Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bulwary nad Brdą na Bartodziejach. Znamy oferty na rewitalizację

Dodano: 29.11.2024 | 12:49

Na zdjęciu: Rewitalizacja obejmie teren od Mostu Pomorskiego do Mostu Kazimierza Wielkiego.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy/archiwum

Od 27 do 41 milionów złotych – tyle oczekują potencjalni wykonawcy rewitalizacji bulwarów nad Brdą na odcinku od okolic Mostu Pomorskiego do Mostu Kazimierza Wielkiego. Ten fragment powinien być szansą na prawdziwie zielone, ale i wielkomiejskie bulwary godne oczekiwań mieszkańców.

Po kilku latach marazmu, bydgoski ratusz znów zaczął inwestować w nabrzeża Brdy. W połowie 2023 roku zakończyła się przebudowa krótkiego fragmentu pomiędzy mostem Bernardyńskim a ulicą Uroczą (okolice NOT/dawnego klubu Trip). Inwestycja ożywiła ten odcinek nabrzeża i poprawiła jakość przemieszczania się, lecz była bogata w usterki i stworzyła poczucie niewykorzystanej szansy na stworzenie nowoczesnego miejsca przyciągającego mieszkańców.

W najbliższym czasie rozpocznie się przebudowa bulwarów od Krakowskiej do Mostu Pomorskiego – tam również nie przewidziano atrakcyjnych rozwiązań. Wzdłuż rzeki wybudowana zostanie asfaltowa droga dla rowerów i wyłożona kostką część dla pieszych. W ramach zadania nastąpi także rewitalizacja znajdującej się w samym sercu Bydgoszczy Wyspy św. Barbary. Prace prowadzi firma Strabag – obecnie trwa projektowanie, a po tym etapie rozpoczną się prace budowlane. Realizacja całego przedsięwzięcia zajmie około 30 miesięcy; koszt to 35,5 miliona złotych, z czego 30 milionów to dofinansowanie przyznane przez poprzedni rząd.

Od kilku miesięcy ratusz szuka też wykonawcy przywrócenia mieszkańcom rzeki na odcinku „bartodziejskim” – między Mostem Pomorskim a Mostem Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wejdzie przebudowa istniejących umocnień nabrzeży (w zakresie uzależnionym od ich stanu technicznego, w tym w aspekcie ochrony terenu przed zalewaniem) i zagospodarowanie terenu bulwaru na lewym brzegu rzeki Brdy wraz z wykonaniem towarzyszącej infrastruktury. Projektowanie inwestycji potrwa rok; kolejne 12 miesięcy upłynie pod znakiem umacniania „dzikiego” fragmentu – całość prac ma zakończyć się w przeciągu 2,5 roku od podpisania umowy.

INFORMACJE W PIGUŁCE – WYDARZENIA W BYDGOSZCZ W TEN WEEKEND

@metropoliabydgoska.pl Macie już zaplanowany rozpoczynający się weekend? ???? #bydgoszcz #metropoliabydgoska #bydgoszczanie #metropoliabydgoskapl #bydgoszczcity #weekend #weekendwbydgoszczy ♬ Get Lucky – Daniele Vitale

Szansą na to, że nowy etap bulwarów będzie bardziej przyjazny bydgoszczanom, są zapisy dokumentacji projektowej – umocnienia mają być zróżnicowane. Zaplanowano budowę schodów skarpowych, tarasowych zejść z miejscami do siedzenia oraz stanowiskami do cumowania małych jednostek pływających. – W miejscach przewężenia bulwaru należy skarpowe umocnienie nabrzeży wykonać jako pionowe – czytamy w programie funkcjonalno-użytkowym. Miasto dopuszcza częściowe wykonanie umocnień nabrzeży w formie palisady drewnianej bądź przy wykorzystaniu materacy gabionowych/narzutu kamiennego.

Wzdłuż rzeki powstanie ciąg pieszy o szerokości 2,5 m z ewentualnymi przewężeniami, ciąg rowerowy (także o szerokości 2,5 m), a w miejscach, gdzie nie będzie to możliwe – wspólny ciąg. Wycinki drzew i krzewów będą ograniczone do minimum, nasadzone zostaną też nowe rośliny. – Należy zachować wybrane drzewa dziuplaste, ewentualne złomy i kłody w celu wykorzystania ich potencjału siedliskowego i wkomponować w zagospodarowanie terenu – zapisano w PFU. Przy bulwarach ma stanąć 25 ławek, stojaki rowerowe i kosze na odpady.

Jak powinny wyglądać bulwary? Propozycję rewitalizacji przedstawiło stowarzyszenie Bydgoszcz G10, które od dłuższego czasu apeluje o poprawę jakości przestrzeni wzdłuż Brdy. Nie jest to pełna wizja; ta ma zostać zaprezentowana w kolejnych dniach.

Widzimy ogromny potencjał tych bulwarów w istniejącej zieleni i naturalnych przestrzeniach, w tym także brzegach. Jeśli chcemy być w czołówce miast otwartych na rzekę, to nasze inwestycje także muszą być nowatorskie. Na tym odcinku na równi z jego funkcjonalnością cenimy możliwe jak największe zachowanie natury, a zwłaszcza wielu, pięknych, dorodnych drzew. To powinien być priorytet przy projektowaniu tego miejsca – podkreśla organizacja.

Oferty na Bartodziejskie Bulwary Brdy. Mieszczą się w budżecie

W piątek, 29 listopada – po kilku przesunięciach – otwarto oferty w przetargu na inwestycję. Przy ich ocenie urzędnicy wezmą pod uwagę cenę i okres rękojmi. Propozycje przedstawiają się następująco:

  • AARSLEFF – 27,7 miliona
  • Melbud – 36,8
  • Kormost – 37,5
  • konsorcjum Erbud-Habud – 37,9
  • Strabag – 41,1 miliona

Wszystkie spółki zadeklarowały siedmioletni okres rękojmi. Budżet miasta na to zadanie określono na 33,3 miliona – z czego 30 milionów ma stanowić dofinansowanie rządowe. Teraz miasto oceni oferty pod kątem poprawności, stąd też za jakiś czas okaże się, czy najtańsza propozycja zostanie wybrana przez urzędników.

Błażej Bembnista