Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zmiany na Mickiewicza/Świętojańskiej. Drogowcy myślą o wydłużeniu kontrapasa, ale pamiętają o kierowcach

Dodano: 16.05.2024 | 11:32

Na zdjęciu: Rowerzyści mogą jechać Świętojańską w kierunku ul. Gdańskiej, ale tylko do ul. Kościuszki.

Fot. Sebastian Torzewski

Drogowcy i środowiska rowerowe zastanawiają się nad wydłużeniem kontrapasa na ulicy Świętojańskiej. Na razie wprowadzą tymczasowe zmiany, bo analizy ruchu w tym rejonie wskazują, że obecna organizacja jest optymalna dla samochodów i komunikacji miejskiej.

W ubiegłym roku Śródmieście Bydgoszczy przeszła małą rewolucję, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. W ramach zmian w Strefie Płatnego Parkowania w centrum powstały kontrapasy i kontraruchy rowerowe. Dzięki nim rowerzyści mogą łatwiej poruszać się po ulicach Śródmieścia, jadąc „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych. Jednym z takich przypadków jest właśnie ulica Świętojańska, na której wytyczono kontrapas. Identyczne rozwiązanie zastosowano też na Hetmańskiej i Mazowieckiej.

Czy kontrapas można wydłużyć?

W przypadku Świętojańskiej problemem pozostaje długość kontrapasa, który prowadzi tylko do ul. Kościuszki, a nie do skrzyżowania z ul. Gdańską. W ten sposób tworzyłby spójny sieć z infrastrukturą na jednej z głównych ulic miasta.

Od kilku miesięcy trwa dyskusja, czy można wydłużyć kontrapas na Świętojańskiej, jednocześnie nie utrudniając życia kierowcom. Świętojańska jest bowiem wewnętrzną obwodnicą wyprowadzającą ruch ze Śródmieścia i optymalna organizacja ruchu jest tam priorytetem.

Podczas kwietniowego posiedzenia zespół ds. polityki rowerowej wstępnie przychylił się do pomysłu tymczasowego skrócenia lewego pasa na Świętojańskiej, aby obserwować, jak wpłynie to na płynność ruchu. Na razie kontrapas nie będzie wydłużany. Drogowcy będą obserwować, czy nie tworzą się korki.

Sprawdzili obciążenie trasy

Do wprowadzenia zmian na stałe droga jest daleka, ponieważ już wcześniejsze badania przepustowości wskazywały, że obecna organizacja ruchu – gdzie z obu pasów al. Mickiewicza można jechać na wprost – jest optymalna.

Niedawne badania wykazały, że obecne obciążenie dla obu pasów wynosi po około 0,8 (podczas gdy 1 oznacza przeciążenie), zaś w przypadku zmian prawy pas miałby obciążenie zaledwie 0,28, zaś lewy – aż 1,29. Tym samym długość korka na Mickiewicza zwiększyłaby się kilkukrotnie.

– Zaproponowane rozwiązanie udostępnienia lewego pasa na wprost, a prawego wyłącznie w prawo, wskazało na przeciążenie lewego pasa, nieznaczne wykorzystanie prawego pasa ruchu i bardzo prawdopodobne kolejki pojazdów na wlocie – czytamy w raporcie z posiedzenia, podczas którego zatwierdzono też odtworzenie brakującej wysepki przy skrzyżowaniu Gdańskiej ze Świętojańską.

Niezależnie, jak skończy się sprawa, rowerzyści muszą pamiętać o prawidłowych zasadach poruszania się kontrapasami oraz kontraruchem. Służą one tylko do jazdy „pod prąd”. Jeśli rowerzysta jedzie zgodnie z ogólnym kierunkiem jazdy, to musi poruszać się prawą stroną jezdni.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments