100 milionów na przebudowę zajezdni Toruńska nie wystarczy. Będzie aukcja elektroniczna
Dodano: 30.10.2023 | 12:18Na zdjęciu: Zajezdnia przy Toruńskiej będzie przystosowana do obsługi tramwajów niskopodłogowych.
Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy
Po ponad pół roku poznaliśmy oferty w przetargu na I etap modernizacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Najtańsza przekracza budżet o ponad 20 milionów złotych, ale ratusz przeprowadzi jeszcze aukcję elektroniczną, która może przynieść spadek cen.
Modernizacja powstałej w 1959 roku zajezdni tramwajowej jest niezbędna z uwagi na wymianę taboru tramwajowego. –Obiekt przy ulicy Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów – przekonuje ratusz. I przypomina, że w najbliższych miesiącach na bydgoskich torach pojawi się jeszcze więcej niskopodłogowych tramwajów z Pesy.
W marcu ratusz ogłosił przetarg na wykonanie pierwszego etapu modernizacji zajezdni. Termin otwarcia ofert był wielokrotnie przedłużany z powodu licznych pytań od firm budowlanych – głównie z uwagi na skomplikowany charakter zadania. Ostatecznie ich szczegóły poznaliśmy w poniedziałek, 30 października.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Zajezdnię tramwajową przy Toruńskiej czeka wielka przebudowa [WIZUALIZACJE]
Ratusz ustalił, że na sfinansowanie pierwszego etapu przebudowy obiektów przy Toruńskiej (koszt prac wstępnie wyceniano na 80 milionów złotych) zamierza przeznaczyć 100 milionów złotych. Dodajmy, że inwestycja otrzymała rządowe dofinansowanie w ramach drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, wynoszące 65 milionów złotych. Wszystkie sześć złożonych ofert przekracza jednak owe 100 milionów.
Najtańsze propozycje złożyli Mirbud – 124,9 miliona złotych, a następnie konsorcjum Budimexu i KZN Rail – 125,3 miliona. 137 milionów oczekuje poznański Tormel, a 153 miliony Trakcja – czyli wykonawca opóźnionej o kilka miesięcy budowy nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Znacznie wyższe kwoty przedstawił Strabag i Balzola – odpowiednio 200 i 246 milionów złotych.
Przy ocenie urzędnicy wezmą pod uwagę dwa kryteria – cenę (60% wagi) i okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady (40%) – wszystkie firmy określiły go na siedem lat. Teraz potencjalnych wykonawców czeka aukcja elektroniczna, która będzie szansą na obniżenie cen. Wstępnie zakłada się, że przebudowa zajezdni zajmie około 26 miesięcy.
Zajezdnia tramwajowa Toruńska. Co się zmieni?
I etap inwestycji obejmie rozbiórkę budynków (m.in. dyspozytorni z portiernią). Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych (tokarki podtorowej) i myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym. Prace obejmą też przebudowę układu torowo-sieciowego zajezdni. Wymienione zostaną też wszystkie instalacje od elektrycznych po wodociągowe, a także urządzenia systemu sterowania zwrotnicami.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024