesionego z ulicy Kieleckiej.
Obecnie, budynki zajezdni nie są dostosowane do obsługi najnowszych tramwajów typu PESA Swing. W związku z zakupem nowego taboru – niedawno odebrano sześć sztuk krótszych składów, a w tym roku producent przekaże jeszcze 15 sztuk pięcioczłonowych Swingów – MZK rozpoczęło przygotowania do kompleksowej przebudowy obiektów przy Toruńskiej.
CIEKAWOSTKA: Na terenie zajezdni znajduje się 7360 metrów bieżących torów z siecią trakcyjną. Tory odstawcze mogą pomieścić 85 sztuk tramwajów o długości ok. 32 metrów.
14 lutego urząd miasta rozpoczął procedurę w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Koncepcja przebudowy zajezdni znajduje się obecnie w fazie opracowywania. Jak poinformował nas członek zarządu MZK Adam Szulc, prace projektowe realizuje konsorcjum firm: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i PROSAP z Gliwic.
W ramach przebudowy przewidziano zmodernizowanie naw w hali głównej zajezdni w celu dostosowania stanowisk obsługowo-naprawczych do codziennej obsługi składów niskopodłogowych z uwzględnieniem lakierni i sprężarkowni. Sama hala będzie poddana termomodernizacji i renowacji elewacji. Planowana jest budowa całkowicie nowych obiektów – myjni, budynku służb eksploatacji tramwajów, budynku do reprofilacji obręczy tramwajowych, stacji transformatorowej, magazynu i portierni.
Modernizacja przewiduje również realizację systemu zarządzania zajezdnią, na który będą składać się system sterowania ruchem oraz automatyczny system obsługi zajezdni. Jak przekazuje Szulc, systemy te są oparte o dedykowaną sieć automatyki przemysłowej, łączącą ze sobą sterowniki rozmieszczone na terenie całej zajezdni. Mają one stanowić podstawowe narzędzie pracy dla dyspozytorów i pracowników zajezdni. W ramach tych rozwiązań powstanie również system monitoringu.
Ponadto, w ramach inwestycji rozbudowane i wyremontowane zostaną torowiska, infrastruktura wewnętrzna, instalacje podziemne, parkingi oraz drogi wewnętrzne na terenie zajezdni. Powstanie też nowe ogrodzenie.
Przebudowa zajezdni to nie jedyna inwestycja planowana w tych okolicach. Po drugiej stronie budynków MZK niebawem rozpocznie się budowa kompleksu mieszkaniowego Brda Smart City dewelopera Rodźko, a w najbliższych latach wyremontowane zostanie torowisko tramwajowe w kierunku Łęgnowa.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024