Bydgoszcz
1C
Lekkie opady śniegu
80% wilgotność
Wiatr: 3km/h S
H 2 • L 1
1C
Pt
2C
Sob
4C
Nd
5C
Pon
4C
Wt
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaAutor głośnej książki o zapaści polskiej kolei przyjedzie do Bydgoszczy
ksiazka okladka FB
02.12.2019 | 12:27

Autor głośnej książki o zapaści polskiej kolei przyjedzie do Bydgoszczy

Na zdjęciu: Na spotkaniu będzie można nabyć głośną książkę Karola Trammera "Ostre cięcie".

Fot. mat. prasowe

Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz oraz Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy zapraszają na spotkanie autorskie z Karolem Trammerem, autorem książki „OSTRE CIĘCIE. Jak niszczono polską kolej”.

Karol Trammer to twórca i redaktor naczelny pisma „Z biegiem szyn”. Jego teksty i komentarze na temat transportu publicznego ukazywały się na łamach m.in. „Techniki Transportu Szynowego”, „Świata Kolei”, „Nowego Obywatela”, „Gazety Wyborczej”, „Dziennika Gazety Prawnej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Tygodnika Przegląd”, „Wspólnoty” oraz biuletynu Biura Analiz Sejmowych „Infos”. W tym roku, nakładem wydawnictwa Krytyki Politycznej wydał głośną książkę. „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej”.

Zobacz również:

Tramwaje na Górnym Tarasie już w niedzielę. Będą darmowe linie specjalne

Książka opisuje zapaść polskiej kolei, która rozpoczęła się już w schyłkowym okresie PRL, a jej kulminacja nastąpiła w okresie III Rzeczpospolitej. Likwidacja tysięcy kilometrów linii – a wraz z nimi połączeń sprawiła, że dziś polskimi kolejami w III RP wciąż jeździ mniej ludzi niż w PRL-u, a najnowszy tabor ma problem z osiągnięciem czasu przejazdów sprzed wojny. Nie pomogły wielkie reformy, miliardy z Unii na zrównoważony rozwój, rekordy prędkości nowoczesnych Pendolino.  Co się stało, że jest tak dobrze, skoro jest tak źle?

Trammer w swojej publikacji opisuje, że niszczenie polskiej kolei to nie tylko efekt propagandy kolejnych ministrów, dyrektorów i prezesów spółek kolejowych, ale również skutek celowej polityki polskich rządów, niezależnie od opcji politycznej. Polscy decydenci – wbrew światowym trendom i eksperckiej wiedzy – przyjęli sobie za cel likwidację „nierentownej” infrastruktury, odbierając całym miastom i miasteczkom ich „okno na świat”.

Czy zapaść polskiej kolei była niemożliwa do uniknięcia? W książce Trammer, ekspert w dziedzinie transportu publicznego, nie tylko opisuje kto i jak likwidował polską kolej, ale również wskazuje na polityczne mechanizmy, które sprawiły, że piękna katastrofa polskiego kolejnictwa stała się możliwa. Analizuje także przyczyny katastrof kolejowych, do których doszło w Szczekocinach, na stacji Baby czy w Korzybiu.

Już w środę, 11 grudnia bydgoszczanie będą mogli wziąć udział w spotkaniu z Karolem Trammerem. Odbędzie się ono o godz. 18:30 w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu – ul. Gdańska 5. Wstęp wolny! Organizatorami wydarzenia są Stowarzyszenie Samorządna Bydgoszcz i Społeczny Rzecznik Pieszych. Spotkanie odbędzie się także pod hasłem „Książka wraca do Współczesnej!” – gdyż obecna siedziba BCOPiW mieści się w pomieszczeniach dawnej księgarni.

Spotkanie autorskie z Trammerem będzie poświęcone przede wszystkim tematyce kolei lokalnych w regionie bydgosko-toruńskim i możliwości ich rozwoju. To Mirosław Pankowski z Samorządnej Bydgoszczy od kilku lat walczył o ulokowanie portu multimodalnego w Emilianowie. Ponadto, zabiega on o poparcie za utworzeniem linii przelotowej przez bydgoskie lotnisko i Park Przemysłowy oraz o stworzenie systemu kolei dojazdowej. Jednym z jej elementów jest postulowana od lat rewitalizacja linii kolejowej nr 356 z Bydgoszczy do Kcyni. Na ostatniej sesji rady miasta przyjęto apel do marszałka województwa o podjęcie działań na rzecz inwestycji w lokalne linie kolejowe. Poniżej przedstawiamy jego treść.

„W czerwcu, podczas spotkania samorządowców w Kcyni wicemarszałek województwa zapowiedział ogłoszenie we wrześniu przetargu na dokumentacje przedprojektową dla włączenia Kcyni do sieci kolejowej i skomunikowania jej z Bydgoszczą. Rada Miasta Bydgoszczy pragnie poprzeć starania samorządów z powiatów nakielskiego i wągrowieckiego zabiegających o tę inwestycją, dlatego apelujemy o potraktowanie priorytetowo rewitalizacji linii kolejowych nr 356 i 281.

Z uwagi na zgodę Komisji Europejskiej, aby część środków z tegorocznej perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego, dedykowaną na kolej, przeznaczyć na prace przedprojektowe, apelujemy również, aby z puli dla bieżącej perspektywy finansowej Unii Europejskiej opracować również dokumentacje dla budowy linii kolejowej z Trzcińca do Portu Lotniczego i Solca Kujawskiego, budowy linii kolejowej z Maksymilianowa do Koronowa oraz modernizacji linii kolejowej nr 241 na odcinku Koronowo – Tuchola”

Podczas spotkania będzie możliwość zakupu książki „Ostre cięcie” w atrakcyjnej cenie. MetropoliaBydgoska.PL objęła patronat medialny nad wydarzeniem.

logosy belka

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści