Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej. Jaki będzie jej przebieg?

Dodano: 01.12.2022 | 10:31

Na zdjęciu: Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej ma powstać do 2030 roku.

Fot. Pit1233/archiwum

W najbliższych latach powstać ma obwodnica Nowej Wsi Wielkiej. Na razie droga jest na etapie projektowania – na niedawnym spotkaniu z mieszkańcami gminy przedstawiono proponowane warianty trasy.

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej to część rządowego programu budowy 100 obwodnic. W województwie kujawsko-pomorskim powstaną też drogi omijające Brześć Kujawski, Strzelno, Kruszwicę, Kowalewo Pomorskie oraz Lipno. Wszystkie te inwestycje są na etapie przygotowawczym.

– Cieszę się, że ministerstwo ujęło w programie obwodnice dla mniejszych miejscowości dawnego województwa bydgoskiego, bo na pewno są to inwestycje, na które mieszkańcy czekali – mówi poseł Piotr Król, który zasiada w sejmowej komisji infrastruktury.

Czytaj także: Ważny krok w kierunku budowy S10 Bydgoszcz – Wyrzysk

Przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej wygrało Biuro Projektowe Trakt, które zaoferowało 1,225 mln zł. Dokumentacja ma zostać przygotowana do drugiego kwartału 2023 roku, zaś w ciągu następnych trzech miesięcy planowany jest wybór wariantu proponowanego do decyzji środowiskowej.

Proponowane warianty omówiono podczas spotkania z udziałem wojewody, wykonawcy, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawicieli samorządu oraz mieszkańców, które odbyło się w połowie listopada.

Trzy opcje

Po poprzednim takim spotkaniu wykonawca analizował wariant wschodni, czyli za bazą PERN. Dziś wiadomo już, że jest on niemożliwy do realizacji ze względu na ustawowe ograniczenia dotyczące ochrony środowiska, choć drogowcy zadeklarowali, że jeszcze raz przeanalizują tę sprawę.

Przygotowane zostały też dwa warianty zachodnie, w ramach których obwodnica zaczyna się w okolicach Januszkowa (jadąc od strony Bydgoszczy), biegnie przez miejscowość Dziemionna i kończy się – w zależności od wariantu – przed Tarkowem Dolnym lub za.

Obecnie bardziej prawdopodobne wydaje się skorzystanie z wariantu obejmującego również ominięcia Tarkowa. Jest on najdłuższy, ale zarazem najbardziej oddalony od większości zabudowań. W czasie spotkania zaapelowano, aby na obwodnicy funkcjonowało skrzyżowanie z ul. Krętą, co umożliwi bezpośrednie włączanie się do ruchu pojazdom nadjeżdżającym ze strony Januszkowa, Jakubowa i Kolankowa.

W czasie spotkania uczestnicy pytali także o zakres ingerencji w nieruchomości i skutki budowy dla osób mieszkających w pobliżu trasy. –  Przedstawiono również zakres planowanych zabezpieczeń przed uciążliwościami związanymi z funkcjonowaniem obwodnicy, takich jak ekrany akustyczne. Istotnym elementem były wyjaśnienia dotyczące obsługi komunikacyjnej przyległego terenu, przede wszystkim trasy dojazdu do nieruchomości – mówi Kinga Puchowska z bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kiedy powstanie obwodnica Nowej Wsi Wielkiej?

Po wskazaniu najkorzystniejszego wariantu przebiegu trasy złożony zostanie wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Zakończenie prac projektowych zaplanowano do końca 2024 roku.  Później mają rozpocząć się prace. Program Budowy 100 obwodnic ma być finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego, którego podstawowym źródłem jest opłata paliwowa.

– Środki finansowe są zabezpieczone, natomiast przygotowanie dokumentacji zajmuje obecnie nawet więcej czasu niż fizyczna budowa, dlatego potrzeba trochę cierpliwości – mówił poseł Piotr Król.

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej będzie miała około 4 kilometry długości. Ma usprawnić podróż drogą krajową nr 25 łączącą Bydgoszcz z Inowrocławiem, a dalej z Koninem.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Artur
Artur
1 rok temu

Jako mieszkaniec Nowej Wsi Wielkiej uwazam, ze budowa obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej powinna zostac wstrzymana do czasu rozstrzygniecia czy w obecnych miejscach przejazdow kolejowych pozostanie nadal mozliwosc przejazdow dla samochodow. To wazne gdyz w przeciwnym razie miejscowosc zostalaby przedzielona na dwie czesci torowiskiem. Wsrod mieszkancow coraz bardzej wrze. Oczekuja informacji na ten temat a na chwile obecna nic nie wiadomo. Mieszkancy rozwazaja nawet podjecie inicjatywy, zeby zbierac podpisy przeciw budowie . Chca wiedziec jak rozwiazane zostana obecne przejazdy kolejowe. W pelni ich rozumie.

Willy
Willy
1 rok temu

Panie Arturze, zarówno przejazdy kolejowe jak i pierwotne drogi pozostaną bez zmian, staną się jedynie lokalnymi. Natomiast obwodnica poprowadzona po zachodniej stronie Nowej Wsi Wielkiej będzie przebiegała bezkolizyjnym wiaduktem kolejowym, co korzystnie wpłynie na płynność przebiegu tranzytu Bydgoszcz-Inowrocław.

Kazimierz
Kazimierz
1 rok temu

Dlaczego ma być zamknięta ulica Kanałowa którą można dojechać z Januszkowa do centrum Nowej Wsi Wielkiej omijając ruchliwą DK 25. To jest utrudnienie życia mieszkańców. Czy ekolodzy godzą się na przebieg obwodnicy na podmokłych terenach na łąkach w Januszkowie gdzie żerują żurawie?