Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bulwary na Bartodziejach otworzą miasto na rzekę? Szansa coraz bliżej

Dodano: 08.07.2024 | 13:24

Na zdjęciu: Nabrzeże Brdy wzdłuż Fordońskiej ma wielki potencjał. Czy przebudowa wykorzysta siłę zieleni?

Fot. UMB

Rozpoczyna się kolejny etap rewitalizacji bulwarów nad Brdą. Urząd miasta szuka wykonawcy odcinka od okolic mostu Pomorskiego do mostu Kazimierza Wielkiego. Ten fragment powinien być szansą na prawdziwie zielone, ale i wielkomiejskie bulwary godne oczekiwań mieszkańców, których nie udało się zadowolić przy budowie odcinka w rejonie mostu Bernardyńskiego.

Po kilku latach marazmu, w ostatnich miesiącach bydgoski ratusz znów zaczął inwestować w nabrzeża Brdy. W połowie 2023 roku zakończyła się przebudowa krótkiego fragmentu pomiędzy mostem Bernardyńskim a ulicą Uroczą (okolice NOT/dawnego klubu Trip). Inwestycja ożywiła ten odcinek nabrzeża i poprawiła jakość przemieszczania się, lecz była bogata w usterki i stworzyła poczucie niewykorzystanej szansy na stworzenie nowoczesnego miejsca przyciągającego mieszkańców.

W najbliższym czasie rozpocznie się przebudowa bulwarów od Krakowskiej do mostu Pomorskiego – tam również nie przewidziano atrakcyjnych rozwiązań. Wzdłuż rzeki wybudowana zostanie asfaltowa droga dla rowerów i wyłożona kostką część dla pieszych; powstaną też nowe odcinki łączące je z ulicą Jagiellońską. Mieszkańcy będą mogli spędzać czas na ławkach. W ramach zadania nastąpi także rewitalizacja znajdującej się w samym sercu Bydgoszczy Wyspy św. Barbary. Prace prowadzi firma Strabag – obecnie trwa projektowanie, a po tym etapie rozpoczną się prace budowlane. Realizacja całego przedsięwzięcia zajmie około 30 miesięcy; koszt to 35,5 miliona złotych, z czego 30 milionów to dofinansowanie przyznane przez poprzedni rząd.

Zgodnie z zapowiedzią prezydenta miasta, ratusz miał w tym roku ma ogłosić przetarg na przebudowę nabrzeży od ulicy Żabiej (nieopodal mostu Pomorskiego) do mostu Kazimierza Wielkiego. Jak informowano, ten etap ma charakteryzować się wykorzystaniem istniejącej zieleni oraz naturalnych umocnień brzegów. Jedną z największych wad bydgoskich bulwarów są bowiem ukośne kamienne ściany schodzące do lustra Brdy, w dodatku ogrodzone barierami – w ich miejscu można było zastosować np. nabrzeża schodkowe.

Przed weekendem urząd miasta poinformował o rozpoczęciu postępowania na „bartodziejski” odcinek bulwarów. W zakres wchodzi przebudowa istniejących umocnień nabrzeży (w zakresie uzależnionym od ich stanu technicznego, w tym w aspekcie ochrony terenu przed zalewaniem) i zagospodarowanie terenu bulwaru na lewym brzegu rzeki Brdy wraz z wykonaniem towarzyszącej infrastruktury. Otwarcie ofert planowane jest na 13 sierpnia. Przy ich ocenie urzędnicy wezmą pod uwagę cenę i okres rękojmi.


CZYTAJ TAKŻE: Nowe wieści w sprawie pomnika w Dolinie Śmierci. Uszkodzony kłos zniknie


I etap inwestycji (potrwa dwa lata) obejmie projekt nabrzeża (ma zostać wykonany w rok) oraz wykonanie robót przygotowawczych wraz z jego umocnieniem. Kolejne sześć miesięcy ma zostać przeznaczone na dokończenie prac. Szansą na to, że teren nad Brdą będzie bardziej przyjazny mieszkańców, są zapisy dokumentacji – umocnienia mają być zróżnicowane. Zaplanowano budowę schodów skarpowych, tarasowych zejść z miejscami do siedzenia oraz stanowiskami do cumowania małych jednostek pływających. – W miejscach przewężenia bulwaru należy skarpowe umocnienie nabrzeży wykonać jako pionowe – czytamy w programie funkcjonalno-użytkowym. Miasto dopuszcza częściowe wykonanie umocnień nabrzeży w formie palisady drewnianej bądź przy wykorzystaniu materacy gabionowych/narzutu kamiennego.

W dokumencie określono też, że wzdłuż rzeki powstanie ciąg pieszy o szerokości 2,5 m z ewentualnymi przewężeniami, ciąg rowerowy (także o szerokości 2,5 m), a w miejscach, gdzie nie będzie to możliwe – wspólny ciąg. Wycinki drzew i krzewów będą ograniczone do minimum, nasadzone zostaną też nowe rośliny. – Należy zachować wybrane drzewa dziuplaste, ewentualne złomy i kłody w celu wykorzystania ich potencjału siedliskowego i wkomponować w zagospodarowanie terenu – zapisano w PFU. Przy bulwarach ma stanąć 25 ławek, stojaki rowerowe i kosze na odpady.

Widzimy ogromny potencjał tych bulwarów w istniejącej zieleni i naturalnych przestrzeniach, w tym także brzegach. Jeśli chcemy być w czołówce miast otwartych na rzekę, to nasze inwestycje także muszą być nowatorskie. Na tym odcinku na równi z jego funkcjonalnością cenimy możliwe jak największe zachowanie natury, a zwłaszcza wielu, pięknych, dorodnych drzew. To powinien być priorytet przy projektowaniu tego miejsca – podkreśla stowarzyszenie Bydgoszcz G10, które od dłuższego czasu apeluje o poprawę jakości przestrzeni wzdłuż Brdy.

Warto przypomnieć, że miasto uzyskało dofinansowanie na to zadanie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, również opiewające na 30 milionów złotych.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments