Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Świąteczne porady 2021 [RADCA w PIĄTEK]

Dodano: 24.12.2021 | 06:00

Na zdjęciu: Jak się zachować, aby nasz św. Mikołaj nie czuł się urażony i jak wybrnąć z sytuacji, w której nasz prezent jest, delikatnie mówiąc, nietrafiony?

Fot. FreeImages

Dzisiaj Wigilia, a więc czas na kilka uwag związanych z prezentami. Jak co roku przygotowuję artykuł związany właśnie z nietrafionymi upominkami. Jak się zachować, aby nasz św. Mikołaj nie czuł się urażony i jak wybrnąć z sytuacji, w której nasz prezent jest, delikatnie mówiąc, nietrafiony? O tym poniżej.


Po pierwsze, jeśli prezent, który otrzymaliśmy jest wadliwy (nie świeci się, nie biega lub nie robi czegoś, co powinien robić), należy zgłosić sprzedawcy wadę z tytułu rękojmi lub wystąpić do producenta z roszczeniem z tytułu gwarancji. W zależności, którą formę uznamy za bardziej efektywną, należy jasno sformułować swoje żądanie i jego adresata.

Jakie mamy roszczenia wobec sprzedawcy związane z rękojmią?
1. Naprawa
2. wymiana towaru
3. obniżenie ceny
4. gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.


SPRAWDŹ: Wszystkie odcinki porad prawnych w cyklu Radca w Piątek


Te roszczenia przysługują nam z tytułu rękojmi. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do nich w terminie 14 dni, nasze żądanie uważa się za uwzględnione. Przepis mówi, że jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Ważne! przy reklamacji towaru, zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny.

Teraz inna sytuacja. Prezent działa, ale generalnie nie jest w naszym guście. Jeśli „św. Mikołaj ” kupił nam prezent przez internet tuż przed świętami, to nie ma większego problemu, jeśli prezent otrzymaliśmy w terminie 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem przez „św. Mikołaja” , gdyż możemy odesłać nasz prezent, a za zwrócone pieniądze kupić sobie coś innego, co będzie spełniało nasze oczekiwania czy też odpowiadało naszym gustom.
W gorszej sytuacji znajdziemy się, jeśli prezent został nabyty w sklepie stacjonarnym. Wtedy wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy, gdyż nie ma on obowiązku przyjęcia zwrotu towaru. Przyjęcie zwrotu jest wyłącznie dobrą woli sprzedawcy. Często w sklepach widnieje informacja, że towar można zwrócić w określonym terminie, jeśli nie ma zdjętych metek.

Z okazji zbliżających się Świat Bożego Narodzenia życzę wszystkim zdrowia, szczęścia, pogody ducha i wspaniałych chwil spędzonych w rodzinnym gronie.

W razie pytań, czy też wątpliwości, napisz do mnie maila na adres: prawnik@metropoliabydgoska.pl

Przemysław PIĄTEK
>> radca prawny
>> tel.: 792-262-264
www.radcapiatek.pl

Przemysław Piątek