Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Węzeł przesiadkowy Osielsko po konsultacjach. Zgłoszono uwagi

Dodano: 29.04.2022 | 13:09

Na zdjęciu: Węzeł przesiadkowy w Osielsku ma powstać przy skrzyżowaniu Jana Pawła i Jeziorańskiej.

Fot. BB

Znamy wyniki konsultacji koncepcji węzła przesiadkowego Osielsko, który ma powstać przy skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II i Jeziorańskiej. Urzędnicy dostali uwagi od czterech osób. Jak się do nich odnieśli?

W marcu urząd gminy przedstawił szczegółową wizję budowy miejsca, gdzie mieszkańcy Osielska i okolicznych miejscowości będą mogli przesiąść się z roweru czy samochodu na autobusy linii międzygminnych. Węzeł zaplanowano przy skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II i Jeziorańskiej, nieopodal urzędu gminy i galerii handlowej. By przygotować inwestycje, samorząd dokonał zamiany gruntów z prywatnym podmiotem.

Zgodnie z koncepcją, centrum przesiadkowe ma składać się z parkingu dla aut i rowerów (w formie kontenera, obsługiwanego przez aplikację mobilną), stanowisk dla autobusów (w tym dla autobusu elektrycznego wraz z ładowarką) i toalety. Przystanki dla autobusów będą zarówno przelotowe, jak i początkowo-końcowe. Ponadto, przy Jana Pawła II powstaną też miejsca umożliwiające przesiadki „Kiss & Ride”, czyli zatokę służącą do krótkiego postoju, ułatwiającą szybką przesiadkę pasażera auta na autobus.

Węzeł przesiadkowy Osielsko – szczegóły koncepcji

Samorząd Osielska czekał na uwagi dotyczące koncepcji autorstwa firmy Koniczyna do 6 kwietnia. W konsultacjach złożono jedynie cztery uwagi, choć zostały one szczegółowo opisane. Jedna z nich dotyczyła zmiany planowanej nawierzchni zatok autobusowych – zamiast kostki kamiennej padł postulat zastosowania np. płyty żelbetowej. Gmina nie przychyliła się do tej uwagi.

Nie wyrażamy zgody na zmianę nawierzchni z kostki kamiennej na nawierzchnię betonową zbrojoną. Kostka kamienna charakteryzuje się bardzo wysokimi parametrami wytrzymałościowymi, a jej zastosowanie wynika z wieloletnich doświadczeń krajowych i zagranicznych zarządców dróg. Nawierzchnia zatok autobusowych jest bardzo obciążona przy hamowaniu i ruszaniu przez wzgląd na duży ciężar pojazdów autobusowych i powinna charakteryzować się przede wszystkim wytrzymałością. Ponadto ta nawierzchnia jest odporna na ścieralnie, ściskanie, uderzenia oraz zmiany temperatur (cykle zamarzania i rozmarzania) – wyjaśniają urzędnicy.

Kolejna uwaga dotyczyła m.in. potrzeby przeanalizowania ilości miejsca w okolicy parkingu rowerowego oraz przejścia dla pieszych. – Na podstawie planu wydaje mi się, że tam będzie mało miejsca dla osób dojeżdżających/odjeżdżających na rowerach oraz pieszych – czy miejsca do parkowania będą zaprojektowane jako stojaki U-kształtne? Warto skorzystać z prawidłowych standardów montażu takich stojaków (takie posiada np. ZDMIKP w Bydgoszczy) – napisał zgłaszający. Gmina odpowiedziała, że układ chodników zostanie skorygowany w celu zwiększenia przestrzeni dla pieszych, a na terenie centrum przesiadkowego zamontowane zostaną przyjazne rowerzystom stojaki typu U.


CZYTAJ TAKŻE: Przy węźle przesiadkowym Osielsko powstanie siedziba urzędu gminy i remiza OSP Osielsko


W konsultacjach zauważono również, że w obrębie projektowanych od strony Jana Pawła II kontenerów na rowery i toalet nie ma zbyt wiele miejsca dla użytkowników węzła. – Rowerzyści będą przechodzić/przejeżdżać obok oczekujących na skorzystanie z toalety. Sama toaleta jest na planie bardzo mała – zauważył uczestnik konsultacji. Samorząd Osielska zapewnia, że układ miejsc parkingowych dla rowerów zostanie skorygowany, tak by zwiększyć strefę dla oczekujących przy budynku toalet.

Autor trzeciego pakietu uwag zauważył, że pojazdy, które mają zamiar skorzystać z parkingu Kiss&Ride z kierunku południowego nie będą miały możliwości zawracania. – Zawracanie z kierunku południowego będzie możliwe z wykorzystaniem ronda na skrzyżowaniu Jana Pawła i Kolonijnej – wyjaśnia gmina Osielsko. Mieszkaniec zaproponował także, by samochody osobowe mogły korzystać z środkowej jezdni, co w jego opinii znacznie usprawniłoby funkcjonowanie parkingu, a także by powstał pas wjazdowy i wyjazdowy na al. Jana Pawła II.

Środkowa jezdnia projektowana jest wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej. Projektowany układ geometrii ulic jest wystarczającym rozwiązaniem pod względem przepustowości – czytamy w odpowiedzi na uwagi. Urzędnicy z Osielska dodają, że po powstaniu węzła siatka połączeń linii międzygminnych ma zostać zmodyfikowana. Deklarują także, że będzie rozwijana, ale na razie nie podają oni żadnych szczegółów. Ustalenia i tak będą musiały być negocjowane z ZDMiKP.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co z przebudową Jastrzębiej w Żołędowie? Sprawa utknęła w Wodach Polskich