Wielka modernizacja linii Maksymilianowo – Trójmiasto. Poszukiwany jest ostatni wykonawca
Dodano: 06.10.2025 | 12:31Na zdjęciu: Stacja Lipowa Tucholska przejdzie metamorfozę.
Fot. Szymon Danielek/PKP PLK
Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. Postępowanie obejmuje fragment między Lipową Tucholską a Kościerzyną, w toku jest również wybór wykonawcy prac na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Maksymilianowo – Wierzchucin. Rozpoczyna się także warta miliard złotych modernizacja stacji Maksymilianowo.
Modernizacja linii kolejowej nr 201 to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe S.A. – Nie tylko podniesie jakość podróżowania koleją między woj. kujawsko – pomorskim a Pomorzem, ale także dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz ich elektryfikacji zapewni sprawny transport towarów do i z portu morskiego w Gdyni – uzasadnia spółka.
Prace na historycznej magistrali węglowej na odcinku Maksymilianowo – Gdynia trwają od 2021 r., kiedy rozpoczęły się prace na liniach stycznych: na tzw. bajpasie kartuskim (linie kolejowe nr 229 i 234) oraz trasie Glincz – Kartuzy (LK 229). Od ubiegłego roku trwają zaawansowane prace na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z LK 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (w tym elektryfikacja LK 229 Glincz – Kartuzy).
– W tym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych planujemy w 2031 r., a w 2032 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia – zapewniają pracownicy Polskich Linii Kolejowej. Niespełna miesiąc temu podpisali oni umowę z firmą Strabag na największą inwestycję kolejową realizowaną pod Bydgoszczą w ciągu ostatnich lat: przebudowę stacji Maksymilianowo.
CZYTAJ WIĘCEJ: Kolejowa rewolucja w Maksymilianowie. Szczegóły inwestycji za miliard złotych
PLK informuje, że od czerwca trwa przetarg na modernizację linii nr 201 pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem. Od 18 września trwa również postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii nr 201 Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Prace obejmą przebudowę 27 km istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. – Łatwiejsze będzie wsiadanie do pociągów z nowych peronów na stacjach i przystankach Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska. Konstrukcje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – czytamy w komunikacie zarządcy narodowej sieci kolejowej.
Z uwagi na zakres inwestycji, w czterech lokalizacjach (Wierzchucin – dwa obiekty, Lipowa oraz droga powiatowa Tleń – Tuchola) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe. Na dziewięciu innych przejazdach zabudowane zostaną nowe urządzenia – rogatki i sygnalizatory świetlne. Zamontowane zostaną też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Budowa lub przebudowa obejmie także 19 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów, przepustów i przejść pod torami.
Realizacja zadania pod nazwą „Odcinek 3 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz na odc. Maksymilianowo – Wierzchucin (w zakresie zabudowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego) przewidziana jest w latach 2026 – 2029.
Ostatni przetarg na modernizację linii 201 ogłoszony. Odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna będzie gotowy w 2029 roku
W poniedziałek, 6 października PLK poinformowały o ogłoszeniu postępowania na modernizację ostatniego odcinka linii nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. – Na odcinku około 40 km przebudujemy istniejący i zbudujemy drugi tor. Trasa zostanie zelektryfikowana. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch, Podleś. Powstanie również nowy przystanek Szenajda (gm. Kościerzyna), który zwiększy dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego – przekazuje spółka.
Modernizacja uwzględni połączenia linii nr 201 z linią nr 203 Tczew – Kostrzyn za pomocą nowych łącznic Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg, których budowa planowana jest w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Bezpieczne i sprawne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie komputerowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.
Tak jak w przypadku pozostałych etapów przebudowy „węglówki” na przejazdach zamontowane zostaną nowe rogatki i sygnalizatory; odnowione zostaną także mosty, wiadukty i przepusty. Podpisanie umowy z wykonawcą zadania planowane jest w III kwartale 2026 r., a zakończenie robót na całym odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna przewidziano do końca 2029 r.
- Zobacz zdjęcia z budowy S10 Bydgoszcz – Toruń! Co z odcinkiem 4? - 7 października 2025
- Druga próba. ZDMiKP szuka firmy, która zbada bydgoską komunikację i przygotuje recepty na jej uzdrowienie - 6 października 2025
- Wielka modernizacja linii Maksymilianowo – Trójmiasto. Poszukiwany jest ostatni wykonawca - 6 października 2025