Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Obwodnica Chełmży. W grze są trzy warianty

Dodano: 20.09.2023 | 11:07

Na zdjęciu: W najbliższych latach Chełmża ma zyskać obwodnicę.

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Trwają konsultacje społeczne w sprawie obwodnicy Chełmży – jednej z czternastu, które powstaną w ramach zadań samorządu województwa. Projektanci przygotowali trzy warianty trasy. 

Koncepcja nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 551 łączącej m.in. Bydgoszcz z Wąbrzeźnem zakłada budowę obwodnicy po północnej stronie Chełmży. Przygotowane zostały trzy warianty, które już z początkiem tego roku stały się przedmiotem rozmów z samorządowcami; wtedy też mogli zapoznać się z nimi także mieszkańcy. Teraz, po ich uszczegółowieniu (wybrane zostały m.in. typy skrzyżowań, lokalizacje zbiorników retencyjnych, określono założenia obiektów inżynierskich) mieszkańcy mogą złożyć swoje uwagi.

Szczegółowe opisy i formularz uwag jest dostępny na stronie obwodnica-konsultacje.pl – można go złożyć w formie papierowej w siedzibie:

  • Urzędu Miasta Chełmża, ul. Hallera 2 w Chełmży
  • Urzędu Gminy Chełmża, ul. Wodna 2 w Chełmży
  • Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80 w Bydgoszczy

lub wysłać elektronicznie na adres e-mail: byd@zdw-bydgoszcz.pl. Ponadto, 9 października o godzinie 16:00 w Chełmżyńskim Ośrodku Kultury przy ul. Bydgoskiej 7 odbędzie się spotkanie dla mieszkańców z udziałem projektanta, na którym podsumowane zostaną wyniki konsultacji. Będą one jedną z podstaw wyboru wariantu rekomendowanego do dalszych prac.

Trzy warianty obwodnicy Chełmży

Obwodnica Chełmży bez względu na wybór wariantu będzie trasą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. Wszystkie warianty zaczynają się w Kończewicach przy skrzyżowania z drogą krajową nr 91 (Toruń-Chełmno) i kończą nieopodal Nowej Chełmży. Wszystkie zakładają też budowę wiaduktu i węzła drogowego na wysokości istniejącej linii kolejowej oraz drogi gminnej, co zapewni dojazd z obwodnicy do cukrowni. W ocenie wykonawcy wszystkie połączenia obwodnicy z innymi drogami powinny otrzymać formę skrzyżowań z ruchem okrężnym.

Obwodnica Chełmży. W grze są trzy warianty

Wariant 1 (na mapie kolor granatowy) ma długość 8,1 km – w nim trasa omija Chełmżę największym łukiem. Zaczyna się rondem w Kończewicach na połączeniu ze starym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 551 i przebiega na północ od jeziora Archidiakonka, a od strony północnej omija szereg zabudowań i działek położonych wokół ulicy Trakt. W Nowej Chełmży z istniejącą drogą wojewódzką nr 551 obwodnica połączyłaby się na wysokości cmentarza.

Wariant 2 (żółty) jest najdłuższy i ma długość 8,6 km. Pokrywa się w większości z wariantem pierwszym, ale wyjątek stanowią dwa fragmenty drogi – pierwszą zmianą jest korekta przebiegu w rejonie miejscowości Buczek, gdzie trasa jest odsunięta bardziej na zachód; drugą istotną różnicą jest wydłużenie obwodnicy do miejscowości Pluskowęsy.


DOWIEDZ SIĘ TAKŻE: Wykonawca projektu obwodnicy Tucholi wybrany. To będzie wielka inwestycja


Wariant 3 (błękitny) o długości niespełna 7 kilometrów przebiega bliżej centrum Chełmży. Zakłada on między innymi budowę wiaduktów niezbędnych do przejścia nad ulicami Chełmińskie Przedmieście oraz Trakt po południowej stronie jeziora Archidiakonka.

Ten wariant wiązałby się także z budową wiaduktu w rejonie ulicy Górnej. Dobudowane zostałyby łącznice i ronda umożliwiające połączenie obwodnicy z Przedmieściem Chełmińskim oraz ulicą Górną. Trasa łączyłaby się z drogą wojewódzką nr 551 również w Nowej Chełmży (6,4km) lub opcjonalnie w Pluskowęsach (6,9km) – wyjaśnia Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Umowa na koncepcję obwodnicy Chełmży wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej została podpisana w ubiegłym roku. Wykonawcą została firma Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy; koszt zadania to 841 tysięcy złotych.