Bydgoszcz
11C
Słonecznie
82% wilgotność
Wiatr: 7km/h W
H 12 • L 11
17C
Sob
18C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
14C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaAutobusy nowego-starego przewoźnika wyjadą na ulice Bydgoszczy? Znamy oferty w przetargu wartym ponad 260 milionów złotych
10.08.2021 | 15:08

Autobusy nowego-starego przewoźnika wyjadą na ulice Bydgoszczy? Znamy oferty w przetargu wartym ponad 260 milionów złotych

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Przetargiem ZDMiKP na przewozy autobusowe w latach 2023-2031 jest objęta między innymi linia nr 73 kursująca z pętli na Kapuściskach na osiedle Eskulapa.

Fot. Szymon Fiałkowski

Czterech przewoźników złożyło oferty w przetargu na obsługę jedenastu miejskich linii autobusowych w latach 2023-2031. O kontrakt warty łącznie ponad 260 milionów złotych walczą zarówno obecni, byli, jak i nowi wykonawcy.

Wożeniem bydgoszczan na liniach nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 oraz 85 od stycznia 2023 do końca grudnia 2031 roku zainteresowani są: Mobilis, PKS-y z Grodziska Mazowieckiego i Gostynina (wspólnie), bydgoskie MZK oraz spółki z grupy Irex. Kolejność jest nieprzypadkowa, bo to Mobilis złożył najniższą ofertę (należało podać wartość usługi za cały rok 2023). Opiewa ona na nieco ponad 26 milionów złotych. Kolejna jest oferta konsorcjum z województwa mazowieckiego, które oczekuje ponad 29,6 mln zł. MZK Bydgoszcz przedstawiły propozycję za przeszło 31,5 mln zł, a Irex – za ponad 33 mln zł.


OFERTY W PRZETARGU ZDMIKP NA OBSŁUGĘ 11 LINII AUTOBUSOWYCH
(kwota łączna oraz stawki za wozokilometr z podziałem na autobusy przegubowe i krótkie)

Mobilis – 26,07 mln złotych (7,33 zł i 6,25 zł za 1 wzkm)
PKS Grodzisk Mazowiecki i PKS Gostynin – 29,6 mln zł (8,06 zł i 7,33 zł)
MZK Bydgoszcz – 31,6 mln zł (8,97 zł i 7,50 zł)
Irex / Meteor – 33,11 mln zł (9,27 zł i 7,97 zł)


Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przetarg ogłosił na początku czerwca. Ale termin otwarcia ofert – pierwotnie wyznaczony na 28 czerwca – kilkakrotnie przekładano. Jednym z powodów było odwołanie od zapisów postępowania złożone do Krajowej Izby Odwoławczej przez wspomniany Mobilis, który w przeszłości obsługiwał w Bydgoszczy linię nr 69 (charakterystyczne żółte autobusy).

Kancelaria reprezentująca przewoźnika podnosiła, że wyznaczając pierwszą waloryzację wartości usługi dopiero na początek 2024 roku (rok od rozpoczęcia przewozów) ZDMiKP przerzuca na wykonawcę pełne ryzyko za zmiany w gospodarce (chodzi o wysokość wynagrodzeń czy ceny paliwa). Prawnicy podkreślali też, że część nieprawidłowości, które drogowcy mogą wskazać u przewoźnika, została wyłączona z katalogu kar umownych. A to – zdaniem reprezentantów Mobilisu – byłoby ominięciem zapisów ustawy o zamówieniach publicznych i przyczyniło się de facto do zwiększenia limitu kar (ponad ustalony w umowie maksymalnie 20-procentowy ich wymiar w stosunku do wartości umowy, czyli do ok. 50 mln zł). Prawnicy chcieli też, aby zabezpieczenie właściwego wykonania umowy (ok. 5 mln zł) wykonawca wniósł nie przed podpisaniem kontraktu, ale dopiero pod koniec 2022 roku. Większość tych postulatów (wyłączając ostatni) ZDMiKP uwzględnił.




Umowa na przewozy w ramach jedenastu linii autobusowych w Bydgoszczy zakłada, że na ulice od początku 2023 roku wyjedzie 45 fabrycznie nowych autobusów. W tym gronie będzie dziewiętnaście pojazdów przegubowych, które będą kursowały na liniach nr 53 (Łukasiewicza – Dworzec Błonie), 56 (Belma – Glinki BFM) oraz najdłuższej w mieście, liczącej ponad 22 kilometry, linii nr 69 (Błonie – Osiedle Tatrzańskie). Na tej ostatniej autobusy mają pokonywać rocznie aż 850 tysięcy kilometrów, dziennie (w dni powszednie) – ponad 2500 km. Pozostałe linie będą obsługiwane przez krótsze, 12-metrowe autobusy.

Jak zapowiada rzecznik ZDMiKP Tomasz Okoński, wszystkie oferty zostaną teraz „dokładnie sprawdzone”. – Następnie ogłoszona zostanie oferta najkorzystniejsza – dodaje. Umowa z przewoźnikiem powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku. Warto wspomnieć, że – zakładając budżet drogowców (ok. 261,4 mln zł na dziewięć lat) – w tym limicie mieści się aktualnie tylko najtańsza z ofert (Mobilisu).

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
pierdzący
pierdzący
1 miesiąc temu

Najtańsze są firmy, które nawet blaszaka w Bydgoszczy nie mają. Jak ZDMiKP zabezpiecza interes spółki miejskiej? Synalek Bruskiego maczał palce w sprzedaży zajezdni na Szajnochy, więc teraz chcą przepierdolić teren na Inowrocławskiej?
Patrząc na kwotę oraz fakt, że w europie wschodniej minimum 10% to łapówki, kolekcja harlejów i mieszkań w apartamentach co niektórym znacznie się powiększy.

Sprzedawca jaj
Sprzedawca jaj
1 miesiąc temu

Ustawka grubymi nićmi szyta

jan
jan
1 miesiąc temu

Juz kiedys jezdzil Mobilis. Jezdzilem autobusem ze Wzgórza do Fordonu bo tam pracowalem.
Nic zlego nie moge powiedziec. Autobusy zawsze na czas, czyste i punktualne.

Marek
Marek
1 miesiąc temu

Ciekawe czy prokuratura się tym zajmie i innymi sprawami Bruskiego

Adam
1 miesiąc temu

Już wszyscy zapomnieli jak mobile wywiązywał się z poprzedniego kontraktu, więc przypomnę. Przez prawie rok zamiast fabrycznie nowych autobusów jeździły odkupione z MZK Ikarusy, a potem jakieś sztrucle przywiezione chyba z Niemiec kopcące jeszcze bardziej niż Ikarusy. Zaś od połowy kontraktu tzw. frytki były już w tak kiepskim stanie że na słuch wiedziałem że 69 podjeżdża bo tak tuleje w zawieszeniu tłukły. Nie zapominajmy o tym ile dowodów rejestracyjnych ITD zatrzymało.
O zajezdnię bym się nie martwił bo ani KDD/Irex ani Mobilis nie mieli ale coś znaleźli .

Marek
Marek
1 miesiąc temu

Niby prezydent jest właścicielem spółki miejskiej mzk I jak to się ma ze nie wspiera tylko najtańszy wygrywa ehhh Brak słów

zzzz
zzzz
1 miesiąc temu

No cóż, mam nadzieję, że nie Irex. Oni mają zdezelowane autobusy z widoczną rdzą, a kierowcy jeżdżą tak, że w ciemno można poznać czy się jedzie z Irex czy bezpośrednio z MPK. Jakby worki z ziemniakami wozili a ni ludzi, gazowanie, hamowanie mocne itd.

Shizo
Shizo
16 dni temu

MZK przynosi regularne straty (Covid19, brak podwyżek cen biletów, podwyżki dla pracowników) tymczasem w przetargu oferuje się tylko 25% lini. Dlaczego mieszkańcy Bydgoszczy maja dopłacać do interesu MZK i Panu Bruskiemu? To jest dobre gospodarowanie miastem? Jeszcze żeby w tym MZK jeździły jakieś ekologiczne elektryczne pojazdy a tu diesle….

Powiązane treści