Strategiczny most Fordoński czeka na sąsiada. Co z obietnicą budowy drugiej przeprawy?
Dodano: 29.04.2024 | 10:06Na zdjęciu: Czy rząd - z uwagi na znaczenie obronne - przyspieszy budowę mostu Fordońskiego?
Fot. Szymon Fiałkowski
Przed 15 października przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości zapowiadali powstanie nowej przeprawy drogowej obok obecnego mostu Fordońskiego. Po 15 października władzę przejęła Koalicja Obywatelska wraz z Lewicą i Trzecią Drogą – jej przedstawiciele zgodnie deklarują realizację obietnicy poprzedniej ekipy, także ze względów obronnych. Czy za deklaracjami idą konkrety?
Tuż przed wyborami parlamentarnymi ówczesny szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk – stojąc przy 70-letniej konstrukcji w towarzystwie ministra Łukasza Schreibera i posła Piotra Króla – obiecywał, że w najbliższych latach most Fordoński zyska sąsiada. – Powstanie tutaj nowa przeprawa mostowa, która spełni oczekiwania. Z ekonomicznego i inżynierskiego punktu widzenia ta inwestycja jest niezbędna – podkreślał minister. Apelował też, by nie łączyć tej decyzji z nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi. – Informacje były przygotowane dużo wcześniej, ale dopiero teraz jest okazja, by o nich mówić – przekonywał.
Obietnica Adamczyka nie była pierwszą deklaracją związaną z likwidacją „wąskiego gardła” na trasie z Fordonu do Torunia. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła analizy, wedle których w grę wchodziły trzy warianty inwestycji. Dwa zakładały remont starej przeprawy, a trzeci – budowę nowego mostu obok istniejącego.
10 dni po fordońskiej konferencji polityków PiS ich formacja utraciła władzę. Czy to znak, że przedwyborcze opowieści Adamczyka okazały się płonne? Nowy rząd i politycy Koalicji Obywatelskiej deklarują bowiem kontynuację przymiarek do budowy drugiego obiektu w Fordonie. Inwestycja – wraz z rozbudową „osiemdziesiątki” do przekroju 2×2 na odcinku od granicy Bydgoszczy do węzła Czarnowo i realizacją mostu między Czarnowem a Solcem Kujawskim – znalazła się bowiem na liście 26 priorytetów marszałka Piotra Całbeckiego, które poparli także lokalni parlamentarzyści.
Temat przeprawy nad Wisłą pojawił się także podczas kampanii samorządowej. Podczas konferencji w Starym Fordonie prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski wspomniał o planach budowy nowego obiektu. – Trwają uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Polskimi Liniami Kolejowymi. Wiemy, że ten most w dzisiejszych czasach ma też znaczenie strategiczne związane z obronnością – mógłby by być łatwym celem. Nowy obiekt byłby wpięty w ulicę Kasztelańską i dalej rozprowadzał ruch z ominięciem Starego Fordonu. Prowadzone są analizy – przypomnę, że pan marszałek deklaruje realizację tramwaju Bydgoszcz – Toruń. To bardzo trudny projekt, ale jeżeli byłaby taka wola to każdy z nas się pod tym podpisze – dodał Bruski.
W marcu o aktualny stan przygotowań do kluczowej dla Bydgoszczy i regionu inwestycji drogowej zapytał jeden z uczestników październikowej konferencji – poseł Łukasz Schreiber. – W ubiegłym roku minister Andrzej Adamczyk zadeklarował budowę nowego mostu na Wiśle w Fordonie – obok obecnej przeprawy. Spotkało się to z uznaniem mieszkańców Bydgoszczy, gdyż jest to inwestycja wyczekiwana i konieczna – zaczął lokalny parlamentarzysta. Sprawa była przedmiotem analiz GDDKiA, dlatego skierował trzy pytania do ministra infrastruktury:
1. Na jakim etapie jest projekt? Kiedy inwestycja jest planowana?
2. Kiedy będzie można skorzystać z nowego mostu?
3. Kiedy planowany jest remont dotychczasowej przeprawy?
W odpowiedzi (przekazanej mediom za pośrednictwem bliskiego współpracownika posła Schreibera, czyli Jarosława Wenderlicha) sekretarz stanu w MI Paweł Gancarz stwierdził, że resort wraz z GDDKiA „prowadzi wielotorowe działania mające na celu ciągły, wielokierunkowy rozwój infrastruktury sieci drogowej”. Konkrety zaczynają padać dopiero w trzecim akapicie pisma. Przedstawiciel ministerstwa zaznacza, że około 25% kilometrowej przeprawy znajduje się w granicach administracyjnych Bydgoszczy – miasta na prawach powiatu, do którego należy utrzymanie tego fragmentu, w tym ponoszenie kosztów remontów czy budowy.
– Rozważane są różne działania na moście – remont czy budowa nowego obiektu. Należy jednak pamiętać o skomplikowanej stronie formalnej przedsięwzięcia związanej z tym, że jego interesariuszami docelowo mogą być 4 podmioty (GDDKiA, Prezydent Miasta Bydgoszczy, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, PKP PLK S.A.), w związku z powyższym przed rozpoczęciem ewentualnej realizacji przedmiotowej inwestycji koniecznym jest podjęcie wspólnych działań w kwestii m.in. wzajemnych zobowiązań stron w niniejszym przedsięwzięciu – odpowiada Gancarz.
Z dokumentu wynika również, że w grudniu 2023 roku odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele wszystkich zaangażowanych podmiotów. –Ustalono, że zaproszone strony wyrażą swoje stanowisko oraz oczekiwania związane z przeprawą mostową w Fordonie na piśmie – uzupełnił sekretarz. I to na tyle z konkretów – po kilku miesiącach od zapowiedzi budowy drugiej konstrukcji trudno mówić o przyspieszeniu prac, choć analizy wariantów wydają się niezbędne m.in. z uwagi na forsowanie przez marszałka tramwaju metropolitarnego czy planowane przejęcie starego mostu przez samorząd województwa, który musiałby ponieść milionowe koszty jego remontu.
Podkreślane przez prezydenta Bruskiego znaczenie strategiczne mogłoby jednak pomóc w realizacji przeprawy. W rozporządzeniu Rady Ministrów z 2023 roku ws. warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach podkreślono, że MI wraz z MON opracowują plany zamierzeń rzeczowo-finansowych i organizacyjnych zapewniające realizację zadań przez transport oraz utrzymanie infrastruktury transportowej na potrzeby obronne państwa.
W bydgoskim przypadku istotny jest paragraf 19 dokumentu, w którym zapisano, że przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa obejmuje m.in. przygotowanie do budowy dublujących mostów drogowych w rejonach ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej czy przygotowanie planistyczno-organizacyjne do budowy tych konstrukcji. Z uwagi na podkreślane w rozporządzeniu znaczenie linii kolejowych, nowy most Fordoński – co pokazała II wojna światowa – powinien zostać rozbudowany. Czy bydgoscy politycy wykorzystają rozporządzenie w celu szybkiego zapewnienia środków na ważną inwestycję?
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024