Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zmiany na Park & Ride wprowadzone. „Potrzeba cierpliwości” kontra „przymuszanie do korzystania”

Dodano: 22.02.2023 | 12:33

Na zdjęciu: Parkingi Park & Ride nie cieszą się zbyt dużą popularnością.

Fot. BB

Zapowiedziane przed tygodniem zmiany w systemie Park & Ride zostały przyjęte. Prezydent Rafał Bruski tłumaczy, że oceniając działanie systemu potrzeba cierpliwości. Radny Krystian Frelichowski zastanawia się jednak, czy remonty i zmiany w centrum miasta nie mają tak naprawdę przymusić do korzystania z parkingów.

Statystyki pierwszych miesięcy funkcjonowania systemu były fatalne. W październiku zakupiono 19 biletów, w listopadzie – 225, a w grudniu – 786. Zdecydowaną większość stanowiły podstawowe bilety 2-osobowe (nie ma pojedynczych). Bilety dla większej liczby osób to pojedyncze przypadki. Spośród 786 biletów sprzedanych w grudniu aż 710 sprzedano na rondzie Kujawskim.

W lutym drogowcy przedstawili propozycje zmian, zgodnie z którymi wprowadzone mają zostać bilety okresowe.

Po zmianach dostępne będą następujące bilety:

• Bilet 1-dobowy– 12 zł
• Bilet 5-dobowy– 34 zł
• Bilet 14-dobowy – 80 zł
• Bilet 30-dobowy– 108 zł

Dotychczasowe opłaty godzinowe pozostają bez zmian. Bilet okresowy nie będzie przypisany do jednego parkingu, więc ma obowiązywać na wszystkich parkingach w systemie P&R (z wyjątkiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej).

Bilet będzie można zakupić od zaraz lub z wyprzedzeniem maksymalnie 30-dniowym, tak jak w komunikacji publicznej.

Liczba wjazdów i wyjazdów, również w ciągu doby, może być dowolna. Aby parkingi Park&Ride nie stały się parkingami osiedlowymi z wykupionym abonamentem, nie będzie możliwości pozostawienia auta na parkingu przez całą noc. Doba parkingowa będzie trwała do godz. 2 w nocy. Trzeba będzie opuścić do godziny 1:59 w nocy, natomiast wjechać na parking można po 2:00 w nocy. Jeżeli kierowca pozostawi auto przez całą noc, będzie musiał zapłacić dodatkową opłatę w wysokości 100 zł.

Po zakupie biletu okresowego korzystanie zarówno z parkingu, jak i transportu publicznego nie będzie wymagało od użytkownika żadnych dodatkowych czynności, a wjazd i wyjazd z parkingu odbywać się będzie automatycznie po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu.

Bilet okresowy a podróż komunikacją miejską

Bilet okresowy będzie obowiązywał dla 1 lub 2 osób podróżujących razem samochodem, które potem wspólnie będą mogły jeździć komunikacją publiczną. Będzie kosztował tyle co bilet sieciowy komunikacji miejskiej dla 1 osoby, ale ma być niezależny od BKM. Będzie przypisany do numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie biletem na okaziciela.

Podróż komunikacją miejską będzie możliwa na bilecie okresowym P&R tylko podczas parkowania pojazdu na jednym z parkingów P&R. Po wyjechaniu auta z parkingu, bilet na komunikację zostanie automatycznie zawieszony.

W Bydgoszczy jak w Warszawie?

– System ma ciekawe założenia. Prezydent i miejskie służby wiele razy podkreślali, że to nowy system i kierowcy potrzebują czasu, aby go poznać. Mija czas, wprowadzamy kolejne zmiany,  słyszymy prośby o cierpliwość. Niestety, parkingi cały czas dosłownie świecą pustkami. Dosłownie, bo są oświetlone i odśnieżone, czego wiele miejsc w Bydgoszczy nie doświadcza  – mówił radny Szymon Róg (PiS).

– Pojawia się wiele opinii, że zaczynamy ze złej strony – parkingi byłyby popularniejsze, gdyby funkcjonowała dobra oferta w komunikacji publicznej. Mamy małą liczbę kursów, pojazdy często jadą gęsiego – dodawał radny. Jako przykład korzyści z dobrej oferty komunikacji miejskiej podawał mniejsze korki na ul. Nakielskiej, od kiedy zwiększono liczbę kursów autobusu linii nr 90 z Łochowa.

Radny Róg zauważał także, że niewiele osób wspólnie dojeżdżających do Bydgoszczy ma taki komfort, że pracują w jednym zakładzie. A skoro system Park & Ride wymaga wspólnej jazdy jednym autobusem lub tramwajem, to jest dla nich nieatrakcyjny.

Radny Jarosław Wenderlich uważał, że władze miasta chcą ograbić parkujących. Postulował, aby obniżyć karę ze 100 do 10 zł, chociażby z uwagi na fakt, że kierowca może chcieć mieć zaparkowany samochód akurat o godz. 2 i nie będzie mógł opuścić parkingu P&R wraz z końcem doby parkingowej, gdyż będzie wówczas w pracy lub na wydarzeniu. Proponował też wprowadzenie darmowego postoju w weekend, chociażby z uwagi na osoby parkujące na parkingu na Czyżkówku celem pójścia do kościoła.

Radny Paweł Bokiej proponował, aby w ramach Bydgoskiej Karty Miejskiej parkować na P&R za darmo, co pozwoli sprawdzić, czy w ogóle jest zapotrzebowanie na te parkingi. Razem z radną Joanną Czerską – Thomas (KO) zauważał też, że system sprzedaży biletów powinien być jak najprostszy, a tymczasem z każdą kolejną zmianą robi się bardziej skomplikowany.

Nie zgadzała się z tym przewodnicząca Monika Matowska. – To system dla osób stale korzystających z tych parkingów, więc dla osoby dojeżdżającej na przykład z Koronowa zawsze na ten sam parking, inne zasady na parkingu przy Grudziądzkiej nie będą miały znaczenia – odpowiadała.

Radny Krystian Frelichowski przekonywał za to, że po Bydgoszczy jeździ się obecnie tak trudno i długo jak po Warszawie. Zastanawiał się też, czy rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania i planowane zmiany w organizacji ruchu nie mają mieszkańców przymusić do korzystania z systemu P&R poprzez zniechęcenie do wjazdu do centrum.

Trzeba cierpliwości

Grażyna Szabelska pytała, czy Bydgoszcz jest miastem na tyle dużym i rozwiniętym, aby funkcjonował tu system Park & Ride. Zastanawiała się też, czy parkingi wybudowano w odpowiednich miejscach i czy w związku z wprowadzeniem biletów okresowych uprawniających też do jazdy komunikacją miejską, pieniądze te trafią później do borykającego się z problemami finansowymi MZK w formie wyrównania utraconych wpływów.

Dopiero prezydent Bruski uświadomił radną Szabelską, że wpływy z biletów nie trafiają do MZK, a do budżetu miasta.  – Jest mi za panią wstyd, że po tylu dyskusjach na ten temat, pani nadal tego nie wie. Parkingi powstały na terenach, które były dostępne, na wlotach do miasta. Państwa populistyczne propozycje są nawet niemożliwe do wykonania. Zobaczmy, co się stanie po wprowadzeniu przedstawionych dziś zmian. Trochę cierpliwości. Wy tylko lubicie krytykować, ale nigdy nie proponujecie rzeczywistych rozwiązań – mówił prezydent.

Projekt uchwały został przyjęty w kształcie zaproponowanym przez ZDMiKP – bez poprawek radnych PiS. Zmiany będą obowiązywać od 1 kwietnia.

System Park & Ride kosztował 48 milionów złotych, z czego 29 stanowiło dofinansowanie unijne.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments