Budowa portu multimodalnego w Emilianowie zagrożona? Bydgoscy politycy apelują o pieniądze
Dodano: 06.06.2024 | 21:04Na zdjęciu: Jarosław Wenderlich, Kosma Złotowski i Paweł Bokiej apelują do ministra rolnictwa o środki na dalszą działalność spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo.
Fot. Szymon Fiałkowski
Czy budowa portu intermodalnego w Emilianowie zostanie zatrzymana? Spółka odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji nie ma już środków na prowadzenie działalności. Politycy PiS – europoseł Kosma Złotowski, radny sejmiku województwa Jarosław Wenderlich i przewodniczący klubu radnych Bydgoskiej Prawicy Paweł Bokiej – skierowali list do ministra rolnictwa Czesława Siekierskiego z prośbą o znalezienie pieniędzy i kontynuację zamierzenia niezwykle istotnego dla bydgoskiej gospodarki.
Od kilku lat bydgoscy społecznicy i politycy – zgodnie i ponad podziałami – walczą o realizację portu multimodalnego w Emilianowie. Ma on powstać w rejonie obecnej stacji kolejowej i drogi ekspresowej S10. Inwestycja pozwoli na przeładunek, a zarazem sprawniejszy przewóz towarów pomiędzy portami w Gdańsku i Gdyni (a także z innymi portami nadbałtyckimi i europejskimi) a południem Polski.
Przygotowania do budowy terminalu są zaawansowane – udało się osiągnąć gotowość do wstępnego aplikowania o środki unijne, a także ustalono, że kontenery będą obsługiwane za pomocą dwóch suwnic szynowych. W ostatnich dniach pojawiły się jednak sygnały, że inwestycja może zostać wyhamowana. O powodach tego stanu rzeczy mówili w czwartek (6 czerwca) politycy Prawa i Sprawiedliwości. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej przy bydgoskim oddziale Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (to on jest głównym udziałowcem spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo) radny sejmiku Jarosław Wenderlich podał, że spółka nie ma środków na dalsze prowadzenie działalności.
CZYTAJ RÓWNIEŻ WYWIAD Z NORBERTEM PIETRYKOWSKIM: W Parlamencie Europejskim zająłbym się ochroną zdrowia i żeglugą śródlądową
– Mówi się, że wystarczą one do końca lipca. Pojawiły się nawet głosy o likwidacji spółki. My zdecydowanie sprzeciwiamy się takim zamierzeniom – podkreślił Wenderlich. Argumentem za realizacją portu to m.in. zwiększenie miejsc pracy w powiecie bydgoskim. Radnemu wtórował europoseł Kosma Złotowski, który jest wojewódzką „jedynką” PiS w niedzielnych wyborach do Parlamentu Europejskiego.
– Parlament Europejski pozytywnie zaopiniował moją poprawkę, by wpisać Bydgoszcz jako węzeł sieci bazowej TEN-T; jednym z argumentów był port w Emilianowie. Jednak podczas trilogów, w których brał udział już nowy rząd, nie naciskał na Komisję Europejską i poprawka ostatecznie została odrzucona – mówił polityk. Zarzucił też rządowi Donalda Tuska „zwijanie Polski”.
Radny Paweł Bokiej „uznał za swój obowiązek” wsparcie dla swoich kolegów z partii i wraz z nimi podpisał list do ministra rolnictwa Czesława Siekierskiego, w którym znajduje się apel o znalezienie środków na dalsze funkcjonowanie spółki odpowiedzialnej za wielką inwestycję. – Dodam, że jej udziałowcem jest również miasto Bydgoszcz poprzez spółkę Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny – zaznaczył. Nadał też apelowi „szerszy kontekst”.
– Na najbliższej sesji rady miasta zaproponuje podobną treść apelu, tak by podpisał się pod nim każdy radny, niezależnie od reprezentowanej opcji politycznej. Dotychczas w temacie Emilianowa wszyscy szliśmy w jednym kierunku. Myślę, że jest to temat, który powinien łączyć nas wszystkich i wierzę, że wszyscy radni poprą apel do pana ministra o środki na dalsze działanie spółki – oświadczył przewodniczący klubu radnych Bydgoskiej Prawicy.
A co stanie się w wypadku odmownej odpowiedzi ministra rolnictwa? Chęć partycypacji w kosztach przygotowań do budowy terminalu wyrażał urząd marszałkowski. – Pytałem o to marszałka województwa Piotra Całbeckiego; ten zadeklarował, że spółka otrzyma wsparcie, jeżeli doszłoby do sytuacji, w której KOWR nie będzie chciał jej finansować. W pierwszej kolejności apelujemy jednak do ministra – zaznaczył Jarosław Wenderlich.
Warto dodać, że zastępcą dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa jest były poseł, a obecnie bydgoski radny Jan Szopiński. Do tej pory aktywnie wspierał on realizację inwestycji.
- Niebezpiecznie na DK10 Bydgoszcz – Toruń. Zobacz to nagranie! - 4 lipca 2024
- Cztery oferty na kładkę rowerową przy Fordońskiej. Znamy szczegóły - 4 lipca 2024
- 600-lecie Fordonu. W sobotę wielkie świętowanie [PROGRAM] - 4 lipca 2024
Znalezienie pieniędzy,dla was komuniści z prawej strony, to chyba żaden problem. W drukowaniu pieniędzy bez pokrycia i tym samym niszczeniu wartości polskiej waluty, jesteście bardzo doświadczeni…Okradanie Polaków na hiper inflację macie wyćwiczone…
Złodzieje w białych rękawiczkach
czy naprawde jakis idiota kiedykolwiek wierzyl w to, ze Torun pozwoli na budowe tego czegos kolo Bydgoszczy ? czy naprawde tacy frajerzy jeszcze istnieja ???
Lepiej się postarajcie, niż do tej pory, bo trzoda chlewna z Toruniewa z antybydgoską wścieklizną już nie msię doczekać niepowodzenia w tej sprawie! Gdyby bydgoscy politycy nie byli takimi ciotami, to B-szcz miałaby autostradę A1 poprowadzoną jak należy, czyli łącząca największe metropolia PL od Trójmiasta/Portow via B-szcz-Poznań-Wrocław. A tak socjopaci z Rydzykowa wydymali nas i doprowadzili do bezsensownego przebiegu A1 poprzez >300 km lasów, pól i nieużytków z Trójmiasta do Łodzi, żeby prowincjonalny toruński piernikograjdoł znalazł się bez sensu na trasie i był nieco większym odbytem, niż jest w rzeczywistości w oczach tamtejszych megalomanow bez pokrycia! I teraz oni tylko… Czytaj więcej »
Dałem szansę 3 drodze ale mnie zawiedli i na złość POPiSowi zagłosuję na Konfederację. Ktoś musi zrobić porządek z tym zielonym ładem i wymysłami, które nas tyle kosztują. Mieli skończyć z tym rozdawnictwem i socjalem to nam prąd i gaz podnoszą. A teraz co to ma być wybraliśmy ich na posłów a oni sobie uciekają do Brukseli. Mieli się zająć Polską a EURO im zaświeciło w oczach. PiSowcy to samo kradli na potęgę i podpisali zielony ład a teraz głupów rżną. Skandal
Bydgoska prawica apeluje, ciekawe, nie potrafiliście zbudować portu przez ostatnich 8 lat waszych rządów?