Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Znamy terminy kolejnych etapów prac

Dodano: 25.01.2022 | 11:23

Na zdjęciu: Przy nowych przeprawach - tramwajowej i drogowej - w ciągu Kazimierza Wielkiego zakończone zostały palowania pod podpory.

Fot. ZDMiKP

Trwa budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego. Obecnie najbardziej zaawansowane prace prowadzone są przy nabrzeżu Brdy; rozpoczęła się także przebudowa torowiska przy ulicy Perłowej – ma ono zostać otwarte dopiero w 2023 roku. Opóźnienie notują natomiast trwające od września roboty na północnej jezdni ulicy Fordońskiej.

Rozpoczęta we wrześniu ubiegłego roku przebudowa północnej jezdni ulicy Fordońskiej i skrzyżowania z ulicą Łęczycką wywołała spore zmiany w organizacji ruchu. Ruch aut w obu kierunkach odbywa się jezdnią południową, a tramwaje poruszają się wahadłowo z wykorzystaniem rozjazdów nakładkowych. Wykonawca rozpoczął przebudowę północnej jezdni Fordońskiej od wykonania nowej kanalizacji deszczowej. – Realizowane są tez roboty związane z branżą elektroenergetyczną i teletechniczną. Wcześniej przebudowano sieć ciepłowniczą i gazową, która kolidowała z rozbudową dróg i torowiska. Po zakończeniu robót związanych z uzbrojeniem terenu i przy sprzyjających warunkach atmosferycznych planowane są roboty drogowe na jezdni oraz ciągach pieszo-rowerowych – dodaje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Pierwszy etap robót na ulicy Fordońskiej miał potrwać do czerwca 2022 roku – na stronie ZDMiKP, w zakładce utrudnienia drogowe widnieje też planowany termin zakończenia prac określony na 30 kwietnia. Z niedawnej odpowiedzi zastępcy dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Macieja Gusta na pismo Rady Osiedla Bartodzieje wynika jednak, że finisz prac na północnej jezdni Fordońskiej ma nastąpić dopiero w sierpniu. Wtedy też ma zakończyć się przebudowa obu torowisk – drogowcy zapewniają, że przed świętami zakończono już budowę części fundamentów pod słupy trakcyjne, co umożliwi ustawienie nowych konstrukcji, a „na dniach” rozpocznie się też przebudowa zasilania sieci trakcyjnej w ulicy Fordońskiej. Kolejnym etapem modernizacji będą roboty torowe.

Przełożenie ruchu na przebudowaną jezdnię ulicy Fordońskiej ma nastąpić w drugiej połowie roku. – Pozwoli to rozpocząć prace na jezdni południowej, po której obecnie poruszają się pojazdy – czytamy w komunikacie ZDMiKP. Południowa strona Fordońskiej ma być gotowa do końca 2022 roku.

Budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego – zakończono palowanie

Najważniejszą częścią inwestycji toczącej się pomiędzy Bartodziejami a Kapuściskami jest budowa nowych mostów Kazimierza Wielkiego: tramwajowego i drogowego. – Przy nowych przeprawach zakończone zostały palowania pod podpory oraz pogrążane są ścianki szczelne, dzięki którym powstają komory umożliwiające prowadzenie betonowania oraz zbrojenia podpór. Przy sprzyjających warunkach pogodowych (temperaturach powyżej 0 stopni Celsjusza) i po sprawdzeniu nośności zabudowanych pali, planowane są prace związane z wykonywaniem podpór pod mosty. Obecnie trwa również przygotowywanie nasypu do obiektów od strony południowej – wyjaśnia Okoński.


Nowe mosty przez Brdę. Zobacz, jak będą wyglądać [WIZUALIZACJE, WIDEO]


Równolegle do prowadzonych robót, na zapleczu budowy trwa montaż elementów przyszłej konstrukcji. Zostaną one następnie przywiezione i zamontowane na terenie budowy. Zakończenie realizacji obu nowych mostów jest planowane na zimę 2023 roku.

Przebudowa torowiska przy Perłowej. Prace potrwają rok?

Na początku stycznia rozpoczęto także przebudowę torowiska przy ulicy Perłowej. 600-metrowy odcinek zyska nową nawierzchnię; odnowione zostaną także perony przystankowe. Zmodernizowane zostanie też skrzyżowanie z ulicą Toruńską, wraz z jej odcinkiem od Spokojnej do Perłowej. – Wokół skrzyżowania powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników – podkreśla rzecznik prasowy ZDMiKP.

Pierwsze prace przy Perłowej wystartowały 8 stycznia. – W pierwszej kolejności rozebrana została trakcja tramwajowa na całym realizowanym odcinku. W ostatnim czasie prowadzone były też prace przy demontażu słupów, wygrodzenia torowisk i wiat przystankowych. Obecnie wykonawca wywozi wszystkie elementy dotychczasowej trasy tramwajowej, a następnie rozpocznie wymianę podbudowy i montaż nowego torowiska wraz ze słupami trakcyjnymi. W międzyczasie dowiezione zostaną nowe materiały – szyny i podkłady, które będą wbudowywane sukcesywnie po przygotowaniu wszystkich warstw podbudów – opisuje Okoński.

Torowisko przy Perłowej ma być gotowe do końca wakacji 2022 roku, ale jego otwarcie nastąpi dopiero po zakończeniu prac drogowych na skrzyżowaniu Toruńskiej z Perłową – ma to nastąpić dopiero w I kwartale 2023 roku. Z informacji ZDMiKP wynika także, że tramwaje będą omijać skrzyżowanie z Perłową poprzez nowy most tramwajowy, który ma zostać oddany do użytku jeszcze w 2022 roku.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Przebudowa węzła Perłowa. Co się zmieni? [WIDEO]