ZDMiKP nie chce przystanku przy Astorii w stronę Dworca PKP. Jakie są powody?
Dodano: 17.08.2021 | 11:04Na zdjęciu: Przystanek przy Astorii powstał tylko w kierunku węzła Garbary, tuż przy samym basenie.
Fot. Szymon Fiałkowski
Przy otwartym w tym roku basenie Astoria, zlokalizowanym przy ulicy Królowej Jadwigi, funkcjonuje tylko jeden przystanek autobusowy. Zatrzymują się na nim linie, jadące w stronę węzła Garbary. Lokalni społecznicy od lat apelowali, by przy nowej pływalni powstała para przystanków, tak aby poprawić dostępność komunikacyjną do miejsca rekreacji także dla osób, jadących w kierunku dworca PKP. ZDMiKP, jak wynika z odpowiedzi na niedawną interpelację radnego Szymona Roga, nie widzi jednak potrzeby utworzenia drugiego przystanku i argumentuje to między innymi brakiem miejsca na zatokę.
Nowa Astoria – czyli basen olimpijski, który powstał w miejscu przestarzałego kompleksu sportowego, został wybudowany w latach 2018-2020. Pierwsi chętni mieszkańcy mogli z niego skorzystać w marcu tego roku. W ramach inwestycji wartej ponad 100 milionów złotych powstały także drogi wewnętrzne z wjazdami od strony ul. Królowej Jadwigi oraz Rejtana, a także parking i zapowiadany od wielu lat na wysokości Astorii przystanek autobusowy (w kierunku węzła Garbary). Autobusy zatrzymują się na nim od października ubiegłego roku.
Utworzenie przystanku przy nowym basenie było jednym z postulatów, poruszanych przez bydgoskich społeczników. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przychylił się jednak tylko do części ich pomysłu – nie powstał bowiem przystanek w kierunku dworca Bydgoszcz Główna. To rozwiązanie ułatwiłoby poruszanie się pasażerom komunikacji autobusowej, kierującym się w rejon Astorii z kierunku Osowej Góry, Błonia czy Glinek.
Do tematu utworzenia drugiego przystanku na Królowej Jadwigi wrócił w swojej interpelacji do władz miasta radny Szymon Róg. Podkreślił on, że patrząc na „przepływ pasażerski w tym miejscu”, utworzenie przystanku w stronę węzła Garbary było dobrą decyzją, ale widzi on konieczność stworzenia podobnego rozwiązania także w kierunku dworca PKP. – Taka realizacja cieszyłaby się powodzeniem licznego grona mieszkańców, m.in. użytkowników basenu, osób spacerujących bulwarami nad Brdą czy pacjentów pobliskiej przychodni, obsługującej pacjentów także w dni świąteczne – argumentował Róg.
Warto też dodać, że w pobliżu Astorii rozpoczęła się budowa nowej inwestycji mieszkaniowej. Na terenach do niedawna należących do Wyższej Szkoły Gospodarki deweloper Budlex rozpoczął realizację pierwszego etapu kompleksu Urzecze. W rejonie mostu tramwajowego nad Brdą powstanie kompleks trzech budynków oraz nabrzeże. Ta inwestycja także zwiększy ruch w rejonie Królowej Jadwigi.
ZDMiKP nie widzi jednak możliwości utworzenia przystanku Królowej Jadwigi/Astoria także w kierunku dworca kolejowego. Z odpowiedzi na interpelację wynika, że już na etapie tworzenia zatoki przy pływalni „przeprowadzono analizę zasadności” uruchomienia przystanku w przeciwną stronę. Drogowcy odrzucili jednak taką możliwość – jako argumenty przeciw podali niewielką (około 350 metrów) odległość od przystanku Warszawska/Fredry, znaczne natężenie ruchu na Królowej Jadwigi oraz brak miejsca na zatokę przystankową. Ten argument jest jednak od lat podważany przez miłośników komunikacji – zwracają oni uwagę, że stosowanie zatok, zwłaszcza w obszarze śródmiejskim, pogarsza czas przejazdu komunikacji i nie sprzyja spowalnianiu ruchu aut.
– Obecnie nie planuje się utworzenia nowego przystanku przy Królowej Jadwigi – puentuje ZDMiKP. Czy zgadzacie się z tą opinią, czy chcielibyście skorzystać z przystanku także w stronę Dworca PKP? Wypowiedzcie się w poniższej sondzie.
- Kolejna zielona wyspa na Balatonie. Czy park wokół symbolu Bartodziejów zyska patrona? - 26 października 2025
- Spędź Halloween w Muzeum Mydła i Historii Brudu. Warsztaty i magiczne opowieści - 26 października 2025
- Jak liczyć mieszkańców? Kryteria kolejności utwardzania gruntówek wymagają aktualizacji - 26 października 2025










