Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowy przetarg na bulwary nad Brdą. Do trzech razy sztuka?

Dodano: 06.06.2023 | 14:35

Na zdjęciu: Nowe informacje ws. bulwarów nad Brdą przekazał podczas wtorkowej (6.06) konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel.

Fot. BB

Po niedawnym zakończeniu rewitalizacji odcinka bulwarów nad Brdą na odcinku most Bernardyński – Urocza, ratusz przystępuje do kolejnej próby wyłonienia wykonawcy na fragmencie od Krakowskiej do ulicy Żabiej położonej tuż za mostem Pomorskim. Ogłoszony dziś (6 czerwca) przetarg na skrócony zakres zadania ma wreszcie umożliwić rozpoczęcie kolejnego etapu odnawiania nabrzeża.

Kilka tygodni temu zakończyła się przebudowa nabrzeża Brdy między mostem Bernardyńskim a ulicą Uroczą. W ramach inwestycji wykonano trasę pieszo-rowerową (przy dawnej przystani wioślarskiej zbudowano nową, szerszą kładkę z drewnianym pomostem), taras widokowy czy miejsce do cumowania małych jednostek na wysokości szpital czy parking dla rowerów. W ramach zadania zasadzono siedem nowych drzew oraz krzewy i byliny. Na 270-metrowym odcinku pojawiły się też elementy małej architektury (ławki, kosze) oraz oświetlenie. Inwestycja pochłonęła ponad 8 milionów złotych – z czego 4,7 milionów to unijne dofinansowanie.

Bulwary nie tak na tip-top. Ratusz wyjaśnia, że kostkowe brzegi to wytyczne Wód Polskich

Podczas wtorkowej (6 czerwca) konferencji prasowej nad brzegiem Brdy zastępca prezydenta miasta Michał Sztybel dziękował wykonawcy – bydgoskiej spółce Kormost – za przeprowadzenie inwestycji. – Wielokrotnie byliśmy w kontakcie z panem prezesem – podkreślał. Podziękował też pracownikom wydziału inwestycji miasta i… mieszkańcom.

To zadanie – choć nie dotyczyło długiego odcinka – było pod bardzo dobrym monitoringiem strony społecznej, co myślę, że przynosi dobre efekty – wspomniał Sztybel. Jak opisywaliśmy, rewitalizacji towarzyszyło sporo problemów i dość specyficznych rozwiązań, na które zwracali uwagę lokalni społecznicy. Bulwary nie były zatem „na tip-top”, jak podkreślała oficjalna strona miasta. Szczególne emocje budzi wykostkowanie brzegu rzeki i jakość jej fugowania. Jak pisaliśmy, to rozwiązanie nie sprawdziło się przy dworcu autobusowym.

Brzegi należą do Wód Polskich. Warunki ich wykonania są ustalane i ściśle monitorowane przez tę instytucję. W rejonie śródmieścia, by spełnić wytyczne Wód, musieliśmy zastosować takie umocnienie. Kieruję się tutaj głosem ekspertów – odpowiedział na nasze zapytanie Sztybel. Podobnego standardu wykonania brzegu należy spodziewać się także na odcinku od Krakowskiej do mostu Pomorskiego. Co dalej? Na odcinku od mostu Pomorskiego do Kazimierza Wielkiego ratusz chce, by nabrzeże miało bardziej naturalne brzegi i wystąpił do państwowego zarządcy rzek o zmianę warunków ich umocnienia. Zastępca prezydenta dodał jednak, że Wody Polskie do dziś nie udzieliły odpowiedzi na propozycję ratusza dotyczącą współfinansowania jego rewitalizacji, ale zapewnił o podjęciu przez miasto dalszych starań w tej kwestii.

Po kilku tygodniach od udostępnienia nabrzeża mieszkańcom widać, że wymaga ono szczególnej dbałości. Społecznicy zwracali już uwagę na przepełnione kosze na śmieci czy zabrudzenie nowej nawierzchni. – Kosze muszą być zawsze opróżniane – jak są przepełnione, to nawet w niedzielę – wyjaśniał Sztybel. Zapowiedział też – niezależnie od losów przetargu na kolejny odcinek – wymianę pojemników na odpady na dalszym odcinku bulwarów w stronę Bartodziejów. Będą one większe, co zdaniem zastępcy prezydenta zmniejszy liczbę sytuacji, kiedy to z kosza wysypują się śmieci.

Nowy przetarg na odcinek Krakowska – most Pomorski

Zimą ratusz unieważnił drugi przetarg na rewitalizację bulwarów nad Brdą na odcinku od ulicy Krakowskiej do mostu Kazimierza Wielkiego – ku zaskoczeniu samych urzędników, swoją ofertę złożył jedynie Kormost, który zażądał 92 milionów złotych (ratusz chciał przeznaczyć nieco ponad 30 milionów). Ten etap odnowy bulwarów otrzymał rządowe dofinansowanie w kwocie 30 milionów złotych – ratusz złożył zatem wniosek o zmianę zakresu inwestycji. By wykorzystać środki, wpierw zaplanowano odnowienie fragmentu od Krakowskiej do ulicy Żabiej, czyli kawałek za mostem Pomorskim (obok budynków Aura Towers).

We wtorek wiceprezydent Sztybel poinformował, że udało się dopiąć wszelkie formalności. – Dziś ogłosiliśmy przetarg na przebudowę tego odcinka w standardzie zbliżonym do tego przy Uroczej – przekazał. Postępowanie ma potrwać około miesiąca. – Na pewno odbędzie się aukcja elektroniczna – dodał. To stwarza szansę na obniżenie ostatecznych cen w ofertach firm budowlanych.

Sztybel przypomniał, że w zakres przetargu wchodzi także rewitalizacja Wyspy św. Barbary położonej przy moście Staromiejskim. – Ten etap zadania będzie realizowany w trybie „projektuj i buduj”. Odtworzymy na niej zieleń i będzie można tam dopłynąć. Unikniemy w ten sposób tłumów, które zniszczyłyby klimat wyspy – wyjaśniał.

Odcinek nabrzeża przy gazowni czeka na odnowienie. Na przeszkodzie stoi zanieczyszczenie

Gdyby udało się wybrać wykonawcę bulwarów w rejonie m.in. Media Markt, na trasie między Starym Miastem a Bartodziejami do odnowienia pozostaje jeszcze jeden fragment – od Uroczej do Mostu Uniwersyteckiego. Problem z fragmentem przy gazowni stanowi teren zanieczyszczony – konieczna jest jego remediacja.

Zarówno gazownia, jak i bank Pekao (do niego należy część zanieczyszczonego obszaru, dlatego jest stroną w sprawie – przyp. red.) posiadają wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzję dotyczącą zatrzymania zanieczyszczeń ze swoich terenów. Dopiero po zakończeniu prac z tym związanych, miasto otrzyma od RDOŚ warunki remediacji na działkach należących do miasta – powiedział zastępca Rafała Bruskiego. I dodał, że ratusz zwracał się do PGNiG o współfinansowanie prac.

Nie jesteśmy odpowiedzialni za te zanieczyszczenia. One bez wątpienia pochodzą z gazowni – podkreślił Sztybel. Odpowiedź państwowej spółki była jednak negatywna. – Będziemy jednak zabiegali o to, by działania były współfinansowane, bo prace polegające na oczyszczeniu terenu mogą pochłonąć kilka milionów złotych – zapowiedział.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowa ulica w centrum miasta i Nowego Portu. AWZ proponuje historyczną nazwę Nad Portem

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Mieszkaniec
Mieszkaniec
1 rok temu

Budujcie już te bulwary bo wstyd. 3 kadencja Pana Prezydenta zaraz minie i powstał kawałek od mostu bernardyńskiego do starego Tripa.