Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Zmiany w organizacji ruchu w Osielsku. Gmina wyjaśnia likwidację skrętu z Szosy Gdańskiej w Tymiankową

Dodano: 28.07.2021 | 22:24

Na zdjęciu: Skrzyżowanie Szosy Gdańskiej z Topolową i Mickiewicza nie jest jeszcze otwarte, ale w jego rejonie zachodzą zmiany w organizacji ruchu.

Fot. Agata Wojtala

Otwarcie nowego skrzyżowania na Szosie Gdańskiej z ulicami Topolową i Mickiewicza spowoduje zmiany w organizacji ruchu. Z uwagi na uruchomienie nowego połączenia z wschodnią częścią Osielska zamknięty został lewoskręt w ulicę Tymiankową. Genezę takiego kształtu zastosowanych rozwiązań, jak i docelową koncepcję przejazdu wyjaśnił zastępca wójta gminy Krzysztof Lewandowski.

W sierpniu dobiegnie końca pierwszy etap ulicy Topolowej, czyli połączenia ulicy Leśnej z Szosą Gdańską i aleją Mickiewicza w Niemczu. Prace nad realizacją odcinka od Lagunowej do Chabrowej zakończą się w sierpniu – na skrzyżowaniu Topolowej i al. Mickiewicza z Szosą Gdańską ruchem sterować będzie sygnalizacja świetlna.

Zmiany w organizacji ruchu w Osielsku. Gmina wyjaśnia likwidację skrętu z Szosy Gdańskiej w Tymiankową

Zobacz również:

Zobacz zdjęcia z budowy nowego skrzyżowania na Szosie Gdańskiej

Nowe skrzyżowanie nie zostało jeszcze oddane do użytku, ale w jego rejonie nastąpiły już pierwsze zmiany w organizacji ruchu. Jak poinformowali mieszkańcy na grupie Osielsko Gmina – Mieszkańcy, zlikwidowany został lewoskręt z Szosy Gdańskiej w sąsiadującą z nowym skrzyżowaniem ulicą Tymiankową/Ziołową. Komentujący tę decyzję nie ukrywali zaskoczenia zarówno datą wprowadzenia zmian (jeszcze przed otwarciem Topolowej), jak i ich sensem.

Do wątpliwości osielszczan w sprawie nowej organizacji ruchu odniósł się zastępca wójta Krzysztof Lewandowski. W poście na Facebooku wyjaśnił on „genezę takiego kształtu zastosowanych rozwiązań, jak i docelową koncepcję przejazdu”. – Organizacja ruchu powstała w uzgodnieniu z byłym zarządcą drogi, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Ze względu na utworzenie nowego skrzyżowania z ul. Topolową odcięty zostanie dojazd od Szosy Gdańskiej do ul. Ziołowej z kierunku Osielska (zjazd do Biedronki). W zamian za to możliwy będzie dojazd nowym skrzyżowaniem poprzez ul. Topolową i Koperkową (obok szpitala). Rozwiązanie ma na celu zwiększenie użytkowania skrzyżowania i nowopowstałych dróg wybudowanych z zastosowaniem rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo – uzasadnia zastępca wójta gminy Osielsko.

Według Lewandowskiego, skrzyżowanie byłej drogi krajowej nr 5 z ulicą Ziołową, poprzez dużą ilość osób skręcających z Szosy Gdańskiej, powodowało od dłuższego czasu korkowanie się drogi aż do terenu miasta. – Zatory zaczynały się już na wlocie do Osielska. Nie obce tam były kolizje, a nawet wypadki – dodaje zastępca wójta. I uzasadnia, że pozostawienie prawoskrętów jako relacji mniej kolizyjnych i wykonanie nowego skrzyżowania „w oczach projektantów i ekspertów drogowych powinno znacząco poprawić sytuację i drożność przejazdu”.




Musimy mieć na względzie, że ulica Ziołowa jest w rzeczywistości ciągiem pieszo-jezdnym i staramy się, kiedy jest to tylko możliwie dbać o bezpieczeństwo podróżujących pieszych, co właśnie w tym przypadku robimy przekierowując znaczną część ruchu na drogi o wyższym standardzie – dodał przedstawiciel władz Osielska.

Lewandowski odniósł się także do wielu komentarzy, poddających w wątpliwość sens uruchomienia sygnalizacji na nowym skrzyżowaniu, co zdaniem części kierowców pogorszy czas przejazdu i nie zwiększy bezpieczeństwa. – W kwestii kontrowersji związanych z kształtem i obecnością skrzyżowania muszę wspomnieć, że kształt wynika z uzgodnień GDDKiA wykonanych na etapie tworzenia koncepcji ul. Topolowej. Układ sygnalizacji na Szosie Gdańskiej docelowo ma być skoordynowany. Wdrożenie rozwiązania było przewidziane w opracowywanym projekcie skrzyżowania Centralna/Kolonijna. Wybudowane przez Gminę sygnalizacje mają możliwość pracy skoordynowanej – napisał.

Władze Osielska przypominają, że pod koniec 2020 roku Szosa Gdańska została przejęta w zarządzanie przez podległy marszałkowi województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich. – Tam w kolejnych latach będziemy robić wszystko, aby skutecznie zabiegać o powrót do projektu przebudowy skrzyżowania przy Urzędzie Gminy i wprowadzenie tej niezwykle potrzebnej koordynacji sygnalizacji wszystkich skrzyżowań – zapowiada Lewandowski.