14-dniowy termin odpowiedzi na reklamację [RADCA w PIĄTEK]
Dodano: 20.11.2020 | 09:38Na zdjęciu: Należy złożyć o żadanie wymiany rzeczy, usunięcia wady lub złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona.
Fot. freepic
Zdarza się, że kupujesz jakąś rzecz, która okazuje się wadliwa. W takiej sytuacji zgłaszasz sprzedawcy swoje roszczenie z tytułu rękojmi albo roszczenie gwarancyjne do producenta. Dzisiaj zajmiemy się pierwszą sytuacją. Nie wiem, czy wiesz, ale sprzedawca ma na udzielenie Tobie odpowiedzi na reklamacje termin 14 dni. A co się stanie, jak go nie dochowa? O tym poniżej.
Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Należy na wstępie wskazać, że podstawową funkcją powyższego uregulowania jest „zdyscyplinowanie” sprzedawcy w celu usunięcia niepewności co do tego, czy będzie on kwestionował realizację przez kupującego uprawnień z tytułu rękojmi. Podobnie też objęty tym przepisem skutek ogranicza się tylko do stosunków z udziałem konsumentów. Zastosowanie tej regulacji może wystąpić pod pewnymi warunkami.
Pierwszy warunek to status konsumenta, za którego można uznać osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Czyli zwykły Kowalski nabył rzecz, która okazała się wadliwa od przedsiębiorcy.
Drugi warunek to złożenie żądania:
· wymiany rzeczy
· usunięcia wady
· złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona
Jeśli konsument złożył więc inne żądanie niż wymienione powyżej, reguła z art. 561 [5] kodeksu cywilnego nie będzie obowiązywała.
Upływ terminu 14-dniowego od moment doręczenia reklamacji sprzedawcy (najczęściej pocztą albo na mailowo) powoduje, że uznaje się, iż sprzedawca uznał żądanie kupującego konsumenta za uzasadnione. Jakie to niesie skutki dla stron umowy? Upływ terminu 14 dni oznacza, że sprzedawca uznaje istnienie wady oraz uznaje żądanie konsumenta mające na celu usunięcie wady. Czy oznacza to, że sprzedawca traci prawo do kwestionowania wady? Wśród komentatorów nie ma co do tej kwestii zgody. J.R. Antoniuk sugeruje, że po bezskutecznym upływie terminu 14-dniowego sprzedawca może kwestionować istnienie wady, natomiast A. Kołodziej uważa, że takie prawo nie będzie istniało po upływie terminu 14. Ja stoję na drugim zaprezentowanym stanowisku. Treść przepisu w mojej ocenie jest jednoznaczna. Należy więc przyjąć, że sprzedawca uznaje za zasadne zgłoszenie wady przez kupującego, jak również uznaje żądania zgłoszone przez konsumenta i wyraża zgodę na zaproponowany przez niego sposób zadośćuczynienia obowiązkom wynikającym z rękojmi.
Podstawa prawna: art. 199-206 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 r. poz. 2244)
W razie pytań czy też wątpliwości napisz do mnie maila na adres: prawnik@metropoliabydgoska.pl.
Przemysław PIĄTEK
radca prawny
—————————–
» tel. 792 262 264
» www.radcapiatek.pl
- Komentarz do uchwały Sądu Najwyższego III CZP 40/22 [RADCA w PIĄTEK] - 29 kwietnia 2022
- Ustalenie nieważności, stwierdzenie nieważności i inne wyroki frankowe [RADCA w PIĄTEK] - 22 kwietnia 2022
- Zabezpieczenie roszczenia na czas trwania sprawy frankowej – nowe uwagi [RADCA w PIĄTEK] - 15 kwietnia 2022