Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Koniec roweru miejskiego w dotychczasowym kształcie. Czas na rewolucję

Dodano: 25.10.2025 | 11:45

Na zdjęciu: Po 10 latach system roweru miejskiego w Bydgoszczy przejdzie rewolucję.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Po dekadzie od uruchomienia, Bydgoski Rower Aglomeracyjny czeka wielka zmiana. System, który w ostatnich latach stracił początkową popularność, będzie składał się z jednośladów napędzanych siłą ludzkich mięśni, ale też wspomaganych elektrycznie; nie będzie też już konieczności wypinania ich ze stacji. 

Rower miejski wpisał się trwale w krajobraz Bydgoszczy. Na początku cieszył się olbrzymią popularnością, o czym świadczy rekordowy pierwszy sezon jego funkcjonowania. W 2015 roku rowery wypożyczono aż 396 099 razy, a w systemie zarejestrowanych było ponad 52 tys. użytkowników. Z czasem tracił jednak na znaczeniu: użytkownicy skarżyli się na trudności z wpięciem i wypięciem jednośladów, co czasem powodowało naliczanie kar przez operatora; ponadto z roku na rok stan miejskich bicykli był coraz gorszy.

W tym sezonie w systemie BRA zarejestrowanych jest już tylko osiem tysięcy użytkowników. Obejmuje on 62 samoobsługowe stacje. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Do końca września rowery miejskie były wypożyczane ponad 17 tysięcy razy.

CZYTAJ TAKŻE: Druga próba. ZDMiKP szuka firmy, która zbada bydgoską komunikację i przygotuje recepty na jej uzdrowienie

Po dyskusjach ze środowiskiem rowerowym miasto zdecydowało się na spore zmiany w funkcjonowaniu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Drogowcy ogłosili przetarg, w którym wybiorą nowego operatora Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Będzie on odpowiedzialny za obsługę systemu w latach 2026-2029.

Zamówienie podstawowe obejmuje 70 stacji rowerowych i 560 rowerów standardowych oraz 140 ze wspomaganiem elektrycznym. Istnieje możliwość jego rozszerzenie o opcję, czyli 30 dodatkowych stacji, 100 rowerów standardowych oraz 50 elektrycznych. Przetarg zakłada również możliwość współpracy z chętnymi gminami sąsiednimi – wyjaśnia Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Maksymalna odległość „totemów” BRA od Bydgoszczy to 20 km.

Bydgoski rower miejski po nowemu

Nowe rowery będą wyposażone w nadajnik GPS oraz mechanizm blokowania, dzięki czemu nie będzie już konieczności wypinania ich ze stacji, a wypożyczenie będzie umożliwiała aplikacja. – Wstępnie szacujemy, że wdrożenie i funkcjonowanie nowego Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego będzie kosztowało od 4 do 5 miliona złotych rocznie. Umowa ma zostać podpisana na cztery lata. Dzięki temu miasto, zamiast kupować rowery i infrastrukturę, nabędzie prawo do korzystania z nich według własnych potrzeb bez ponoszenia kosztów konserwacji, przechowywania i parkowania roweru – dodaje rzeczniczka.

Zamówienie podstawowe przewiduje uruchomienie stacji na Osowej Górze (Kolbego/Rekinowa, Kolbego/Dolna Waleniowa, Grunwaldzka/Kolbego, Kruszyńska/Skośna), a także przy skrzyżowaniach: Kamienna/Gdańska, Wojska Polskiego z Baczyńskiego, Staszica z Kopernika, Grunwaldzkiej z Kraszewskiego, Andersa z Gieryna, Kragujewca z Dunikowskiego i Waryńskiego z 16 Pułku.

ZDMiKP chce, by operator dokonywał naprawy uszkodzonych rowerów w przeciągu 12 godzin po zgłoszeniu istotnych usterek, a w przeciągu 48 godzin dla mniej istotnych. Zamawiający określił też podstawową taryfę opłat za korzystanie przez użytkowników z systemu.

Rower standardowy:

  • od 0 do 20 minuty – 0 zł
  • od 21 do 60 minuty – 1 zł
  • od 61 do 120 minuty – 4 zł
  • od 121 do 180 minuty – 6 zł
  • Każda następna godzina – 7 zł
  • Zwrot roweru poza stacją – 10 zł
  • Taryfa turystyczna 8h (abonament do wykorzystania w ciągu 8 godzin) – 16 zł,
  • Taryfa turystyczna 12h (abonament do wykorzystania w ciągu 12 godzin) – 19 zł,
  • Taryfa turystyczna 24h (abonament do wykorzystania w ciągu 24 godzin) – 29 zł,
  • Abonament na 1 miesiąc – 30 zł,
  • Abonament na 3 miesiące – 75 zł,
  • Abonament na 6 miesięcy – 140 zł,
  • Abonament na 12 miesięcy – 250 zł.

Każdy abonament to 90 darmowych minut dziennie. W abonamentach nie wlicza się miesięcy nieaktywnych (listopad – luty).

Rower ze wspomaganiem elektrycznym:

  • 0,49 zł – opłata za każdą rozpoczętą minutę
  • Zwrot roweru poza stacją – 10 zł
  • Taryfa turystyczna 8h (abonament do wykorzystania w ciągu 8 godzin) – 48 zł,
  • Taryfa turystyczna 12h (abonament do wykorzystania w ciągu 12 godzin) – 57 zł,
  • Taryfa turystyczna 24h (abonament do wykorzystania w ciągu 24 godzin) – 87 zł,
  • Abonament na 1 miesiąc – 100 zł,
  • Abonament na 3 miesiące – 250 zł,
  • Abonament na 6 miesięcy – 450 zł,
  • Abonament na 12 miesięcy – 700 zł.

Każdy abonament to 1000 km darmowych miesięcznie. W abonamentach nie wlicza się miesięcy nieaktywnych (listopad – luty).

 – Wskazane kwoty to kwoty maksymalne. Wykonawca może stosować okresowo bądź stale kwoty niższe. Poza tym zamawiający dopuszcza możliwość stosowania innych taryf, np. innych abonamentowych, zróżnicowanych w różnych dniach tygodnia – dzień weekendowy, dzień powszedni itd. (w uzgodnieniu z zamawiającym) – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia. Opłata inicjacyjna ma wynosi 10 złotych i jest przeznaczona na pokrycie pierwszych wypożyczeń roweru przez użytkownika; niewykorzystana opłata inicjalna będzie podlegała zwrotowi. ZDMiKP oczekuje, aby wypożyczenie roweru przez użytkownika mogło nastąpić przy minimalnym poziomie środków na koncie, tj. 5 zł.

Oferty w przetargu na nowy rower miejski w Bydgoszczy mamy poznać pod koniec listopada.

Błażej Bembnista