Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przedłużenie trasy Uniwersyteckiej prawie gotowe. Nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu z Wojska Polskiego [ZDJĘCIA]

Dodano: 10.07.2019 | 18:48

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Drogowcy kolejny raz w ostatnich tygodniach zmienili organizację ruchu na skrzyżowaniu trasy Uniwersyteckiej z ulicą Wojska Polskiego.

Fot. Szymon Fiałkowski

Do otwarcia drugiego etapu trasy Uniwersyteckiej nadal brakuje kropki nad „i”, czyli udrożnienia wiaduktu nad aleją Jana Pawła II, ale nowa droga już generuje zmiany. Na razie – przy skrzyżowaniu z ulicą Wojska Polskiego, czym – co dość osobliwe – Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej specjalnie się nie chwali.

Wśród licznych komunikatów dotyczących zmian w organizacji ruchu – zarówno tych związanych z trwającymi remontami, jak i z rozwiązaniami docelowymi – próżno na stronie ZDMiKP szukać jakichkolwiek informacji o zmianach w rejonie skrzyżowania trasy Uniwersyteckiej z ulicą Wojska Polskiego. A to po pierwsze newralgiczny punkt na górnym tarasie miasta, a po drugie – drogowcy już drugi raz w ciągu kilku tygodni zmieniają tam układ pasów.

Przedłużenie trasy Uniwersyteckiej prawie gotowe. Nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu z Wojska Polskiego [ZDJĘCIA]

Zobacz również:

Rozpoczyna się budowa przystanku wiedeńskiego. Na ulicy Focha będą zmiany w ruchu

Gdy pod koniec 2013 roku oddawano do użytku most Uniwersytecki wraz z nową trasą przez Brdę, u zbiegu ze wspomnianą ul. Wojska Polskiego zastosowano bliźniacze rozwiązanie jak na podjeździe ulicą Ujejskiego od strony szpitala Biziela. Na wysokości kościoła Świętej Jadwigi Królowej przygotowano trzy pasy – skrajne do skrętu w lewo i w prawo, natomiast środkowy – umożliwiający jazdę w każdym kierunku. W każdym – w tym także na wprost, choć dopiero kilka tygodni temu otwarto częściowo dojazd do ulicy Ujejskiego pomiędzy blokami przy ulicy Chorwackiej i Karpackiej, co umożliwiło dojazd do al. Jana Pawła II i miało umożliwić rozładowanie korków tworzących się w rejonie ronda Kujawskiego.

Tyle że w ślad za otwarciem części przedłużenia trasy Uniwersyteckiej zmieniono układ pasów. Na dość osobliwy, mało czytelny i logiczny. Nagle bowiem na podjeździe od strony dworca autobusowego pojawiły się dwa pasy do prawoskrętu (o co postulowano zresztą od czasu do czasu, zwracając uwagę na tworzące się w tym miejscu korki), a do ruchu na wprost i w lewo pozostawiono jedynie lewy pas. Rozwiązanie było dość niebezpieczne, gdyż kłóciło się z geometrią skrzyżowania, a część kierowców – z przyzwyczajenia jechała ze środkowego pasa również prosto, co generowało niebezpieczne sytuacje w pierwszych dniach obowiązywania nowego układu (skończyło się to zresztą kilkoma kolizjami). Dopiero po kilku dniach na zewnętrznym pasie znalazły się wygrodzenia. Na dodatek na ul. Wojska Polskiego od strony ronda Kujawskiego wprowadzono dwa pasy do lewoskrętu, wyłączając możliwość jazdy na wprost ze środkowego pasa (co i tak, zapewne z przyzwyczajenia, część kierowców ignorowała). To również dość symptomatyczne, bo kilka lat temu ZDMiKP twierdził, że dodatkowego pasa do lewoskrętu w tym miejscu wyznaczyć nie można.

Żółte pasy wskazywały jednak, że jest to rozwiązanie tymczasowe. I takie faktycznie było. Bo kilka dni temu drogowcy zaczęli malować nowe, już białe. I w błędzie jest ten, kto myśli, że wrócono do układu pierwotnego. Otóż obecnie od strony ulicy Jagiellońskiej przy skrzyżowaniu TU i Wojska Polskiego lewy pas służy wyłącznie do lewoskrętu, środkowy – do skrętu w lewo i jazdy na wprost, a prawy – także do jazdy na wprost (muszą więc uważać ci, którzy do tej pory skręcali z ul. Wojska Polskiego w kierunku Glinek; do tej pory mieli ten pas wyłącznie dla siebie) i do skrętu w prawo. Przywrócono również dwa pasy do jazdy na wprost na południowej jezdni ul. Wojska Polskiego (w stronę Wyżyn i Kapuścisk). O tych zmianach na stronie ZDMiKP nie przeczytacie, więc zalecamy ostrożność w tym rejonie i dostosowanie się do nowego oznakowania.