W swoim raporcie o stanie bezpieczeństwa na drogach w regionie policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy jako jedno z najniebezpieczniejszych miejsc wskazują odcinek drogi krajowej nr 5 w rejonie miejscowości Lubcz w powiecie żnińskim.
W ubiegłym roku informowaliśmy między innymi o tragicznym wypadku, do którego 1 lutego. W wyniku zderzenia samochodu ciężarowego i busa zginęła jedna osoba. Po tym wypadku na miejscu zdarzenia przeprowadzono między innymi wizję lokalną z uwagi na fakt, że okolice Lubcza były de facto placem budowy drogi ekspresowej S5.
Od końca grudnia kierowcy na odcinku od Żnina do granicy województwa mogą w pełni korzystać z obu jezdni drogi S5.
Jesienią ubiegłego roku droga ekspresowa S5 od Żnina w kierunku województwa wielkopolskiego nadal była placem budowy. Ruch odbywał się już jednak jedną z jezdni nowej trasy. Na początku listopada w rejonie Cotonia doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął 37-letni Krystian Łaziński.
Rodzina zmarłego twierdzi, że w czasie, gdy na odcinku obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu, jego oznakowanie było niekompletne i mogło prowadzić do niebezpiecznych zdarzeń. Brat 37-latka – Marcin Łaziński wskazuje, że przy drodze brakowało znaków, a także wygrodzenia pasów ruchu (obowiązywał zakaz wyprzedzania).
Postępowanie w tej sprawie prowadzi prokuratura w Żninie. Zbadaniem okoliczności tragedii i prawidłowości oznakowania ma zając się między innymi specjalnie powołany biegły.
Do wypadków, niestety również z ofiarami śmiertelnymi, dochodzi również cyklicznie w rejonie węzła w Stryszku na drodze krajowej nr 10. DK 10 jest owiana złą sławą w wielu miejscach, a informacje o wypadkach na odcinku Bydgoszcz – Toruń systematycznie trafiają do mediów.
Droga krajowa nr 10 ma być w przyszłości przebudowana do klasy drogi ekspresowej. Ma to znacząco poprawić bezpieczeństwo na trasie, na której niedostatki infrastrukturalne potęgowane są przez brawurę i skrajnie nieodpowiedzialne zachowanie kierowców.
W tym momencie nie jest jednak zabezpieczone finansowanie drogi S10 pomiędzy stolicami województwa kujawsko-pomorskiego. Droga ma być budowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Kilka dni temu dla trasy wydano decyzję środowiskową, którą oprotestowali mieszkańcy Solca Kujawskiego. Twierdzą, że jej ślad nie powinien biec przez Puszczę Bydgoską.
Kolejny czarny punkt na kujawsko-pomorskiej mapie to również droga krajowa nr 10 i położone niedaleko wspomnianego węzła w Stryszku Emilianowo. W minionych miesiącach tylko w tym miejscu doszło do kilku wypadków samochodowych, które miały swoje tragiczne konsekwencje.
Droga krajowa nr 10 na odcinku obwodnicy Bydgoszczy jest wąska, w dodatku blisko skrajni jezdni występuje las. Jakikolwiek błąd bądź nieodpowiedzialna decyzja kierowcy mogą doprowadzić do tragedii. I niestety – zarówno w 2019 roku, jak i latach wcześniejszych takie w Emilianowie miały miejsce.
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski kilka miesięcy temu w wywiadzie dla portalu Onet oświadczył, że premierowi Mateuszowi Morawieckiemu będzie wysyłał nekrologii ofiar wypadków na DK 10.
Trzeci z najniebezpieczniejszych odcinków drogi krajowej nr 10 w województwie kujawsko-pomorskim znajduje się, jak wynika z policyjnych analiz, w Dybowie w powiecie toruńskim. Niemal dokładnie rok temu w wyniku wypadku w tej miejscowości zginęła prezes Bydgoskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Magdalena Kwiatkowska.
W czwartek, 27 lutego w bydgoskim sądzie zapadł wyrok w tej sprawie. 21-letni obecnie mężczyzna, który przyczynił się do tragedii, przyznał się do winy i dobrowolnie poddał się karze – roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na pięć lat, pięcioletniego zakazu prowadzenia pojazdów oraz 10 tysięcy złotych zadośćuczynienia mężowi zmarłej szefowej BTBS-u.
Na drodze krajowej nr 10 niebezpieczny jest także jej odcinek przebiegający przez Lipno. Policjanci wskazują zwłaszcza na skrzyżowanie głównej ulicy – Wojska Polskiego z ulicą 3 Maja. Przez nią przebiega inna ważna trasa w Lipnie – droga krajowa nr 67 w stronę Włocławka.
Choć statystyki policyjne obejmują wyłącznie rok 2019 i ewentualnie lata wcześniejsze, ale już w tym roku w Lipnie doszło do przynajmniej dwóch groźnych wypadków. W drugiej połowie stycznia, w odstępie zaledwie kilku dni, w mieście doszło do dwóch wypadków – w jednym z nich śmierć poniósł 63-letni mężczyzna.
Spora liczba zdarzeń ma miejsce nie tylko w samym Lipnie, ale również na całym najbardziej wysuniętym na wschód odcinku DK 10, choćby w okolicach Kikoła czy miejscowości Skępe.
Okolice Świecia również są odnotowane w zestawieniu Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy jako jedno z najbardziej niebezpiecznych w regionie. Chodzi głównie o wypadki na drodze krajowej nr 5 (w rozbudowie do drogi S5).
Jednym z czarnym punktów w okolicach Świecia jest miejscowość Święte, gdzie w minionych latach miały miejsce śmiertelne wypadki. W tym miejscu notowane były zresztą również groźne zdarzenia na innej trasie – drodze krajowej nr 91.
W 2019 roku na terenie podlegającym pod Komendę Powiatową Policji w Świeciu odnotowano blisko pięćdziesiąt wypadków, w których śmierć poniosło 19 osób, niemal 50 zostało rannych.
Ósmym punktem, który wskazali w zestawieniu za ubiegły rok policjanci, jest miejscowość Wabcz w powiecie chełmińskim. W minionych latach na drodze krajowej nr 55 dochodzi tam cyklicznie do groźnych wypadków z ofiarami śmiertelnymi.
Z danych przeanalizowanych przez funkcjonariuszy KWP w Bydgoszczy wynika, że w ubiegłym roku na obszarze powiatu chełmińskiego doszło do ośmiu wypadków. Oznacza to spadek o ponad połowę w stosunku do danych za 2018 rok. Niestety, zginęło w nich aż siedem osób, a kolejnych osiem z obrażeniami wymagało hospitalizacji.
Niebezpiecznym odcinkiem DK 55 są również okolice Stolna. Z policyjnych statystyk wynika, że w okresie styczeń – grudzień 2019 roku doszło tam do 22 zdarzeń drogowych (wliczane są do nich zarówno wypadki, jak również kolizje).
W raporcie dotyczącym wypadków oraz kolizji, do których doszło na kujawsko-pomorskich drogach w 2019, autor opracowania – Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy przygotowała również zestawienie najniebezpieczniejszych miejsc i odcinków w regionie. Lista licząca osiem pozycji została przygotowana w oparciu o liczbę śmiertelnych wypadków, do których doszło zarówno w mijającym roku, jak również w latach 2016-2018.
Zestawienie przygotowane przez policjantów nie pozostawia wątpliwości – szczególnie niebezpieczna jest droga krajowa nr 10. Informacje o wypadkach, w tym również tych tragicznych w skutkach, na „dziesiątce” cyklicznie trafiają na łamy mediów, w tym również portalu MetropoliaBydgoska.PL. Ale do wielu zdarzeń dochodzi także na innej kluczowej trasie w regionie – drodze krajowej nr 5, która w dodatku od kilku lat jest rozbudowywana do klasy drogi ekspresowej.
W 2019 roku na drogach naszego województwa doszło do niemal tysiąca wypadków. Zginęło w nich aż 211 osób, czyli o czterdzieści więcej niż rok wcześniej i o sześćdziesiąt więcej niż w roku 2017. W ubiegłorocznych wypadkach rannych zostało ponadto blisko tysiąc osób. Główne przyczyny wskazywane przez policjantów przygotowujących raport na podstawie systemu SEWiK (Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji) to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściu dla pieszych, a także nadmierna prędkość i nieprawidłowe wyprzedzanie.
Najwięcej osób w ubiegłym roku zginęło na terenach podległych komendzie miejskiej w Bydgoszczy (33 ofiary śmiertelne). Ponad dwadzieścia osób zginęło na obszarze niedaleko Torunia i Włocławka. Niebezpiecznie jest także w rejonie Świecia oraz Mogilna.
Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego oraz tworzenia statystyk oglądalności. Każdy użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. RozumiemWięcej
Polityka cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.