Bydgoszcz
16C
Słonecznie
36% wilgotność
Wiatr: 6km/h ENE
H 18 • L 15
16C
Sr
19C
Czw
24C
Pt
17C
Sob
13C
Nd
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaPrzejścia przy bydgoskich szkołach będą bezpieczniejsze? W planach azyle na Glinkach czy wyniesione „zebry” w Fordonie
bezpieczny pieszy Bydgoszcz
13.05.2022 | 15:13

Przejścia przy bydgoskich szkołach będą bezpieczniejsze? W planach azyle na Glinkach czy wyniesione „zebry” w Fordonie

Na zdjęciu: Wyniesione przejście dla pieszych zaplanowano m.in. na ulicy Fieldorfa-Nila, przy SP 66. Obok znajduje się istniejący od dawna próg zwalniający - na razie nie wiadomo, czy w ramach ewentualnej modernizacji zostanie on usunięty.

Fot. BB

Bydgoscy urzędnicy ubiegają się o dofinansowanie w ramach konkursu „Bezpieczny Pieszy”. Środki mają trafić na poprawę bezpieczeństwa na „zebrach” znajdujących się przy placówkach oświatowych. Jednym z miejsc, gdzie mają pojawić się wyniesione przejścia dla pieszych, jest fordońska ulica gen. Fieldorfa-Nila, przy której znajdują się aż trzy szkoły.

W ramach organizowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej konkursu „Bezpieczny pieszy – doposażenie przejść dla pieszych i doposażenie szkół w zakresie edukacji komunikacyjnej” gminy mogą otrzymać dofinansowanie unijne na projekty związane z poprawą bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg. Łączna pula środków wynosi 100 milionów złotych, lecz jeden samorząd lub samorządowa jednostka organizacyjna/osoba prawna może otrzymać maksymalnie 450 tysięcy złotych dofinansowania. Pieniądze mogą trafić na doposażenie przejść dla pieszych, budowę miasteczek rowerowych czy zakup symulatorów rowerów dla szkół.

Konkurs „Bezpieczny Pieszy” – lista bydgoskich projektów

Przygotowany przez bydgoski urzędników wniosek o środki w ramach konkursu „Bezpieczny Pieszy” zakłada doposażenie szkół w miasteczka rowerowe, a także zmiany na kilkunastu przejściach dla pieszych. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zakłada stworzenie azylu (czyli wyspy dla pieszych pomiędzy pasami ruchu) na dwóch „zebrach” na ulicy Glinki – przy skrzyżowaniu z ulicą bp. Kozala, w obrębie SP 60 oraz przy drukarni Abedik. Ponadto, drogowcy chcą przeznaczyć pieniądze z możliwej dotacji na wyniesienie następujących przejść dla pieszych:

  • ulica Sielska – dwa przejścia dla pieszych w obrębie szkoły podstawowej nr 27,
  • ulica Wielorybia 37-39 – przejście dla pieszych w obrębie ciągu pieszego prowadzącego do SP 64
  • ulica Graniczna – przejście dla pieszych przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3,
  • ulica Goszczyńskiego – przejście dla pieszych przy szkole podstawowej nr 63,
  • ulica Sandomierska – przejście dla pieszych przy Dydaktycznym Collegium Medicum w Bydgoszczy
  • ulica gen. Fieldorfa-Nila – trzy przejścia (przy skrzyżowaniu z ul. Igrzyskową – obok SP nr 17, w obrębie Zespołu Szkół nr 5 Mistrzostwa Sportowego oraz przy skrzyżowaniu z ul. Piórka, obok SP nr 66).

Wśród lokalizacji wybranych przez drogowców warto zwrócić uwagę na plany dotyczące przebiegającej przez fordońskie osiedla Przylesie i Bohaterów ulicy gen. Nila (dawniej Berlinga). Jak wskazujemy powyżej, mieszczą się przy niej aż trzy placówki oświatowe, a także przedszkole czy liczne punkty handlowo-usługowe. By poprawić bezpieczeństwo na tej ulicy, już kilkanaście lat temu w obrębie szkół zamontowano progi zwalniające.

Czy ewentualne wyniesienie trzech przejść – z czego m.in. to przy SP 66 znajduje się w pobliżu istniejącego „śpiącego policjanta” – sprawi, że dotychczasowe progi znikną? Jak przekazuje nam Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP, na etapie składania wniosków nie było konieczności wykonania projektów organizacji ruchu. – W związku z tym zostały wykonane tylko koncepcje obejmujące same przejścia (tak, aby umożliwić policzenie kosztów kwalifikowanych do wniosku), a nie została podjęta jeszcze decyzja odnośnie ewentualnej likwidacji progów – odpowiada Okoński. I przypomina, że w aktualizacji przepisów wykreślono zapis o konieczności zachowania odległości od 20 do 150 metrów między progami. – Obecnie istniejące spowalniacze nie są zatem w kolizji z ewentualnymi wyniesieniami przejść – przekazuje rzecznik prasowy zarządu dróg.

Okoński dodaje jednak, że decyzja odnośnie zakresu ewentualnej modernizacji ulicy Fieldorfa-Nila nie została jeszcze podjęta. Warto jednak zwrócić uwagę na jej stan – powstała w latach 80. droga umożliwiająca dojazd do kilku tysięcy bloków jest pełna łat, dziur i niedostosowanych do współczesnych wymogów przejść dla pieszych. Planowana inwestycja w bezpieczeństwo pieszych może zatem pozwolić na choć częściowy remont trasy łączącej Przylesie i Bohaterów.

Rzecznik prasowy ZDMiKP informuje, że termin rozstrzygnięcia konkursu „Bezpieczny Pieszy” mija we wrześniu. Wtedy dowiemy się, czy miasto Bydgoszcz zdobyło środki na azyle czy wyniesione „pasy” przy szkołach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kiedy remont zajezdni przy Toruńskiej? „Serce” bydgoskiej sieci tramwajowej czeka na decyzję rządu

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments